Jump to content

Hekkagregat eller fast aksling? kvifor unngår nokon å nevne det ?

ut mot havet

Recommended Posts

Surfer mykje på Finn da vi er på utkikk etter ny brukt båt, det har slått meg at ein del ungår å fortelle om båten har hekkagregat eller fast aksling. Er dette tilfeldig? neppe. Annonser for båter med fast aksling har opplysninger eller bilete som viser at båten har fast aksling, men båter med hekkagregat derimot er denne opplysningen ofte utelatt.

No er det slik at ein ikkje alltid utfrå max fart og båttype kan slå dette fast, ein del båttyper vart levert med enten aggregat eller fast aksling.

Er det slik at selger som har båt frå 80- tallet bevist ungår å opplyse om dette? kva er i so fall grunnen til det? vanskeleg å selge?

Andre som har registrert det samme?

Jeg ble advart mot hekkagregat av "båtkyndige" da jeg skulle gå til anskaffelse av båt.

Det ble grunngitt med at reparasjoner var kostbare og den ekstra muligheten for at noe kunne gå galt trakk i negativ retning.

For ordens skyld endte jeg opp med en Wiking 28 med en trofast ford 2704 (pluss noen bokstaver bak) og fast aksling.

Overtok båten for tre dager siden og ser frem til første helgetur! :smiley:

Morsomt at du nevner dette, utmothavet, fordi jeg havnet savnet slik informasjon på finn.no, jeg også. Jeg skulle ønske Finn kunne laget et felt om nettopp fast aksling eller drev, fordi det er veldig relevant for båtkjøpet.

Jeg kan ikke tro at det ligger noe annet bak enn at ulike folk har ulike kunnskap om det tekniske. Noen båteiere gjør absolutt ingenting med båten sin selv og vet vel knapt forskjellen på aksling og drev.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Turbåt skrev On 16.8.2012 at 17.51:

Morsomt at du nevner dette, utmothavet, fordi jeg havnet savnet slik informasjon på finn.no, jeg også. Jeg skulle ønske Finn kunne laget et felt om nettopp fast aksling eller drev, fordi det er veldig relevant for båtkjøpet.

Ga faktisk finn.no "feedback" på dette for noen mnd siden, da dette er relevant for oss som er på jakt på båt. Sant som du skriver SAP at det kommer som oftest frem av bilder etc. men er jo ikke alltid like intr. og se gjennom alle bildene på hundrevis av båter som da ikke er i ønsket segment. Om flere trykker på feedback knappen på finn.no og etterlyser dette skal du ikke se vekk fra at det snart kan bli en ralitet :thumbsup:

Problemet med for mange kriterier er at det er så mange som ikke gidder å fylle ut dette! Ser det er mange som er veldig skeptiske til drev! Jeg kjenner mange med båter som har hatt eller har båter med drev dem aldrig har hatt problemer med! Det er også mange som har et eller to bilder kun utvendig av båten, det mest interessante er jo motorrom tekniske løsninger og interiørets tilstand! En nyere båt kan man altids polere opp, gamle båter er matte og kun fine i solskinn. Et bilde under vannlinja er også veldig nyttig! Spessielt av drev aksler og ror!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er ikkje enkelt for ein lekmann å gjette utfrå motormerke eller type om det er drev eller aklsing, eg er på jakt etter båt med aksling og har lagra ein del annonser som eg trur er båter med aksling, ved nermare undersøking ved e-post og telfon viser det seg at ein del har drev. Eg mistenker ein del selgere bevist unnlater å nevne dette fordi dessse er vanskeleg å selge. 80-talls båt med samme drev frå ny uten regelmessig vedlikehald, er ikkje enkelt å få sjekke tilstand uten å demontere. Enklere å sjekke tilstand på cutlesslager og aksling.

GunR skrev On 16.8.2012 at 18.33:

FM 8-22: Nei, det er ingen funksjon du har oversett, har tenkt det samme sjøl. Trebåt er ikke for hvemsomhelst, og burde gått an å enten søke bare på tre, eller velge materialet i søket.

Jeg er helt enig det burde gått an å sortert på Tre, stål, alu, Ferrosement, og glasfiber. I tilleg burde det vært fartsområdet feks når du søker på cabincruiser som du ønsker fart på 25-30knop så er du ikke interessert i masse halvplanere og snekker.. og omvendt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Så påhengsmotor er saliggjørende ? Nå er jeg spent på forklaringen.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om man ønsker planende båt innenfor et normaløkonomisk budsjett, kommer man ikke utenom drev eller påhengsmotor.

Drev er helt greit om man har normal teknisk innsikt. Hvertfall så lenge vi snakker om Bravo. Drev uten ekspansjonstank og kon-clutch er ikke fullt like holdbare som de med. Dvs at Alpha, Cobra, 280 osv ikke kan kalkuleres til like lang mekanisk levetid som Bravo.

Aksling brukes mest på deplasementskrog med lavere fart og høyere forbruk pr nautisk mil. Det du eventuelt sparer på vedlikehold brukes opp på diesel ift utseilt distanse.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

VannTro skrev On 17.8.2012 at 5.45:

Så påhengsmotor er saliggjørende ? Nå er jeg spent på forklaringen.......

Påhenger fyller opp båtens skrog.

Kan vippe opp for å inspiisere propell og fikse tau i propellen.

Når en påhenger skiftes ut med ny blir den helt ny i motsetning til innebygde dreav eller akselmotorer hvor man ofte bare skifter selve motoren slik t man sitter igjen med noen ruste skroggjennomføringer eller anet gammelt rusk.

Hvis påhenger fusker i ferien er det svært enkelt å kjøpe å få satt på ny påhenger i en fei...hvsi man har råd til det....framfor å heise på plass svære innebygde motorer som jeg antar er bstillingsvare (?)

Innebygde bensinmotorere fra 80 tallet sluker bensin.

Vinterkonservering er billigere md påhenger.

Det er enklere å ta vinterkonservering selv med påhenger.

Om vinteren er det lettere å bli kvitt alt vann ut v en påhenger (som alstå ikke skal bli til is)

Lettere å bakke eller finmanøvrere me påhenger enn med fast aksling

Ja kort sagt er påehenger nøkkelen til et lykkelig og uproblematisk liv hvis bobåten ikke er større enn at det holder med md en påhenger eller 2 stk 150 hk. (Vil vel ikke anbefale å ha 3 påhengere på hekken som de el ofte har i USA...)

Ja drev eller fast aksling blir nødvendige onder hvis det ikke er praktisk mulig medpåhenger....mener nå jeg.

FM 8-12 skrev On 17.8.2012 at 6.01:

280 har kon!

Men ikke ekspansjonstank.

FM 8-12 skrev On 17.8.2012 at 6.01:

alpha drev har samme prinsipp som påhenger med dogclutch

Men ikke kon-clutch.

Bravo har både og. Min båt har fortsatt det originale Bravo 1-drevet fra 1995. Ikke noe tull.

Du skal nok lete lenge, og likevel sannsynligvis ikke finne, en båt fra 1995 som fortsatt har et originalt Alpha-drev montert uten større påkostninger. Det kan selvsagt finnes, men statistikken taler mot det.

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Definitivt minst vedlikehold billigst vedlikehol og minst trøbbel med en påhenger! Og trenden er påhenger også på båter mellom 25-28 fot også! Store nye firetaktere er jo snille på forbruk om de ikke tynes også! Det største minuset med påhenger for min del er tilgjengelighet på bensin er veldig dårlig her i Trøndelag/møre og nordover. Det er veldig langt mellom plasser som har fylling av bensin ved kai!! Det er kansje mindre problem på sørlandet og i Oslofjorden!

ModeraTore skrev On 17.8.2012 at 5.56:

Om man ønsker planende båt innenfor et normaløkonomisk budsjett, kommer man ikke utenom drev eller påhengsmotor.

Drev er helt greit om man har normal teknisk innsikt. Hvertfall så lenge vi snakker om Bravo. Drev uten ekspansjonstank og kon-clutch er ikke fullt like holdbare som de med. Dvs at Alpha, Cobra, 280 osv ikke kan kalkuleres til like lang mekanisk levetid som Bravo.

Aksling brukes mest på deplasementskrog med lavere fart og høyere forbruk pr nautisk mil. Det du eventuelt sparer på vedlikehold brukes opp på diesel ift utseilt distanse.

Brukes mest? mener du da på nye eller gamle båter? For meg virker det jo som at flere og flere av akslingbåtene kommer med helplanede skrog.

Eks.Nye planende skrog med fast aksling, 32Fot 4000KG 210HK Maks fart på 23Knop, Marsjer på 18. Forbruk Maks i underkant av 1 liter på milen, Forbruk på Marsj 0.65 liter på milen. Kunne en påhengs gjort dette mer drivstoff vennlig?

For meg virker det svært usannsynlig. Bensinen er jo fortsatt endel dyrere en anleggsdieselen... Har erfaring fra en suzuki 90 4Stroke, på en 22 foter, og den bruker jo mer (ca 0.75 på milen på rundt 20 knop. Forbruk på full gass, har jeg aldri fått målt da maskinen støyer for mye til at jeg orker å kjøre den på det.

Vanskelig dette med drivstoff økonimi, men er jo absolutt viktig med valg av båt, skal jo ha råd til å bruke den også :wink:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
  oslofjord skrev On 17.8.2012 at 6.00:

Ja drev eller fast aksling blir nødvendige onder hvis det ikke er praktisk mulig medpåhenger....mener nå jeg.

Nå har det blitt slik at innenbords bensin er tungsolgt og lite aktuelt i Norge. Da står vi igjen med innenbords diesel kontra utenbords bensin.

karakteristikken på bensin og diesel er veldig forskjellig(moment). Dette gjør at diesel skiller seg ut som eneste alternativ om man har tung båt.

Nå finnes det både tunge og lette båter på 8 meter så her er ikke noe fasitsvar, men det gikk da en tråd her på BP i våres om en kar som hadde kjøpt en relativt tung båt med utenbords bensin, han endte opp med å sette på 2 motorer(2 x 150hk) selv om importør markedsfører båten med den han hadde først(250 hk). Dette hadde noe med toppfart å gjøre, men aller mest at den ene motoren fikk en alt for tung oppgave i marsjfart !

FM 8-12 skrev On 17.8.2012 at 6.45:

bravo er nok bra, men best å bedre enn alt annet tviler jeg på.

Konrad :wink:

http://www.konradmarine.com/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

ModeraTore skrev On 17.8.2012 at 5.56:

Ikke enig.

Jeg skal ta et eksempel.

Nord West 390 med drev. Ene drevet røyk etter 5 år. Året etter røyk det andre drevet. gangtid 6 og 700 timer.

Begge totalhavarert og ikke lønnsomme/ mulige å reparere. Løsning: 2 flett nye drev og de havarerte i retur (bytteordning) og 2 x 85.000,- pluss arbeid og delvis spolert ferie.

Ingen grunnstøting eller vann i olja på noen av drevene. Bare totalt knust innvendig og i støpen. Dette er nok et litt for tung båt for DP-E og DP-G.

Aksel har et merforbruk på 30 % eller så. Man kunne kjørt endel for 170.000,- i differanse på drivstofforbruket.

For ikke å snakke om service/ vedlikeholdskostnaddene på drev kontra aksel (så og si null) og hodebryet.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...