TTGJ Startet 16.August.2012 Link til dette innlegget Startet 16.August.2012 (redigert) Jeg har montert ny tiltindikator på mitt agregat fra 2004. Nå viser instumentet omvendt og bare for et lite område. Har noen peiling? Redigert 16.August.2012 av TTGJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Hvis du søker i forumet finner du masse tråder om dette temaet og hvordan de skal monteres og kalibreres. Du har med stor sannsynlighet snudd to ledninger, også har du ikke kalibrert den riktig. 11ohm +-1 med drevet helt i bunn (husker jeg riktig) Sitér dette innlegget Link to post
TTGJ Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) Takk for svar. Nå virker det ikke i det hele tatt. Jeg målte ca 600 ohm mellom to ledere 900 og 1200 på de andre mulighetene. Ingen forandring ved tilting. Da er det altså kaputt etter to uker. Jeg som var så fornøyd med monteringen. Nå tilter jeg helt ned og teller rolig til 5 så er drevet nøytralt. Det får bare bli slik! Redigert 21.August.2012 av TTGJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) Jeg kjøpte nye givere til mine drev men da jeg skulle skifte de så fant jeg ut at ledningene var røket på utsiden av giverne. Jeg skar opp silikonen som tetter der ledningene går inn og loddet og reparerte uten å ta de ut. Ble helt som nye! De finnes med to eller tre ledninger, jeg har med tre hvis du ikke får de til. Redigert 21.August.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TTGJ Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Takk for raskt svar. Det må ha røket noe ja. Jeg har også med tre ledninger. Tror til og med at den gamle er i orden. Det var koplingen inne i motorrommet som hadde irret seg sønder og sammen. Hvordan skjøtet du ledningene i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Skal du skjøte med den gamle så skjøt i motorommet. DD, skjøtet utenfor motorommet fordi bruddet i ledningene lå der, og ny ledning fra giver er umulig å trekke da denne er hermetisk lukket. Dermed måtte han sikkert også lage en slags "vannforsegling" i skjøten sin. Du kan enten bytte kobling på ledningsnettet i motorrommet eller skjøte de en for en. Vær obs på at fraver på ledningene varierer, slik at det er ikke sikkert at hvit skal til hvit med den nye giveren. Disse giverne finnes i 8-9 forskjellig oppdaterte versjoner, alle like "dårlige" holder ikke så lenge. Så følger du min prosedyre i tråden over, drevet tiltet ned 11 Ohm +-1 Redigert 22.August.2012 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Jeg loddet inn ny ledning mellom potmeteret og gjennomføringen. Det finnes en metode for å bytte hele lengden og det er å bruke et bor til å fjerne ledningen der den går igjennom proppen i transomen. Den må selvfølgelig demonteres først. Så trekker du ny igjennom proppen og limer denne med silikon el.l. Jeg vet ikke om mine givere er de som satt der originalt i 1999 men feilen hos meg var at ledningene hadde gnisset mot gimbalringen. Anbefaler forresten å fylle kontakten med vaselin eller ms4 silikon. Redigert 22.August.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.