Jump to content

Volvo penta SX drev og tiltindikator

TTGJ

Recommended Posts

Takk for svar. Nå virker det ikke i det hele tatt. Jeg målte ca 600 ohm mellom to ledere 900 og 1200 på de andre mulighetene. Ingen forandring ved tilting. Da er det altså kaputt etter to uker. Jeg som var så fornøyd med monteringen. Nå tilter jeg helt ned og teller rolig til 5 så er drevet nøytralt. Det får bare bli slik!

Redigert av TTGJ (see edit history)

Jeg kjøpte nye givere til mine drev men da jeg skulle skifte de så fant jeg ut at ledningene var røket på utsiden av giverne. Jeg skar opp silikonen som tetter der ledningene går inn og loddet og reparerte uten å ta de ut. Ble helt som nye! De finnes med to eller tre ledninger, jeg har med tre hvis du ikke får de til.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Skal du skjøte med den gamle så skjøt i motorommet.

DD, skjøtet utenfor motorommet fordi bruddet i ledningene lå der, og ny ledning fra giver er umulig å trekke da denne er hermetisk lukket. Dermed måtte han sikkert også lage en slags "vannforsegling" i skjøten sin. Du kan enten bytte kobling på ledningsnettet i motorrommet eller skjøte de en for en. Vær obs på at fraver på ledningene varierer, slik at det er ikke sikkert at hvit skal til hvit med den nye giveren. Disse giverne finnes i 8-9 forskjellig oppdaterte versjoner, alle like "dårlige" holder ikke så lenge.

Så følger du min prosedyre i tråden over, drevet tiltet ned 11 Ohm +-1

Redigert av Jori (see edit history)

Jeg loddet inn ny ledning mellom potmeteret og gjennomføringen. Det finnes en metode for å bytte hele lengden og det er å bruke et bor til å fjerne ledningen der den går igjennom proppen i transomen. Den må selvfølgelig demonteres først. Så trekker du ny igjennom proppen og limer denne med silikon el.l.

Jeg vet ikke om mine givere er de som satt der originalt i 1999 men feilen hos meg var at ledningene hadde gnisset mot gimbalringen. Anbefaler forresten å fylle kontakten med vaselin eller ms4 silikon.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...