Jump to content

Båtførersertifikat

Hank

Recommended Posts

Det snakkes stadig om innføring av obligatorisk båtsertifikat for båter som det i dag ikke kreves noe slikt for å føre. Hvordan blir det med oss som har tatt båtførerprøven tidligere? Vil denne kunne konverteres/godkjennes som sertifikat i et fremtidig sertifikatsystem?  Hadde vært interessant om noen visste noe om dette.

Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen grunn til panikk, Henrik.

Her er utdrag av en artikkel som sto i Aftenposten søndag 18. juli i fjor:

......... Det er ikke nok, mener

Sjøfartsdirektoratet, som nå vil ha lovpålagt et

båtsertifikat som bygger på en praktisk og en teoretisk del,

ikke ulikt førerkort for bil.

Etter omkring 30 år med informasjonsarbeid og sjøvettregler

mener nå direktoratet at det må hardere skyts til. I fjor

høst kom en uttalelse fra Sakkyndig råd som ville ha mer

konkret opplæring på sjøen.

Underdirektøren ønsker å berolige dem som allerede har båt

og som har hatt det i lengre tid med at direktoratet har

ingen planer om å ta fra dem båten. De som har hatt båt over

lengre tid vil kunne få sertifikat utstedt på grunnlag av

det. - Men de vil kunne miste det dersom de kjører med alkohol

eller kjører for fort, sier Aicher.

Mvh

ter-av

.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Hei.

Kan ikke i farten huske hvor jeg leste det, men det var vist sendt forslag om at alle som skulle kjøre båt med over 35 hk., eller kunne gå fortere enn 15 knop skulle være sertifikatpliktig. For å unngå totalt kaos gikk også forslaget ut på at alle som kunne dokumentere at de har eid båt i min. 5 år skulle få sertifikatet. For min del tok jeg båtførerprøven når jeg var 14 år (over 20 år siden). I vinter tok jeg kopi av det gamle, sendte med 2 nye bilder til sjøfartsdirektoratet, og vips etter 14 dagerkom et nytt i posten. Til og med uten anførsel.

mvh

kk :flag:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Hvordan blir det med oss som har tatt båtførerprøven tidligere? Vil denne kunne konverteres/godkjennes som sertifikat i et fremtidig sertifikatsystem?  Hadde vært interessant om noen visste noe om dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel egentlig ingen som vet noe om dette (det er jo dessverre politikere som vedtar slike ordninger.

Det har jo imidlertid tidligere ved andre ordninger vært slik at de som har hatt en eller annen godkjenning før offisielt sertifkat eller lignende ordninger/prøver blir innført, har fått det nye "sertifikatet" uten å måtte gå opp til noen ny prøve. Jeg tenker her f.eks. på mesterbrev innen håndverksfag, jegerprøven e.l

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...