Jump to content

Montering av ferskvannskjøling på VP md11c

marex84

Recommended Posts

Hei

Jeg har en gammel md11c som jeg vurderer ferskvannskjøling på, har lest litt her på BP ang dette emne.

Grubler litt over om det er så lurt, da jeg har hørt og lest at på så gamle saltvannskjølte motorer risikerer

man at det løsner mye "dritt" i kjølesystemet, når man går over til ferskvann.

Sliter med høy tempratur, og kjører for øyblikket uten termostat da det hjalp betraktelig ( og den er i orden...)

Tanken er og kanskje demontere toppene og sylindrene å foreta en mekanisk rengjøring av kjølekanalene, og heller fortsette med saltvannskjølinga, om tempraturen på motoren blir bra.

Noen her som kan gi meg noen synspunkter på dette?

På forhånd takk :smiley:

Hei,

Jeg ville startet med en gjennomgang av kjølesystemet fra inntak til eksosbend og tatt en rengjøring hele veien:

- sjekke slanger, bytte dårlige

- rengjøre alle rørbitene

- rengjøre kanaler gjennom gear

- sjekke pumpe for slitasje og bytte impeller om det ikke er gjort

- demontere eksosmanifold og rengjøre kanaler i denne

- kjøre vann inn i motor med slange og stake ut rust fra dreneringskranene på sylindrene med f.eks ståltråd.

- sjekke/rengjøre eksosbend

Dette gjorde jeg på en MD17 med dårlig kjøling for en del år siden og fikk da en motor som kjølte god.Jeg installerte Martec kjøler på den motoren ett år etterpå. Da en av toppene hadde sprukket og måtte byttes plukket jeg av toppene og fikk ut enda mer rust rundt sylindrene det andre året. Etter dette hadde jeg ingen problemer med varmgang selv med ferskvannskjøling. For å minimalisere avleiringer fra rust i ferskvannsdelen byttet jeg kjølevæske 2 ganger i året og sjekket/renset termostat samtidig.

Du får selvfølgelig den beste rengjøringen om du demontere sylindrene!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...