marex84 Startet 16.August.2012 Link til dette innlegget Startet 16.August.2012 Hei Jeg har en gammel md11c som jeg vurderer ferskvannskjøling på, har lest litt her på BP ang dette emne. Grubler litt over om det er så lurt, da jeg har hørt og lest at på så gamle saltvannskjølte motorer risikerer man at det løsner mye "dritt" i kjølesystemet, når man går over til ferskvann. Sliter med høy tempratur, og kjører for øyblikket uten termostat da det hjalp betraktelig ( og den er i orden...) Tanken er og kanskje demontere toppene og sylindrene å foreta en mekanisk rengjøring av kjølekanalene, og heller fortsette med saltvannskjølinga, om tempraturen på motoren blir bra. Noen her som kan gi meg noen synspunkter på dette? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Hei, Jeg ville startet med en gjennomgang av kjølesystemet fra inntak til eksosbend og tatt en rengjøring hele veien: - sjekke slanger, bytte dårlige - rengjøre alle rørbitene - rengjøre kanaler gjennom gear - sjekke pumpe for slitasje og bytte impeller om det ikke er gjort - demontere eksosmanifold og rengjøre kanaler i denne - kjøre vann inn i motor med slange og stake ut rust fra dreneringskranene på sylindrene med f.eks ståltråd. - sjekke/rengjøre eksosbend Dette gjorde jeg på en MD17 med dårlig kjøling for en del år siden og fikk da en motor som kjølte god.Jeg installerte Martec kjøler på den motoren ett år etterpå. Da en av toppene hadde sprukket og måtte byttes plukket jeg av toppene og fikk ut enda mer rust rundt sylindrene det andre året. Etter dette hadde jeg ingen problemer med varmgang selv med ferskvannskjøling. For å minimalisere avleiringer fra rust i ferskvannsdelen byttet jeg kjølevæske 2 ganger i året og sjekket/renset termostat samtidig. Du får selvfølgelig den beste rengjøringen om du demontere sylindrene! Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Takk for svar tnorderu. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Er det spesielle ting jeg må være oppmerksom på når det gjelder demontering av både manifold og sylindrene? Er ikke helt grønn når det gjelder å skru, men ingen proff heller. Så er det en jobb jeg kan gjøre selv med litt mekanisk kunnskap? Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Anbefaler deg å lese gjennom tråden Bilder i fra Haaby's båtpuss og sørvis på eber x2 fra innlegg #1140 og utover. Meget detaljer beskrivelse av demontering og montering av en MD17 !!. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 (redigert) TMe anbefaler selvsagt "TMe-metoden" som du finner ved å gjøre et søk her på forumet. Vedr. manifold og topper så vær obs. på at det er manifolden som linjerer inn toppene. Prøv rensing først for du går i gang med omfattende mekking. Redigert 20.August.2012 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.