Jump to content

Flaps Wiking 28

Bera

Recommended Posts

Hei

Har en Wiking 28 m/ 150hk Ford 2704 ET som jeg synest går litt på "trynet" selv om flapsen er på topp.Er klar over at dette kan være et problem på denne båten, en kjenning med samme båt har ca 15mm fra bunn båt ( rettholt) og opp til underkant flaps ( ca samme mål som hos meg ) og denne går fint i sjøen.

Har og vært i kontakt med en som har ca 27mm , og den båten løfter seg fint.

Ønsker litt tilbakemeldinger ang. dette evt. mål.

Som ganske ny bruker av dette forumet, må jeg også si at jeg er imponert over seriøsiteten og all kunnskap som ligger her.

Mvh

Bera

Det er nok ikke bare flapsene som spiller inn. Motoren din veier jo en god del. Hvilken motor har de andre? Vekt generelt?

Generelt monteres flapsen lengst mulig ut, samt nesten helt jevnt med undervannsskroget. Når flapsen ligger i samme vinkel som bunnen, er de montert kun få mm høyere. 5mm f.eks.

Ellers spiller jo størrelsen en vesentlig betydning. Skal de gi et løft i tillegg til balansejustering? Et løft uten å streke samtidig?

Noen monterer store faste vannrette flaps kun for å få mer løft i et sirumpa bakparti.

Hva hvis løftet bak ikke er ønskelig? At det gjør at halvplaneren stanger baugen for mye ned, får lengre våt skroglinge, streker og går senere? Da var det en tabbe med store flaps når alt du trengte var noen små justeringsflaps helt i ytterkant.

Se på og spør andre med samme båt. små forskjeller kan gjøre større utslag enn man tror.

Lotus

Flaps er bare for å få baugen ned, og Wikingen går jo på trynet fra før. Det er to forskjellige skrogtyper på Wiking 28, og bare det eldste (den typen uten kjøl og flyndre) duger for å kjøre særlig over 15 knop. Den planer markant på kjølen ,og flapsen er mer et verktøy for å rette opp vridning i hastigheter over 15 knop.

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

• 3 år senere...

Uten at jeg kjenner denne båten i det hele tatt så høres det ut for meg som at du får problemet ved maks hastighet. Da regner jeg med at båten har "sluppet vannet", og at flapsene da..hvis i øvre stilling...burde ha kommet ut av vannet. Har de det kan det jo høres ut som at du overplaner litt. Eller så kan det jo hende at du må gjøre noe med vektfordelingen i båten din. Kanskje du har stappet masse stæsj frammi skuta som veier en del.

Får du ikke trimplanene ut av vannet etter at båten har "sluppet vannet" kan det jo hende at sylindertoppene er montert for lavt på akterspeilet...altså at du ikke får løftet planene så langt som du burde...

Mulig dette blei ei liste med selvfølgeligheter...men alikevel.

Da blir det spennende å se om det jeg har gjort vil hjelpe da.

Jeg har en Wiking 28 med en 200 hk Ford. I fjor gikk ikke den ene sylinderen på flapsen helt opp derfor ble det planlagt en service på disse når båten kom på land. Det viste seg også at i øverste stilling lå flapsene en god centimeter under planet i bunnen av båten derfor har jeg flyttet toppfeste på sylinderene litt opp sånn at nå er øverste stilling på flaps ca 15 mm over bunnen. Det sammen med at 2 x dregg + blytau i lukene foran er fjernet burde tilsi at båten ligger bedre i vannet og ikke brøyter hele fjorden med seg som i fjor.

Wikingen ligger jo rimelig støtt i sjøen så hvor mye flapsene skal korrigere vektfordelig kontra å virke som løft kan jo diskuteres. Min erfaring med det er jo begrenset i forhold til at jeg ikke har hatt flaps som har virket som de skal.

• 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...