bugs bunny Startet 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2005 hei folkens er det noen her som har montert inn baugproell på en halco 26,det jeg lurer på er: plassering?(hvor langt fremme) størrelse (HK og dimensjon på røret) andre erfaringer? på forhånd takk bjørn erik Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Føler du at du trenger baupropell på din halco 26? Eg har ikke tenkt på dette da eg tror dette er en båt med lite vindfang og som er realtivt liten som eg skulle tro var enkel å manøverer? Vet ikke om du har hekkagregat eller ror. Vil tro eg som skal ha hekkagregat ikke har brukt for baupropell så mye som en med tror? Sitér dette innlegget Link to post
bugs bunny Svart 7.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 jeg har innenbordsmotor med fast aksling men har ingen erfaring med manøvrering med fast aksling kun drev/påhenger,har og litt trang havn og ser klare fordeler med en baug propell,jeg vet at de vise menn her på forumet mener att baugsnurre er fyfy, men det er nå mitt valg og jeg mener jeg vil føle meg tryggere med den ombord be Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Alltid kjekt med baugpropell i reserve, når en treng den. Monteringsveiledning finner du på Sleipner. Jeg monterte selv, med den som fasitt. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 jeg har innenbordsmotor med fast aksling men har ingen erfaring med manøvrering med fast aksling kun drev/påhenger,har og litt trang havn og ser klare fordeler med en baug propell,jeg vet at de vise menn her på forumet mener att baugsnurre er fyfy, men det er nå mitt valg og jeg mener jeg vil føle meg tryggere med den ombord be <{POST_SNAPBACK}> Men da forstår eg deg! Ror er ikke det letteste å bruke! Selv skal eg ha drev. Har aldri hatt dette før, men håper det blir lettere... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 (redigert) Jeg vet at de vise menn her på forumet mener att baugsnurre er fyfy, men det er nå mitt valg og jeg mener jeg vil føle meg tryggere med den ombord Hvem mener du er " de vise menn her på forumet"? Jeg har ikke den oppfattelsen at baugpropell anses som fyfy her. Min egen mening at hver enkelt må selv velge å ha det utstyr som man selv mener er rett å ha på båten slik at ferden er trygg for en selv og omgivelsene. Redigert 7.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 ....... har ingen erfaring med manøvrering med fast aksling kun drev/påhenger,har og litt trang havn ...........jeg vet at de vise menn her på forumet mener att baugsnurre er fyfy, men det er nå mitt valg og jeg mener jeg vil føle meg tryggere med den ombord <{POST_SNAPBACK}> Tror at du vil finne at fast aksling er mer kontrollerbar, og har mindre avdrift enn hva du er vant med ... samt at du vil ha mer effekt i revers enn med drev/påhenger. Du vil altid ha noe "Prop Walk", hvor hekken på båten trekkes i den retningen som propellen snur i revers, og blir "dyttet" til siden fremover. Personlig så ville jeg "prøvd ut" båten uten baugpropell først, før jeg begynte å lage nye hull i skroget. Jeg kan godt forstå de som vil ha baugpropell som ekstra trygghet og som hva vi her borte vil kalle "get out of jail free card" , men vil også advare mot å stole fult og helt på dette hjelpemiddelet. Alt er ditt valg, og du må bestemme selv ... De båtene jeg hat manøvrert med baug og av og til hekkthruster har ikke hatt behov for dette, men var jo "kjekt å ha". Uansett så ville jeg ha montert en kraftig thruster som kunne jobbe mot en noenlunde kraftig sidevind ... var ombord i en 43 foter med for liten thruster hvor eieren "trodde" at den var sterk nok til å jobbe mot sidevinden vi hadde (rundt frisk bris)... kan fortelle deg at han med en Sunseeker Predator 58 som vi "hilste på" ikke var særlig fornøyd.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
henboe Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Og etter 6 svar er det enda ingen som har noen retningslinjer på montering?? bortsett fra den linken til sleipner da... Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Og etter 6 svar er det enda ingen som har noen retningslinjer på montering?? bortsett fra den linken til sleipner da... <{POST_SNAPBACK}> Vanskelig å gi fasitsvar uten å vite hvor mye baugen løfter seg under fart, men som regel så langt fremme som mulig... Jeg ville valgt minst 3 HK (26 - 34 fot fra Sleipner), og ellers lest litt Her hvor mye god informasjon finnes... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Kjelli Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Og etter 6 svar er det enda ingen som har noen retningslinjer på montering?? bortsett fra den linken til sleipner da... <{POST_SNAPBACK}> Tunnelen bør plasseres lengst mulig frem i baugen (Fig. 1) For å oppnå mest mulig moment rundt båtens dreiepunkt, er det meget viktig å plassere tunnelen så langt fremme som mulig. Avstanden fra båtens dreiepunkt til thruster vil ha stor betydning på thrusterens effekt. Eks.: A: 55kg skyvekraft x 11m moment = 605kgm skyvekraft B: 55kg skyvekraft x 10m moment = 550kgm skyvekraft Posisjon A vil gi 10% mer skyvekraft til rotasjon. Tunnelen skal plasseres dypest mulig (Fig. 2) Tunnelen skal plasseres så dypt som mulig av to grunner: 1. Så luft ikke suges ned i tunnelen å ødelegger skyvekraften. 2. Ved å øke vanntrykket jobber propellen mer effektivt. Hovedregelen er at tunnelen skal plasseres minimum ½ x tunnelen dia. under vannlinje. Anbefalt dybde er minst ¾ x dia. undervannlinje (J). Når tunnelen er plassert 33-35 cm under vannlinjen bør andre faktorer vurderes som viktigere, d.v.s. å plassere tunnelen lengre frem. Optimal tunnel lengde Dersom tunellen blir for lang vil friksjonen i tunellen reduser vannhastigheten og derved effekten. Dersom tunellen blir for kort (normalt bare i nedre del av tunellen) kan det oppstå kavitasjons problemer da vannet ikke har tid / avstand til å «rette opp strømningsretningen» før det treffer propellen (Fig. 3&4). Denne kavitasjonen vil redusere effekten og lage mye støy. Den optimale tunell lengden er 2 til 4 ganger tunell diameteren og dersom tunellen blir så mye som 6 til 7 ganger diameteren i lengde vil effekt tapet bli klart merkbart. Sakset fra Sleipner. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Lotus har skrive flere gode og utfyllende avhandlinger rundt temaet både her og hos Båtmagasinet. Senest for ett par dager siden hvor han beskrev selve plastjobben veldig godt syns jeg. Masse praktiske råd i tillegg til det du finner hos Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Hei bugs bunny, Har selv en Halco 29 med drev. Og ja, behovet for baugpropell har jeg opplevd flere ganger. Det hjelper ikke med aldri så mye styring akter i de tilfeller det ikke er plass for å svinge hekken i ønsket retning. Da er vinden overlegen. Og de med større erfaring kan lett si at det bare er å planlegge slik at man ikke kommer opp i slike situasjoner. Det skal jeg også si. Om noen år. Men et moment når det gjelder plassering av baugpropell på Halcoen er innvendig plass. Jeg antar at 26 ikke er mye ulik 29 fremme i baugen. Jeg har ikke vært nedi under dørken der framme i vår båt, men det ser ikke ut til å være mye plass under der. I tillegg ligger vanntanken under køya framme i baugen, kanskje er denne også i veien. Jeg vil være veldig interessert i å se noen bilder når du starter på dette arbeidet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bugs bunny Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 hei alle sammen jeg takker for alle gode råd og vink,litt av grunnen til att jeg spurte her var att vanntanken ligger helt fremme under køyen slik som Brigg beskriver og må da ha baugtunnelen bak denne,er da bekymret for att den kommer midt i skjeringpunktet for baugbølgen med de kosekvenser det får.Jeg har ikke kjørt denne båten ennå da jeg har overtatt etter svigerfar og den har stått på land i noen år,og gjennomgår nå en extreme makeover er det noen som kan anslå ca hvor på baugen skjeringen ligger på denne båten ved ca.20 knops fart. og Bitteliten det var ikke ondsinnet ment dette med de vise menn her på forumet,det er et oppkomme av gode råd og alltid seriøs hjelp og få,men jeg har lest endel om baugpropeller her og det har vært en overvekt med råd mot og lære og bruke motor og ror først, og det kan jeg være enig i men vil fremdeles ha den ekstra tryggheten det gir meg som fersk mann på aksling og ror å ha den ombord,dessuten som jeg skrev lenger oppe jeg har en litt trang havn å gå inn i og ser helt klart fordelen med det der og da. bjørn erik Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Min egen mening at hver enkelt må selv velge å ha det utstyr som man selv mener er rett å ha på båten slik at ferden er trygg for en selv og omgivelsene. <{POST_SNAPBACK}> hei alle sammen .. men vil fremdeles ha den ekstra tryggheten det gir meg som fersk mann på aksling og ror å ha den ombord,dessuten som jeg skrev lenger oppe jeg har en litt trang havn å gå inn i og ser helt klart fordelen med det der og da. Jeg deler fullt ut ditt syn - jeg er i samme situasjon som deg - har båt jeg ikke er vant med, og litt trang havn - og da er baugpropell et godt hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.