Jump to content

baugpropell på HALCO 26


bugs bunny

Recommended Posts

jeg har innenbordsmotor med fast aksling men har ingen erfaring med manøvrering med fast aksling kun drev/påhenger,har og litt trang havn og ser klare fordeler med en baug propell,jeg vet at de vise menn her på forumet mener att baugsnurre er fyfy, men det er nå mitt valg og jeg mener jeg vil føle meg tryggere med den ombord

 

 

be

Link to post

jeg har innenbordsmotor med fast aksling men har ingen erfaring med manøvrering med fast aksling kun drev/påhenger,har og litt trang havn og ser klare fordeler med en baug propell,jeg vet at de vise menn her på forumet mener att baugsnurre er fyfy, men det er nå mitt valg og jeg mener jeg vil føle meg tryggere med den ombord

be

<{POST_SNAPBACK}>

Men da forstår eg deg! Ror er ikke det letteste å bruke! Selv skal eg ha drev. Har aldri hatt dette før, men håper det blir lettere...

Link to post

Jeg vet at de vise menn her på forumet mener att baugsnurre er fyfy, men det er nå mitt valg og jeg mener jeg vil føle meg tryggere med den ombord

:confused: Hvem mener du er " de vise menn her på forumet"? Jeg har ikke den oppfattelsen at baugpropell anses som fyfy her. Min egen mening at hver enkelt må selv velge å ha det utstyr som man selv mener er rett å ha på båten slik at ferden er trygg for en selv og omgivelsene. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

....... har ingen erfaring med manøvrering med fast aksling kun drev/påhenger,har og litt trang havn ...........jeg vet at de vise menn her på forumet mener att baugsnurre er fyfy, men det er nå mitt valg og jeg mener jeg vil føle meg tryggere med den ombord

 

<{POST_SNAPBACK}>

Tror at du vil finne at fast aksling er mer kontrollerbar, og har mindre avdrift enn hva du er vant med ... samt at du vil ha mer effekt i revers enn med drev/påhenger. Du vil altid ha noe "Prop Walk", hvor hekken på båten trekkes i den retningen som propellen snur i revers, og blir "dyttet" til siden fremover. Personlig så ville jeg "prøvd ut" båten uten baugpropell først, før jeg begynte å lage nye hull i skroget.

Jeg kan godt forstå de som vil ha baugpropell som ekstra trygghet og som hva vi her borte vil kalle "get out of jail free card" , men vil også advare mot å stole fult og helt på dette hjelpemiddelet. Alt er ditt valg, og du må bestemme selv ...

 

De båtene jeg hat manøvrert med baug og av og til hekkthruster har ikke hatt behov for dette, men var jo "kjekt å ha".

Uansett så ville jeg ha montert en kraftig thruster som kunne jobbe mot en noenlunde kraftig sidevind ... var ombord i en 43 foter med for liten thruster hvor eieren "trodde" at den var sterk nok til å jobbe mot sidevinden vi hadde (rundt frisk bris)... kan fortelle deg at han med en Sunseeker Predator 58 som vi "hilste på" ikke var særlig fornøyd....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Og etter 6 svar er det enda ingen som har noen retningslinjer på montering?? bortsett fra den linken til sleipner da...

<{POST_SNAPBACK}>

Vanskelig å gi fasitsvar uten å vite hvor mye baugen løfter seg under fart, men som regel så langt fremme som mulig...

 

Bilde

 

Jeg ville valgt minst 3 HK (26 - 34 fot fra Sleipner),

 

og ellers lest litt Her hvor mye god informasjon finnes...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Og etter 6 svar er det enda ingen som har noen retningslinjer på montering?? bortsett fra den linken til sleipner da...

<{POST_SNAPBACK}>

Bilde

 

Tunnelen bør plasseres lengst mulig frem i baugen (Fig. 1)

For å oppnå mest mulig moment rundt båtens dreiepunkt, er det

meget viktig å plassere tunnelen så langt fremme som mulig.

Avstanden fra båtens dreiepunkt til thruster vil ha stor betydning på

thrusterens effekt.

Eks.:

A: 55kg skyvekraft x 11m moment = 605kgm skyvekraft

B: 55kg skyvekraft x 10m moment = 550kgm skyvekraft

Posisjon A vil gi 10% mer skyvekraft til rotasjon.

Tunnelen skal plasseres dypest mulig (Fig. 2)

Tunnelen skal plasseres så dypt som mulig av to grunner:

1. Så luft ikke suges ned i tunnelen å ødelegger skyvekraften.

2. Ved å øke vanntrykket jobber propellen mer effektivt.

Hovedregelen er at tunnelen skal plasseres minimum ½ x tunnelen

dia. under vannlinje. Anbefalt dybde er minst ¾ x dia. undervannlinje (J). Når tunnelen er plassert 33-35 cm under vannlinjen

bør andre faktorer vurderes som viktigere, d.v.s. å plassere

tunnelen lengre frem.

Optimal tunnel lengde

Dersom tunellen blir for lang vil friksjonen i tunellen reduser

vannhastigheten og derved effekten.

Dersom tunellen blir for kort (normalt bare i nedre del av tunellen)

kan det oppstå kavitasjons problemer da vannet ikke har tid / avstand

til å «rette opp strømningsretningen» før det treffer propellen

(Fig. 3&4). Denne kavitasjonen vil redusere effekten og lage mye

støy.

Den optimale tunell lengden er 2 til 4 ganger tunell diameteren og

dersom tunellen blir så mye som 6 til 7 ganger diameteren i lengde

vil effekt tapet bli klart merkbart.

 

Sakset fra Sleipner.

 

mvh

Kjelli

Link to post

Hei bugs bunny,

 

Har selv en Halco 29 med drev. Og ja, behovet for baugpropell har jeg opplevd flere ganger. Det hjelper ikke med aldri så mye styring akter i de tilfeller det ikke er plass for å svinge hekken i ønsket retning. Da er vinden overlegen. Og de med større erfaring kan lett si at det bare er å planlegge slik at man ikke kommer opp i slike situasjoner. Det skal jeg også si. Om noen år.

 

Men et moment når det gjelder plassering av baugpropell på Halcoen er innvendig plass. Jeg antar at 26 ikke er mye ulik 29 fremme i baugen. Jeg har ikke vært nedi under dørken der framme i vår båt, men det ser ikke ut til å være mye plass under der. I tillegg ligger vanntanken under køya framme i baugen, kanskje er denne også i veien.

 

Jeg vil være veldig interessert i å se noen bilder når du starter på dette arbeidet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

hei alle sammen

 

jeg takker for alle gode råd og vink,litt av grunnen til att jeg spurte her var att vanntanken ligger helt fremme under køyen slik som Brigg beskriver og må da ha baugtunnelen bak denne,er da bekymret for att den kommer midt i skjeringpunktet for baugbølgen med de kosekvenser det får.Jeg har ikke kjørt denne båten ennå da jeg har overtatt etter svigerfar og den har stått på land i noen år,og gjennomgår nå en extreme makeover :lol: er det noen som kan anslå ca hvor på baugen skjeringen ligger på denne båten ved ca.20 knops fart.

 

og Bitteliten

det var ikke ondsinnet ment dette med de vise menn her på forumet,det er et oppkomme av gode råd og alltid seriøs hjelp og få,men jeg har lest endel om baugpropeller her og det har vært en overvekt med råd mot og lære og bruke motor og ror først, og det kan jeg være enig i men vil fremdeles ha den ekstra tryggheten det gir meg som fersk mann på aksling og ror å ha den ombord,dessuten som jeg skrev lenger oppe jeg har en litt trang havn å gå inn i og ser helt klart fordelen med det der og da.

 

bjørn erik

Link to post

Min egen mening at hver enkelt må selv velge å ha det utstyr som man selv mener er rett å ha på båten slik at ferden er trygg for en selv og omgivelsene.

<{POST_SNAPBACK}>

 

hei alle sammen

 

.. men vil fremdeles ha den ekstra tryggheten det gir meg som fersk mann på aksling og ror å ha den ombord,dessuten som jeg skrev lenger oppe jeg har en litt trang havn å gå inn i og ser helt klart fordelen med det der og da.

Jeg deler fullt ut ditt syn - jeg er i samme situasjon som deg - har båt jeg ikke er vant med, og litt trang havn - og da er baugpropell et godt hjelpemiddel.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...