Jump to content

Hvordan bytte trykknapper på kalesje?

Andre'

Recommended Posts

Kjære båtfolk,

Nå har jeg i mange uker prøvd å få byttet noen trykknapper på min kalesje, og sliter litt. Har kjøpt et lite tulle-sett for å bytte disse selv. Det lille verktøyet som fulgte med er mest egnet til å lage en betydelig irritasjon og har gitt opp! Har ringt noen par kalesjemakere og spesielt ett navn er nevnt av alle jeg har snakket med. Han var fullbooket og svært lite interessert i å ta oppdraget. Ble i stedet tipset om å kjøpe et slikt lite sett jeg nevner innledningsvis.

Min bønn er: Kan noen der ute hjelpe meg til å komme i kontakt med noen som kan gjøre denne lille jobben? :-) Gjør det gjerne selv, men da trenger jeg et verktøy som er egnet til å gjøre jobben. Har båten på Oksenøya og vi snakker dermed Oslo-området.

Ha en vidunderlig helg!

Andre'

Kjære båtfolk,

......................Har kjøpt et lite tulle-sett for å bytte disse selv. Det lille verktøyet som fulgte med er mest egnet til å lage en betydelig irritasjon og har gitt opp! .................

Ha en vidunderlig helg!

Andre'

Har også brukt dette "tullesettet" som fulgte med trykknappene. Hvis det bare er noen få knapper du skal skift, så fungerer det. Betingelsen er at du har ett skikkelig fast/hardt underlag.... som f.eks. en skrustikke e.l. og at du får lagt trykknappen skikkelig på underlaget. Jeg har iallefall byttet fem/seks trykknapper med dette verktøyet, men er enig at verktøyet kunne godt vert bedre.

Dette kan alle fint fikse selv. Clas Ohlsons knappesett fungerer utmerket. Det følger med et lite dor og en liten ambolt som gjør nytten. Kalesjen bør tas av båten slik at man har fast underlag å slå mot. Kalesjeknapper kan med fordel smøres inn med fett (vaselinspray o.l.) for å unngå irrdannelse og at knappene dermed ryker. Da slipper man at problemet stadig vekk vender tilbake.

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...