Lucky Strike Startet 17.August.2012 Del på Facebook Startet 17.August.2012 Det er mange innlegg her om å bruke PC som kartplotter. I seilbåter er dette mindre bra. Her trenger man en skjerm som kan stå ute i salt vær og vind. Så da blir det å tenke motsatt. Det kan være hensiktsmessig å få PC-bildet på plotteren. Hensikten er selvfølgelig å spare seg for store utgifter til kartbrikker på lengre turer. Mange steder finnes nettbaserte kart som kan brukes. Man kan også f.eks laste ned havnekart på forhånd. En del gratis utgaver av sjøkart finnes også. Pluss kjøpte og shared/piratutgaver av PC-navigasjon. Man kan kanskje spørre om man ikke bør kjøpe kartinformasjon og støtte dem som produserer dette. På en måte ja, på mange måter nei. Kartdata produseres ofte av statlige myndigheter på skattebetalernes bekostning. Papirkart er dyre å produsere, mens digitale kart kan reproduseres i stort antall uten at det koster mye. De har selvfølgelig en oppdateringskostnad, men jeg tror det tas ut i overkant fortjeneste her. Som sagt er det skattebetalerne som har betalt for grunnlaget. Jeg tror PC-baserte navigasjonsløsninger vil tvinge seg fram etterhvert. Noen kartplottere har nå videoinngang. Er det noen som har erfaring med PC-signaler inn i en slik plotter? Andre som vet om dette lar seg gjøre? PC som datagiver inne i seilbåt er selvfølgelig ikke ideelt, man mangler gjerne kontrollmulighet. Men en trådløs mus burde kunne ofres i ny og ne til Neptun og korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Med Raymarine sine litt dyrere kartplottere som du for eksempel har ute på dekk kan du laste ned progamvare på PC'en der du kan planlegge ruten, og så kommer det på kartplotteren såvidt jeg vet. Kartplottere som eventuelt har inngang må du undersøke hvordan signal dette er. PC'er har som regel kun VGA (Analog), DVI (Digital) eller HDMI (Digital) ut. Da må du eventuelt kjøpe en omformer hvis ikke det er samme signal. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
eiaro Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Du stokker kortene dine litt med hensyn til kartprogrammer og kartdata. Kartdata lages helt riktig av Kystverket og Kartverket som igjen gir dette til Primar som selger dette til Jeppersen, Navionics osv. som gjør dette om til sine egne propertiære formater (noe de er pålagt utav lisensene Primar selger kartdata på). Så med hensyn til selve kartdataene er jeg delvis enig i det du sier, men fortsatt blir det feil å 'straffe' Jeppersen osv for Staten sitt mafia opplegg. Dernest å kopiere kartprogrammer er helt feil når det finnes gratis open source man kan bruke. Da jobber du på mange måter _mot_ ditt eget mål med bedre og billigere kartprogrammer... :) Legger ikke opp til kopiering av noe slag, men jeg mener prinsipiellt at kildekartdata fra Kystverket bør være fritt tilgjengelig for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Kartplottere som eventuelt har inngang må du undersøke hvordan signal dette er. PC'er har som regel kun VGA (Analog), DVI (Digital) eller HDMI (Digital) ut Min kartplotter, Interphase Chartmaster 11CVS+ har to VGA innganger. Har ikke teset dette mot PC, men å vise bilder rett fra et Canon kompaktkamera gikk helt utmerket. Også VGA ut fra Grundig digitaldekoder for TV funket. Lars H. pt Gullholmen Sverige Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brightbull Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Min kartplotter, Interphase Chartmaster 11CVS+ har to VGA innganger. Har ikke teset dette mot PC, men å vise bilder rett fra et Canon kompaktkamera gikk helt utmerket. Også VGA ut fra Grundig digitaldekoder for TV funket. Nå ble jeg litt fovirret her, er du sikker på at du mener VGA? Har aldri sett VGA på et videokamera. (Med mindre du brukte en konverter.) Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Bearded Beast Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Ja kaster meg på den siste der. Har aldri sett noe tvdekoder med vga. Hva skal den med det liksom.. Sitér dette innlegget Link to post
Upnorth Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Enig med eiaro. Vi har betalt for utviklinga av karta via skatten vi betaler. I USA og England er kartdata fritt og gratis tilgjengelig. Her er ein skjerm til bruk på dekk: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36505441 Raymarine har video inn på komposittinngang ved hjelp av ekstra kabel - og video ut på HD15 (VGA kontakt med 15 pinner). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Bruker selv bare en tablet(andorid) med Locus Pro (kart program 350kr) som igjen laster ned allverdens kart fra internet og lagrer på enheten gratis, sjøkart hentet den fra eniro som sikkert hentet fra kystverket. Works like a charm, har også en PC med win ME og noe gammel kartprogram med tilsynelatende samme kart. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Nå ble jeg litt fovirret her, er du sikker på at du mener VGA? Har aldri sett VGA på et videokamera. Nå sa jeg ikke noe om videokamera da, det kameraet jeg testet med var et Canon Ixus 400 kompaktkamera. Har aldri sett noe tvdekoder med vga. Jeg hentet ut signalet fra min Grundig DTR8720 dekoder via Scart-kontakten. Lars H. mitt webcam fra båten Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eiaro Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Jeg hentet ut signalet fra min Grundig DTR8720 dekoder via Scart-kontakten. Det blir vel ikke helt rett uten å fikse opp i sync signalene? Just curious... I USA og England er kartdata fritt og gratis tilgjengelig. Mange flere har sluppet kartdata fritt. Grunnen er jo at ingen ønsker at en båt lastet med olje eller radioaktive materialer skal gå på grunn i sine kystområder fordi de ikke hadde siste oppdaterte kart. Men, å slippe raster kart (som også Kystverket gjør) er ikke godt nok. Vektordata må slippes, og de må være frie uten begrensninger. Der er USA, Kina og Australia blant de store. Norge har jo valgt sin vei med Primar og ECC, og DET gjør at vi ikke har noen lavkost alternativer med skikkelige kart tilgjengelig her på berget! Ta kontakt med din lokale politiker og si din mening om Norge sitt såkalt ukommersielle system for distribuering av kart... Systemet er at kartene blir gitt til Primar som distribuerer dem med ECC sitt system. USA og andre har en link du kan klikke for å laste det ned. Hva virker billigst og mest interessant? En NDA avtale med Primar samt måndelige kostnader, eller å laste ned en fil en gang i uka? Her er en lett liste over de som har sluppet data, merk at til og med Kina gir dette bort: http://opencpn.org/ocpn/node/86 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 (redigert) Det blir vel ikke helt rett uten å fikse opp i sync signalene? Just curious.. Jeg gjorde ingenting hokus pokus, brukte bare en slik overgang fra CO og en coaxkabel med phono i den ene enden og plugg som passet i plotteren i den andre enden. Men nå begynner jeg å forstå forundringen da det jo er composit video som jeg har brukt! Når en er på ferie i båten og bare sløver ned, kan det gå litt i surr. Men TV-bilde på plotteren fikk jeg, okke som! Redigert 18.August.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brightbull Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 (redigert) Jeg gjorde ingenting hokus pokus, brukte bare en slik overgang fra CO og en coaxkabel med phono i den ene enden og plugg som passet i plotteren i den andre enden. Men nå begynner jeg å forstå forundringen da det jo er composit video som jeg har brukt! Når en er på ferie i båten og bare sløver ned, kan det gå litt i surr. Men TV-bilde på plotteren fikk jeg, okke som! Der ja. Jeg begynte å undre noe veldig på hva du snakket om, og om det bare var jeg som tenkte feil her, hehe. Redigert 18.August.2012 av Brightbull (see edit history) Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Tom Rør Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Her er ein skjerm til bruk på dekk: http://www.finn.no/f...nnkode=36505441 Ringte dette firmaet, da den hadde vært ypperlig som slaveskjerm på flybridgen. Sjekket med Garmin support om jg kunne koble den opp mot en 4010, men de mente at siden den ikke har videoutgang kan jeg ikke bruke den. Noen som har et forslag til hvordan jeg kan løse det problemet. Vil helst ikke kjøpe en egen plotter til flyen, hvis det ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Sjekket med Garmin support om jg kunne koble den opp mot en 4010, men de mente at siden den ikke har videoutgang kan jeg ikke bruke den. Noen som har et forslag til hvordan jeg kan løse det problemet. Garmin 4010 har vel VGA utgang og denne skulle vel uten problem kunne puttes inn i en hvilken som helst VGA inngang? Ser ikke at det skulle være noe problem? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Jeg håper du har rett, da det hadde vært en rå løsning for meg. Garmin support mente at det ikke gikk, men de ser vel helst at jeg kjøper en 4010 til for å ha på fly, og derfor finner det riktig å si at det ikke går Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 God kveld. Jeg aner ikke hvordan plotterplasseringen din vil se ut, men har sett følgende løsning på problemet: Skjær et passe hull i glassfiberen der du vil ha kartet. Kjøp en passe stor pleksiglassplate el og monter foran med lim og vakre lister. Kjøp eller finn en rimelig og fargesterk flatskjerm for vanlig PC og monter på innsiden slik at den står tørt. Trådløst bøyelig tastatur der knappene er støpt inn i vanntett gummi shopper du på nett og taper fast et passende sted. Hvis du ikke får tak i så har jeg liggende et. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Tobby Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Garmin 4010 har vel VGA utgang og denne skulle vel uten problem kunne puttes inn i en hvilken som helst VGA inngang? Ser ikke at det skulle være noe problem? VGA er vga og fungerer på alle skjermer som støtter VGA og oppløsningen som blir sendt. Eventuelt DVI skjermer med adapter.. Vær obs på at skjermen linket tidligere med touchskjerm vil ikke fungere, da VGA sender kun enveis bilde og touchskjermen trenger usb tilgang og driverstøtte Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Den skjermen får du med og uten touchfunksjon. Jeg vil velge uten, da jeg har fjernkontroll til plotteren, som står rett under bena mine. Får svar fra selger snart, da de skulle teste dette i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 8.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Nå har jeg vært gjennom en liten prosess med dette. Og svaret er nok at jeg ikke finner en god, rimelig løsning mht PC-bilde på plotter. Noen plottere har inngang for video. For eksempel NSE 8 eller NSE 12 fra Simrad. Disse er dyre (Noen rimeligere brukte finnes fordi modellen allerede er nåen år gammel). Det går an å få video inn på dem. Men som de sier fra supportavdelingen, det er composite video den støtter, ikke digital video eller ditto bilder. Dermed blir bildene for uskarpe til at de er akseptable som kartplottergrunnlag. Lucky Strike Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.