Kaptein_Kaos Startet 18.August.2012 Link til dette innlegget Startet 18.August.2012 Heisann ! Det virker som om startmotorene mine begynner å bli slitt, har byttet startbatterier, gått over kablingen etc, fremdeles så må jeg legge inn forbrukspakken for å få normal "tørning" på startmotorene.. Hvilke erfaringer har dere andre med dette ? Hvilken pris vil en overhaling komme på, og hvor kan jeg få dette gjordt ? Pris på 1 stk ny startmotor ligger på 2500-4600,- Mvh: Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Jeg hadde samme problemene som deg. Slapp unna med å pusse alle kabelsko med fint smergelpapir, også kontakten på starteren. Det var ikke synlig belegg noe sted. Ingen problemer etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Så lenge du får normal tøring med å legge inn forbruksbanken så tror jeg ikke det er noe med starterene dine.. Hadde det vært defekte børster eller vinklingsfeil ville starteren oppført seg likt om du hadde prøvd med ett eller flere batterier.. Tror heller du har noe "muffens" med startbatteri eller kabling, Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Høres ut som et klassisk problem der hovedstrømsbryteren er på vei ut og slitt for store strømtrekk. Prøv å koble rundt aktuell bryter så tenker jeg du har funnet feilen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 (redigert) Hvor mange oppstart har du på en båt i forhold til en bil? Trolig startes bilen mye oftere enn båten, og likevel lever bilens starter ofte lenger enn bilen selv. Men litt skitt, trege børster osv gjør ofte at starter i båt ikke funker. Men utslitt, neppe. Selv tok jeg ut min starter, fikk gjort rent i børsteholdere slik at disse beveget seg, og litt trykkluft og rensespray gjorde susen. Det var ikke nødvendig å kløyve selve starter. Tok bare av skjermen som dekker børstene. Året etter hadde jeg startproblemer igjen, selv om batteri viste hvilespenning som skulle være god nok. Ca 12,65 volt på ett 115 ah batteri. Motoren rikket seg knapt. Prøvde så et brukt bilbatteri på bare 65 ah og som faktisk ikke hadde høyere hvilespenning, men likevel gikk starter som normalt med dette, og batteriet brukes den dag i dag som startbatteri. Riktig nok er hvilespenning høyere i dag ettersom det nå er i bruk, men når det ble satt inn hadde det stått lenge ubrukt, og ikke ladet. Ellers er jo alle ovennevnte forslag gode tips til feilsøking, så bytte startmotorer tror ikke jeg er nødvendig. Det er jo også ofte slik at det kan være flere feil, men får man reparert den ene feilen så funker det hele igjen. Altså ett nytt batteri kan gjøre at alt funker igjen, men det hadde kanskje fungert med det gamle også hvis hovdbryter ble byttet, eller børstene på starter ble renset. Og det er vel tvilsomt at begge startere feiler samtidig. Se heller på opplegget. Feilen ligger vel trolig på et sted hvor begge startere har felles opplegg. Redigert 18.August.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.