LoKi79 Startet 18.August.2012 Link til dette innlegget Startet 18.August.2012 Overskriften sier egentlig alt. Trenger man det? Finnes det noen generell oversikt over hvilke motorer som trenger det? Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Nei, du trenger ikke det;) vet ikke om en slik oversikt, men kanskje noen andre gjør det:) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Shalom Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Enig med tomzern. Jobbet på bensinstasjon den tiden blyfri bensin kom på markedet og bensinselskapene ga ut et hefte til oss om hvem motorer som kunne kjøre blyfritt og ikke. Husker godt hva det sto om Volvo. De gamle B16, B18, B20 og B30 måtte ha blytilsetning. De nyere skråstilte B19, B21 og B23 som har registerreim kunne kjøre blyfritt, men måtte ha 97 eller 98 oktan. /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Eldre motorer beregnet på blyholdig bensin har vist nok mykere ventilseter som kan ta skade av å kjøre med blyfri bensin. Dette kommer av at bly, som ble tilsatt bensin tidligere blant annet for å øke oktantallet, også legger igjen en beskyttelse på ventilseter produsert av mykere metaller. Det hevdes at dersom man ikke bruker blytilsetning eller skifter ut ventilsetene med tilsvarende produsert av hardere metall, så kan det føre til slitasje og skader på ventilsetene. Det har vært forsket en del på dette, og alt tyder på at dette er tilfelle kun når motorer utsettes for svært store belastninger over veldig lang tid. Risikoen for at skade oppstår på ventilsetene på en båtmotor som brukes normalt, og som ikke går i ett strekk i dagevis under stor belastning på høyt turtall er tilnærmet lik null, og det vil selv ved ekstreme tilfeller ta så lang tid før ventilsetene slites nok til at det er noe problem, at motoren sannsynligvis har dødd av andre mer naturlige årsaker lenge før den tid. En annen ting er at bly og en del lignende tilsetninger kan føre til korrosjon på innvendige deler, slik som ventiler, eksos og annet som ofte kan være et større problem enn å kjøre en motor med myke ventilseter uten blyholdig bensin. Så å si alle motorer kan kjøres helt fint på blyfri bensin, forutsatt at oktantallet er høyt nok for motoren selvfølgelig, men det er en annen diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Da kommer følgespørsmålet - hvilken oktan skal 151B ha? For nå ble jeg usikker på hva jeg faktisk skal kjøre den på.. 95 eller 97? Eller 95 + bly for å myke den opp..? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.