Jump to content

Montere saltvannspumpe

Astor

Recommended Posts

Jeg vurderer å montere en saltvannspumpe da jeg har et ledig vanninntak som jeg umidlbart kan ta i bruk. Jeg har ferskvannskran på dekket men ønsker rftigete trykk. Det er alltid greit ha spylemuligheter når man opp en sølete ankerkjetting etter å ha ligget på svai.

Det jeg vil høre er om andre har montert en saltvannspumpe med brukbart trykk og til en fornuftig pris.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Da vi hadde den første hunden som stadig skulle opp på dekk med møkkede lapper, monterte jeg en Max Par4 Jabsco(?) pumpe, og den far ypperlig til det bruk og å spyle ankerspill og anker. Den var trykkstyrt som en pantrypumpe, så da var bare å trykke på håndtaket på spylemunnstykket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En liten rettelse når det gjelder navnet på min pumpe. Den heter Par Max-4 og og er fra Jabsco og leverer 16 liter pr min.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg vurderer å gå andre veien Astor.

Hos meg står det noe jeg tror er en helt vanlig Jabsco ferskvannspumpe på saltvanns systemet.

Har kran med saltvann i pantryet, (ikke spør meg hvorfor). Og en kran fremme på dekk for tilkopling av slange for spyling av anker og kjetting. Her har jeg ett bra trykk.

Lurer på å kutte ut hele saltvannslinjen og koble krana på dekk opp mot ferskvannsystemet.

Har såpass stor ferskvannskapasitet at det ikke er noe problem å spyle kjettingen med ferskvann de få gangene den har vært i bruk i løpet av året. Da har jeg samtidig muligheten til å spyle båten med ferskvann fra egne tanker.

Har i det siste vært i flere havner hvor det er ristriksjoner på bruk av ferskvann.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Bør nok vente ett par timer før du fyller opp :giggle: .

Neida, har 1.tonns ferskvannskapasitet. Noe som holder for nesten 14 dager for meg, med normalt bruk.

Lagt til: Var flere plasser nedover i Danmark, hvor du måtte betale for vannet. Snakket med flere Havnefogder som opplyste at ferskvann var en av deres største utgiftsposter.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg vurderer å gå andre veien Astor.

Hos meg står det noe jeg tror er en helt vanlig Jabsco ferskvannspumpe på saltvanns systemet.

Har kran med saltvann i pantryet, (ikke spør meg hvorfor). Og en kran fremme på dekk for tilkopling av slange for spyling av anker og kjetting. Her har jeg ett bra trykk.

Har kran ute på dekk med Gardenetilkobling og lang vannslange til ferskvannet. Har nesten ett tonn vann med når vi går fra havn men ønsker en pumpe som gir ekstra godt trykk. Er redd for å ha slik pumpe på ferskvannssiden pga varmtvannsbeholderen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Litt på siden, men jeg har faktisk sett båter med fast montert spyledyse slik at kjettingen like før vinsjen spyles automatisk når ankeret trekkes opp! I begge tilfellene var det seilbåter.

Har kran med saltvann i pantryet, (ikke spør meg hvorfor).

Nei, jeg skal ikke spørre.

Men jeg kan si at det er greit å spyle ut oppvaskvannrester med. Saltvannet kan eventuelt også brukes til å koke poteter i, hvis man skulle ønske å koke poteter.

(men jeg har ikke en ett tonns ferskvannstank ombord, da. Bare ca 100 liter. Men det holder.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...