Astor Startet 18.August.2012 Del på Facebook Startet 18.August.2012 Jeg vurderer å montere en saltvannspumpe da jeg har et ledig vanninntak som jeg umidlbart kan ta i bruk. Jeg har ferskvannskran på dekket men ønsker rftigete trykk. Det er alltid greit ha spylemuligheter når man opp en sølete ankerkjetting etter å ha ligget på svai. Det jeg vil høre er om andre har montert en saltvannspumpe med brukbart trykk og til en fornuftig pris. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Da vi hadde den første hunden som stadig skulle opp på dekk med møkkede lapper, monterte jeg en Max Par4 Jabsco(?) pumpe, og den far ypperlig til det bruk og å spyle ankerspill og anker. Den var trykkstyrt som en pantrypumpe, så da var bare å trykke på håndtaket på spylemunnstykket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Se side 4 http://www.johnson-pump.com/jpmarine/PDF_docs/MarineCatalogue2011-US.pdf Vi har ferskvannsvarianten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 (redigert) En liten rettelse når det gjelder navnet på min pumpe. Den heter Par Max-4 og og er fra Jabsco og leverer 16 liter pr min. Lars H. Redigert 18.August.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 (redigert) Jeg vurderer å gå andre veien Astor. Hos meg står det noe jeg tror er en helt vanlig Jabsco ferskvannspumpe på saltvanns systemet. Har kran med saltvann i pantryet, (ikke spør meg hvorfor). Og en kran fremme på dekk for tilkopling av slange for spyling av anker og kjetting. Her har jeg ett bra trykk. Lurer på å kutte ut hele saltvannslinjen og koble krana på dekk opp mot ferskvannsystemet. Har såpass stor ferskvannskapasitet at det ikke er noe problem å spyle kjettingen med ferskvann de få gangene den har vært i bruk i løpet av året. Da har jeg samtidig muligheten til å spyle båten med ferskvann fra egne tanker. Har i det siste vært i flere havner hvor det er ristriksjoner på bruk av ferskvann. Redigert 18.August.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Så i de havnene er det ok å spyle båten med ferskvann fra egen tank for så å fylle tanken igjen Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 (redigert) Bør nok vente ett par timer før du fyller opp . Neida, har 1.tonns ferskvannskapasitet. Noe som holder for nesten 14 dager for meg, med normalt bruk. Lagt til: Var flere plasser nedover i Danmark, hvor du måtte betale for vannet. Snakket med flere Havnefogder som opplyste at ferskvann var en av deres største utgiftsposter. Redigert 18.August.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
gimi Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Jeg kjøpte en Marco pumpe på Maritim - tror den skulle levere 35 l/min. Skuffet over både trykk og vannmengde. Dette var vel akkurat motsatt informasjon av det du ba om, men kan vel også være greit å få anbefalinger om hva du bør styre unna. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2012 Jeg vurderer å gå andre veien Astor. Hos meg står det noe jeg tror er en helt vanlig Jabsco ferskvannspumpe på saltvanns systemet. Har kran med saltvann i pantryet, (ikke spør meg hvorfor). Og en kran fremme på dekk for tilkopling av slange for spyling av anker og kjetting. Her har jeg ett bra trykk. Har kran ute på dekk med Gardenetilkobling og lang vannslange til ferskvannet. Har nesten ett tonn vann med når vi går fra havn men ønsker en pumpe som gir ekstra godt trykk. Er redd for å ha slik pumpe på ferskvannssiden pga varmtvannsbeholderen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Litt på siden, men jeg har faktisk sett båter med fast montert spyledyse slik at kjettingen like før vinsjen spyles automatisk når ankeret trekkes opp! I begge tilfellene var det seilbåter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 (redigert) Her en svenske med en Prinsesse båt. han hadde med egen høytrykkspyler til og vaske med. https://baatplassen.n.../dsc00001_3.jpg Redigert 19.August.2012 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Salt Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Har kran med saltvann i pantryet, (ikke spør meg hvorfor). Nei, jeg skal ikke spørre. Men jeg kan si at det er greit å spyle ut oppvaskvannrester med. Saltvannet kan eventuelt også brukes til å koke poteter i, hvis man skulle ønske å koke poteter. (men jeg har ikke en ett tonns ferskvannstank ombord, da. Bare ca 100 liter. Men det holder.) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.