Jump to content

Fått vann i bensintanken - fast tank- gode råd ?

Nils1

Recommended Posts

( Motoren er Optimax 90HK - båten er Askeladden 535 Bowrider.)

Da er vannuskiller / filter byttet - og vann tappet fra motor ( filter som samler opp vann ).

Og motoralarm sluttet og pipe ( Smartcraft)

Etter 5-6 timers bruk gikk alarmen igjen - og når jeg åpnet skruen for å tappe vann på motoren - kom det ut mer vann.

Antar da at det er mer vann på tanken enn godt er.

Tanken er fast - 90 liter - montert i bunnen av båten.

Bør jeg tømme den helt ? Med hevert ?

Klarer jeg å suge opp vannet ( siden det jo legger seg på bunn )

Noen som har gode tips / erfaring med problemet ?

Vil du ikke ha ut vannet da? Hvis du tror det er større mengder er ikke kondensfjerner løsningen.

Alternativt kan du jo la vannutskilleren i motoren gjøre jobben for deg.

En spesiell gul trakt skiller vann fra bensin. Fås i båtutstyrsbutikker.

Har du ikke en åpning i tanken ("mannhull") slik at du kan styre en slange ned som er tilkoblet en pumpe / hevert?

Ellers er det jo en tråd om dette fra før: https://baatplassen.no/i/topic/11624-vann-i-bensintanken/

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Aller først må du finne ut hvor vannet kommer inn. Dette høres ut til å være mer enn den normale mengden kondens som kommer fra stasjonen.

Få tak i en vannutskiller, en pumpe og slange. Pump ut fra tanken gjennom utskilleren og tilbake til tank igjen. Ingen dum ide og ha et grovfilter på slangen for å fjerne grums. Hvis du får en slange ned i tanken på det laveste punktet ville jeg sugd opp her først for å ta bort bunnslammet og det ville jeg latt gå rett i en dunk til sankthans bålet...

Jeg ville tømt tanken over på kanner. Du kan bruke en oljesugepumpe el .l. som du kobler til stigerøret. Når det er "tomt" er det fortsatt noe igjen og sikkert endel vann. Hvis du nå heller på isopropanol eller sprit vil dette blande seg med vannet. (kondensfjerner). Sug ut blandinga og sjekk at det ikke er fritt vann i denne blandinga. Gjenta om nødvendig før du fyller tanken full med bensin.

Slipper jo da å få masse bensingass i bunn av båten - er vel tyngre enn luft.

Mulig du greier å tømme tanken gjennom påfyllingrøret, tyvene greier jo det.

På enkelte støvsugere kan slangen settes i andre enden, da kan du ha støvsugeren på dekk og slangen blåser frisk luft ned i bunn av båten, hvis du søler med bensinen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Husk at det stilles krav til en pumpe som skal pumpe bensin mht faren for statisk elektrisitet. Pumpa som roger-jo nevner er trygg.

Mange takk for alle gode innspill :-)

Jeg er ganske lettskremt når det gjelder bensingasser - har sette en tresnekke ta fyr og bli overtent på sekunder pga lekkasje i en bensinslange.

Grusomt.

Pumpen som roger-jo viser til virker jo meget egnet --

men - er det fekst trygt å kople strøm på den via 12v uttak av type "Sigaretttenner " ?

Har to slike uttak tilgjengelig på dashbordet.

Ville jo vært helt supert - og følger rådet om å¨ pumpe bensin direkte over på plastkanner..

Kanskje lurt å fylle på litt ren bensin etter tømming for å "skylle" tanken for smuss ?

Tror jeg prøver å tømme via påfyllingsrøret - er ca 2 meter fra fyllestuss til bakkant av tanken.

Blir Biltema på mandag - pumpe noen meter bensinslange -

Så skal jeg kjøpe " gul trakt" for å bruke ved fylling på marinaen jeg fyller.

Redigert av Nils1 (see edit history)

Du kan også koble pumpen til tank-uttaket etter vannutskiller og la bensinen gå ned på tanken igjen via påfyllingen.

Vannutskilleren i båten vil da fange vannet og returen vil virvle opp vannet på bunnen.

Hold øye med vannuskiller og tøm denne ved behov.

Tar nok litt tid og du bør beregne at all bensinen må gjennom filteret flere ganger.

Du slipper i såfall sølet med å pumpe over på kanner, men mulig det gir dårligere kontroll på om du får ut alt vannet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du kan også koble pumpen til tank-uttaket etter vannutskiller

God ide - da er det jo ikke noe søl som du sier.

Glitrende :-)

Kanskje kople pumpen på utstussen på vannutskiller og derfra til kanner - blir jo helt fritt for søl i båten.

Men - vil jeg få opp alt fra tanken ? Sugerøret går vel ikke helt i bunn ? Eller ?

Kobler du på sugerøret så er det en god del liter du ikke får opp, og det som ligger i bunnen av tanken er jo vannet.

Jeg ville ha fått ned en sugeslange helt i bunnen av tanken for og få med mest mulig.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

hvis båten står på land/henger er vel en hevertpumpe/fatpumpe fra biltema det billigste og enkleste http://www.biltema.n...ertpumpe-20366/

evt. disse http://www.watski.no...m-160cm-2916136

Eller CO http://www.clasohlson.com/no/Fatpumpe/Pr407779000

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

God ide - da er det jo ikke noe søl som du sier.

Glitrende :-)

Kanskje kople pumpen på utstussen på vannutskiller og derfra til kanner - blir jo helt fritt for søl i båten.

Anbefales, jeg bruker denne metoden når jeg tømmer tanken når båten står på henger, da med hevertprinsippet og en gummiblære for å få igang tappingen.

Men - vil jeg få opp alt fra tanken ? Sugerøret går vel ikke helt i bunn ? Eller ?

Dersom du lett kommer til tanken, kan du ta resten gjennom åpningen for tankmåler, denne må da fjernes først.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...