MarexSuncab_FD Startet 18.August.2012 Del på Facebook Startet 18.August.2012 Er det noen av dere som har bilder/fremgangsmåte for å feste kobbertankt oppunder akterdekket? Skal den skrus opp med spikerbånd? Eller er det andre mre solide måter å feste på? Er det noen metaller som ikke går godt sammen med kobber? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 MÅ du henge den opp? Kan du ikke heller lage en krybbe og legge den i? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Bruk patentbånd av kobber, da slipper du problemer med tæring. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
osa Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 -eller hvilket som helst patentbånd, men tredd på en myk slange der det er kontakt mot tanken... Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Bruk kobber eller rustfritt (da med slange på som osa sier), patentbånd av vanlig stål eller plastbelagt stål ruster og plutselig så henger ikke tanken fast lenger. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
mons Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Lag etpar klosser som ligger oppunder dekket og som passer til fasongen på toppen av tanken Bruk patentbånd eller fiberstropp. Hvis du ikke har godt feste i dekket for treskruer bruker du maskinskruer med glatt hode som når 3-4 cm under dekk. Tre båndet innpå endene av skruene så stramt du kan. Legg på en skive som er noe større enn mutteren slik at mutteren ikke tar mot båndet når du skal stramme, sett på muttere og stram til. Sitter svært godt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
MarexSuncab_FD Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Hei igjen, Snakket i dag med Marna som har laget bensintanken jeg holder på å montere. Han jeg snakket med sa at jeg må montere et gjenget rør (1") inn i bensintanken. Andre enden av dette skal i selve bensinlokket på dekket. Han ba meg om å måle avstanden mellom dekket og bensintanken, så skulle de lage dette røret. Utfordringen min er at når jeg henger bensintanken opp under dekket i patentbånd, så treffer jo påfyllingshullet på tanken undersiden av dekket. Det er altså ingen avstand hvor jeg får plass til dette gjengerøret. Hvordan fester dere bensinlokk i kobbertanken da? Finnes det lokk med 1" gjenger som både kan skrus rett i dekket, men som også skrus inn i tanken gjennom dette 1" hullet? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 (redigert) Utfordringen min er at når jeg henger bensintanken opp under dekket i patentbånd, så treffer jo påfyllingshullet på tanken undersiden av dekket. Det er altså ingen avstand hvor jeg får plass til dette gjengerøret. Anbefaler at du lager en "omvendt krybbe" tilpasset til diameteren på tanken og fester denne under dekket. Da kan du også justere avstanden mellom tank og dekk slik du vil ha den. Alternativt kan du lage en krybbe som er festet inn til spantene som tanken ligger i slik det var på min forrige båt. Redigert 21.August.2012 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Ok, men de dekksforskruvning jeg finner har alle slangetilkobling og ikke faste gjenger. Minste slangedimmensjon er 35mm. Jeg finner heller ingen overgang fra 1" gjenger til 35mm slange. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.