Gabi Startet 18.August.2012 Link til dette innlegget Startet 18.August.2012 Når vi ser etter turbåt er det et typisk valg om vi skal velge en feks en 37fot 1988modell båt med VP motor som har gått kanskje 2500timer eller en 29fot 2006modell med VP D4 som har gått 350timer. 37foteren er stor og fin men med gamle motorer. 29foteren er ny og fin men kanskje litt liten. Den 37foteren har potensiale for kanskje å måtte foreta endel motortekniske utskiftninger. Hva kan man forvente seg at ting vil koste i utbedringer dersom man må skifte feks turbo, intercooler, dyser, dynamo etc. Eventuelt også justeringer på motor forøvrig? Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Trist det er vp i dem da.Blir fort veldig dyrt om det skal være 100% dele priser finner du på nettet.Vis pris er viktig så ville jeg vurdert båter med traktor og industri motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 I velkjente båtmerker er det som regel VP når det snakkes om denne klassen. Nå skriver du ikke hvilke 1997 VP motorer det er snakk om men generellt så ligger turbo på 6-8 lapper (innbytte ikke VP) Dyser på 1/3 av D4 sine samme med dynamo. Jeg hadde ikke hvert i tvil.. Jeg hadde valgt den ekstra plassen i 37 foteren (29 og 37 er VELDIG stor forskjell) og fordelen av og ha enkele motorer som er vesentlig billigere og serve spes hvis du selv er nevenyttig. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kalle74 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 En ting og tenke på er den dagen du evt. skal selge igjen. Selv mener jeg at en nyere båt er lettere og selge enn en 80 talls med like gamle motorer. Sikkert mange meninger om det, men er jo verdt og ta med i vurderingen før du handler. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Thorlyn Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Hmm så nå at det var snakk om motorer fra 1988!! leste 1998 jeg hehe. Da stiller saken seg straks anderledes.. 1988 er GAMMELT og jeg selv styrer langt unna 24 år gamle marinemotorer.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gabi Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Problemet er jo selvsagt at en nyere 37foter kanskje kostet 1.5 mill, noe vi ikke har råd til. Mens en 37fot 1988 Nimbus 4000 koster 800.000. Men hvis det er dumt å kjøpe så gamle motorer så har vi ikke annet valg enn å kjøpe en nyere, liten båt. Men med så mange her på forumet som kjører TAM og KAD motorer så trodde jeg de var greie selv om alderen selvsagt er over 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Er litt i samme dilemma som deg. Tror jeg skaffer med båt for 10-15 år frem i tid om jeg velger en 35-37 foter som egentlig ligger noe over det jeg kan gi i pris. Jeg kunne gått for en nyere baltic, fairline eller Princess 29-31 fot, men da vet jeg at jeg ville lett etter ny båt etter 2-3 år. Jeg ville ventet en sesong eller to om man har tålmodighet, for prisene på f.eks Nimbus 37 fra 80-tallet vil falle videre etter min mening... Men vi vil jo kjøpe NÅ... ;-) Kk Redigert 19.August.2012 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Synes du skal ta en titt på Nimusen med "Apekatten" på forsiden av flybridgen(med din adresse er det vel den du har i tankene). Båten som sådan er av god kvalitet og motorene som sitter i den er kjent for å være noen slitere. 2500 timer på en 41 motor er ingen ting om den er tatt godt vare på. Plassen i en Nimbus 4000 er en annen verden enn du får i en moderne 29 foter. Å sitte på gjerdet å vente på ytterligere fall i prisene blir for dumt, livet kan ta slutt i morgen for hva vi vet ! Redigert 19.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
KongKing Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 "apekatten" ser veldig fin ut. Bare se på motorrommet! Kan sleike kjølsvinet og kline med kjærriga uten problemer... Her er link til båten: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34806700 Båten er satt ned 150 000 siden mai. Det er 2x200 hk, men hvilke motorer sitter i? Er det vp 41a eller b? 800k er kanskje litt mye for en såpass gammel båt selv om den er velholdt? Prisen har en tendens til å følge modell, år og motorår uavhengig av tilstand (grovt sett). Det er en båt jeg virkelig kunne tenkt meg, og det ser ut til at den er godt tatt vare på også. Problemet for selger er at det hele tiden kommer andre gode muligheter for kjøpere. Jeg har flere ganger tengt at "bedre kjøp får jeg ikke", men så dukker det sannelig opp andre og minst like gode objekter... Kk Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Selv tror jeg at velkjente slitere kan være et godt alternativ til en del tynte nyere motorer. Mye deler er vesentlig billigere fra USA, så norske butikkpriser kan man bli skremt av. Men noen deler holder også høy pris ute. For 800' får du også en del båter av samme år og konsept til mye billigere pris. Så får du et par hundre tusen til å kjøpe deler for :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Selv tror jeg at velkjente slitere kan være et godt alternativ til en del tynte nyere motorer. Mye deler er vesentlig billigere fra USA, så norske butikkpriser kan man bli skremt av. Men noen deler holder også høy pris ute. For 800' får du også en del båter av samme år og konsept til mye billigere pris. Så får du et par hundre tusen til å kjøpe deler for :-) Har du eksempel på slike billige VP butikker? eventuelt sende som IM dersom det er imot forumregler. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 I Astor har vi to VP 41-motorer fra 1988. Disse er stelt godt med og vi har på de fire åprene kun hatt noe småproblemer med den ene motoren. Varmgang som skyldes gamle impellerdeler i oljeveksleren. Etter å ha fått ut disse var det normal temperatur igjen. Har også byttet dysene på samme motor. Totalkostnader på disse fire årene ca. 20 lapper. Har nå liggene en reserve oljeveksler som en god venn overhalte for meg. Verdi 9000 kroner som jkan være til nytte når den andre motoren trenger et bytte. Liker godt disse 41-motorene da de går rolig og er meget slitesterke. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kalle74 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Den Nimbusen ser jo veldig fin ut. Men et par ting til du må ta med i regnestykket før du handler: 2 motorer betyr dobble utgifter til service kontra 1 motor. 2 motorer øker muligheten for problemer da du har to feilkilder (les: motorer) men det er også sikrere da du fremdeles har motorkraft skulle den ene motoren ryke. 2 motorer på stor båt betyr betydelig større drivstoffutgifter en 1 motor på en mindre båt. Astor kan sikkert komme med innspill på forbruk da han har samme oppsett (nesten) Dette er på ingen måte et forsøk på fraråde deg og kjøpe Nimbusen, men ser at du har mindre båt med påhenger i dag og da kan det være greit og få noen innspill på ting du må tenke på ved kjøp av større båt. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Neros Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Ang forbruk så har jeg en pyttegran mindre båt med 2 41 motorer. Har i år kjørt 915 NM i år med snittfart på 7.7 knop og med snittforbruk på 2.1 l/nm. Mitt kjøremønster er ganske nøyaktig 80/20 plan/skrogfart. I skrogfart (6.5knop) kjører jeg primært med en motor om gangen.. Båten er en Fjord 1001. Har du praktisk sans og ikke 10 tommler så ikke vær redd for eldre motorer. 41 motorer skal være solide saker så lenge de har fått god behandling ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Dere følger med på Finn ser jeg....det er bra. Og dere har rett i forhold til annonsen. "Apekatten" ligger i Ollebukta i Tønsberg og vi har pr nå sett på den kun fra utsiden. Interessant at den har ligget ute sæpass lenge og har blitt satt ned i pris. Forøvrig er det et utrolig kjøpers marked om dagen. Kan velge og vrake i 35-40 fotere i prisen 750-1000k og derfor også veldig vanskelig å velge. Men poenget for oss, hvis vi skal bytte ut vår 22fot Uttern D66 med supersprek 225hk Verado motor må være at vi får oss en god turbåt. En vi kan dra på tur med uten å tråkke oppå hverandre og med gode senger for barna. Og at vi kan ha det fint i båten selv om det skulle bli en regnværsdag eller to. Og denne Nimbusen har sentralvarme radiatorer ala det vi vi har i campingvogna også. Og med davitter som gjør at jolla kan løftes rett opp med motor. Og plass på dekket foran til kajakken til kona. Men samtidig vet jeg at med 2 motorer kan det komme til å koste endel hvis noe eller mye ryker. Og hører folk koster på 50-100k i reparasjoner på motorer stadig vekk. På en annen side så er feks en nyere Nimbus mye dyrere og ikke aktuelt. Jeg tenker som så at rep på noen tusen i året må man regne med. Disse motorene kan vel også hones opp og byttes stempler på ved behov. Og turbo og andre deler er noen k per stk. En motor som har gått 2500t er neppe særlig mye dårligere enn en som har gått feks 1700t? Så skal jeg få en motorinstallasjon som har gått myyye mindre blir det også mye dyrere i innkjøp også. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Interessant at den har ligget ute sæpass lenge og har blitt satt ned i pris. Forøvrig er det et utrolig kjøpers marked om dagen. Kan velge og vrake i 35-40 fotere i prisen 750-1000k og derfor også veldig vanskelig å velge. Litt av problemet i dagens marked er at det synes som om kjøperne har troen på at prisene skal enda mer ned. Jeg er litt usikker på akkurat det. Et sted går smertegrensen i forhold til nytteverdi/pris. Selvfølgelig vil det fra tid til annen være en selger som "må" selge og da kan man gjøre et kupp, men det er veldig mange som følger markedet og kuppene blir også fulgt av alle. Vi har nå også et mer internasjonalt marked enn tidligere(det hentes mange båter fra utlandet) og dette styrer selvfølgelig prisbildet her hjemme. Det er vanskelig å spå om fremtiden, men at båter blir noe man får kastet etter seg tror jeg ikke kommer til å skje. Jeg tror også man skal følge drømmen og kjøpe den båten man virkelig har lyst på og råd til og ikke være så veldig opptatt av hva som måtte kunne skje i markedet. Båt er ingen investering og vil heller aldri kunne bli det, derfor er det viktig å kjøpe det man er fortrolig med å kunne ha over en lang periode og ikke bytte hyppig. Vi har selv gått en runde for å finne ut hva som skal til for ikke å bli rammet av en ny 3-fot syke og jeg er nesten litt skremt over hvor vi endte opp......... 40-45 fot....... (men først skal litt flere brikke falle på plass og egen båt selges) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
KongKing Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Skal du ha enmotor installasjon burde du se på flem 34. Det er en 3-kabiner med god planløsning. Her er en med 3xdobbeltseng, vp D6 fra 2005. Denne har drev (nytt i 2011). Båten fås også med aksel så vidt jeg husker. Pris på denne er 895K: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36645862 Kk Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 hadde ikke bekmret meg for en eldre vp tamd. har hatt ett par av disse,samt en nyere vp kad 32.det var uten tvil den nyere kad 32 som var mitt dyreste bekjentskap. har etter ca 500 timer og ca 4000 nautiske mil med volvo tamd serie aldri opplevd driftstans.... Disse motorene er svært solide konstruksjoner ment for og vare. Som vp mekanikeren sa til meg:Haha,den der klarer du ikke å ta livet av om du så prøver... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Gabi Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Hvis man skal kjøpe en båt man blir fornøyd med som turbåt i mange år har jeg formening om at det blir en størrelse på 35fot minimum, antagelig større sålenge man har barn med. Penger betyr selvsagt endel, men det må vektlegges å finne "riktig" båt for oss. Feil båt til riktig pris er ikke bra nok. Kan hende man må svelge en penge-kamel å kjøpe den man føler er riktig selv om man da kanskje betaler noe mer enn man kanskje teoretisk burde. Fint å høre at de "gamle" motorene kan duge lenge ennå. Hvis man skal ta en gjennomgang av motorene er jeg avhengig av hjelp fra noen som kan dem. Hvordan gjør man det på beste måte? Burde jeg leie inn en mekaniker fra et VP-verksted? Er det mulig og lurt? Eller finnes bedre løsninger på det? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Litt av problemet i dagens marked er at det synes som om kjøperne har troen på at prisene skal enda mer ned. Jeg er litt usikker på akkurat det. . Jeg tror også man skal følge drømmen og kjøpe den båten man virkelig har lyst på og råd til og ikke være så veldig opptatt av hva som måtte kunne skje i markedet. Jeg er overbevist om at prisene på eldre båter går ned. Det er sikkert mange som er avventende og derfor må selgere stadig sette ned prisene. Jeg følger ca 70-80 båter til enhver tid, og det er de færreste som selges med en gang. Mange må sette ned prisene batraktelig og heller ikke da blir de revet bort... Jeg er enig i at man skal følge drømmen. Det er derfor jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Ta en "mellombåt", eller gå rett på drømmen. Men da må jeg godtta at det er en eldre modell for at jeg skal få råd. Men drømmen kommer stadig nærmere med den situasjonen bruktbåtsalget er for tiden... Kk Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Den Flem-en så fin ut! Skal vise den til kona. Minus er kanskje stige og ikke port til badeplattform. Problemet med å kjøpe nyere, men mindre båt tror jeg at man må kompromisse på plass og løsninger forøvrig. Ogkompromiss borger for at man ønsker å bytte snarlig igjen. Men for å si den sånn: en feks 2000modell båt til 1.5 mill kommer garantert til å tape seg endel tusen i løpet av noen år. Mens en 1988 modell også kommer til å tape seg mye, men tvilsomt like mye som den nyere. Tror det blir slik at man taper mer på å selge en nyere båt etter 5år enn en eldre om 5år. Fordi motortimer betyr mye for prisen siden motorer er så dyre. En 2000modell som har gått relativt mange timer vil bli straffet for det. Mens en 1988modell som har gått relativt få timer vil bli belønnet. Nå begynner det å bli sent på kvelden og spekulasjonene kommer rekende på ei fjøl merker jeg... Så kanskje best å ta kvelden...! God natt! Redigert 19.August.2012 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 (redigert) Når det gjelder Flem 340 kom jo den midtsentrert hekkport litt senere. Jeg vet ikke om det er gjort noen modifiseringer med skroget i den forbindelse. Konstruktør er Magne Flem fra Molde. http://www.batmagasi...alkade-flem-340 De som lagde skroget de siste årene kan du lese litt om her: http://www.oyavis.no...406/silver.html Flem 340/350 ble etter hvert hetende Spirit 360 og ble laget av Ole Ness. Han kan nok også svare på mye vedrørende Flem. Står litt om slutten på "eventyret" her: http://www.batliv.co...273327&cat=5867 Redigert 20.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.