Guest Tobby Startet 19.August.2012 Del på Facebook Startet 19.August.2012 (redigert) Hei, Kom plutselig på at hengekøye kanskje ville fungere godt i båt. Det er plassbesparende da kan fjernes? Det hindrer sjøsjuke da tyngdekraften fjerner ihvertfall sidevaglingen? Noen som har erfaringer med hengekøye i båt? Vurdere selv om dette er noe jeg bør montere i stuen for nytte eller bare gøy. Redigert 19.August.2012 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 No må eg ta alle forholdsreglar her m.h.t. kildeinformasjon. :giggle: Men i følge min bedre halvdel så var dette mykje brukt i seilskuetida. Om det var for plassen sin skuld eller bekvemmelegheten er no uvist, men for alt vi veit kan det vera begge delar. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
FredT Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 I min ungdom var jeg elev på skoleskpipet Danmark på en tur USA og tilbake. Der lå vi i hengekøyer. Jeg (og mange mange andre) ble så sjøsyk som bare det på vei fra Skagen til Oslo ved turens begynnelse - men kuren var god - har aldri vært sjøsyk siden. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Astor Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Ombord i Astor har vi hengekøye som henges opp mellom bommen og soldekket. En stor romslig hengekøye kjøpt på Plantasjen for endel år siden. Vi har mye glede av denne. Noen sjøsyke har vi aldri merket. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
lgboat Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Hengekøyer ble brukt før fordi de kunne tas ned og stues bort i en fei. På orlogsskip ble de brukt for å stemple av last/kanonremedier etc når de gjorde klart skip før et sjøslag. Er skuta stor og går i jevnt sig i sjøen, vil rulling avdempes og en sover godt. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 I seileskutene var det det som ble brukt. For 15 år siden seilet jeg en sommer med Sørlandet (båten). Der var det en del av oss som sov i hengekøyer. Men der er viktig og ha nett køyer som går langt opp på siden. Da ramler man ikke ut. Det er veldig praktisk og ganske godt og sove i men om det hjelper på sjøsyken vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Strekkfisken Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 De som har vært innom HMS Belfast på et Londonbesøk (anbefales!) kan se dette i praksis: Jeg synes katten i hengekøyen var så fin at den fortjente et eget bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.