Zitt Startet 19.August.2012 Link til dette innlegget Startet 19.August.2012 Jeg følger vanligvis godt med når vi ligger ute i fjorden og fisker. Var også oppmerksom på båten som hadde kurs mot oss, på kanskje 500 meters avstand. Så han ploget ganske mye sjø, men kunne ikke bedømme størrelsen på båten eller farten. Da han var i ferd med å passere oss på ca 20 meters avstand viste det seg å være en ca 40-foter i 25kn fart, som laget noen sinnsyke bølger. Jeg fikk startet motoren og snudd båten opp mot bølgene. Hvis jeg ikke hadde gjort det, er jeg ikke sikker på hvordan det hadde gått. Båten vår(Wiking 26 fot) er en skikkelig balje når den får sjøen inn fra siden. Inventar, 2 og 4-beinte hadde sikkert lagt klistret i veggen på ene siden, men kunne vi faktisk gått rundt? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Nei det tviler jeg på om ikke båten da er rensket for stabilitet. I så tilfelle burde du ikke ha drat ut med denn. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Nei. Ikke i nærheten engang. Ubehagelig, ja, men båten din tåler mye, mye mer før det begynner å bli fare på ferde. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
glalaks Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Jeg innbiller meg at så store båter stort sett er stødigere enn mindre båter.. Jeg ligger ofte i solen med båten og dupper, og det passerer både hurtigbåter og taubåter og andre hekksjøgeneraler, men føler aldri den skal bekke... Edit: jeg har en åpen 19 foter, og vender sjelden nesa mot bølgene når jeg ligger i ro.. Redigert 19.August.2012 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
arnerik Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Er du i tvil om skuta di er stabil nok, kan du jo la hele familien stå på ripa mens båten ligger ved brygga, og "prøve" å velte den. Tror nok du ville få problemer med å tippe den rundt. Det skal mye til, men det er ubehagelig å oppleve at skuta ruller i sjøene fra en storing som suser forbi. Si meg, er det ikke utrolig dårlig folkeskikk/sjøvett å dundre kloss forbi småbåter som ligger stille? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Skal nok mye til å velte en 26 foter med side sjø. Men at det føles voldsomt ubehagelig ut fra siden er det ikke tvil om. Var ute i hjeltefjorden og fisket her for 2-3 dager siden, ble overasket over hvor nærmt disse store sjøplogene skal opp i fiskende båter, hadde jo ikke tatt dem mange literne eller minuttene å svinge litt utenom... Jeg også ble forbikjørt på rundt 20-30 meters avstand i 17-20 knop... flere ganger. Vel jeg tar hvertfall mer hensyn når jeg kommer på fiskende båter... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Betraktes en wiking 26 som småbåter i denne sammenhengen? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ashfirelate Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Betraktes en wiking 26 som småbåter i denne sammenhengen? Må vel nesten settes i sammenheng med båten som går forbi, er det en 40 foter som kommer forbi på 20 meters avstand, blir jo 26 foteren sånn sett en del mindre, vektforskjellen mellom båtene er iallfall stor... Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Takk for svar! Jeg har også en Askeladden 15fot og den hopper og danser også voldsomt i litt sjø, men følelsen blir litt annerledes i en 26foter. Kan det ha med å gjøre at man er mye høyere over havoverflaten? Man blir jo slengt noen cm lengre ut fra en loddrett akse. Det blir kanskje galt å kritisere de stakkarne i store millionbåter. De har antagelig så mye i gjeld at man ikke kan forvente at de skal ha råd til å ta omveier på vei hjem. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Kjenner ikke båten din, men de fleste båter med tett dekk må vel krenge mer enn 90 grader før de går rundt. Vekten som stabiliserer ligger teoretisk i senter av båten og nokså langt ned (avhengig av motor mm) Dette tyngdepunktet må være nesten over det punktet som har oppdriften før båten kan velte. Når båten ligger 90 grader er oppdriftspunktet i skutesiden tett oppunder dekket. Fasongen på bølgen - spesielt ved brytende bølger kan forverre forholdet, men jeg inbiller meg at hekkbølger er nokså snille slik. En båt som er vinglete betyr gjerne at den har dyp kjøl (ikke flatbunnet) og hvis motor ol er langt nede vil den virke som en veltepetter. Flatbunnede båter er svært stødige inntil de når en vinkel som er rett før tippunktet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) du så den på 500 meters hold og neste gang på 20 meters hold... Og likevel rakk du både å starte opp og snu båten på den tiden det tok før bølgene nådde deg fra du så båten på 20 meters hold til de kom. Noe som ikkje stemmer her. Hadde det vært 20 meter ville du omtrent lagt i skumfeltet rundt båten. Og om det var en 40 foter i 25 knop så var det rart den ploget slik du beskriver. Spør du meg henger ikkje historien på greip Redigert 19.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Hvis det var noen som skulle henge seg opp i tallene, måtte det jo være deg, Plutonium! Kanskje den var 77 meter fra oss da jeg så den igjen, kanskje den passerte oss med en avstand på 25,6 meter, kanskje den var 43 fot og holdt en fart på 17,2 knop. Bedre nå??? Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Fikk følelsen av at det var nære på med Marexen her om dagen, fruen stod ved roret mens jeg var opptatt noen minutter, plutselig kom det en svær cabincruser ca 40 meter ved siden av oss og raste forbi. Det gynga bra i balja vår da, fikk litt å rydde opp etterpå. Vi var ikke helt oppmerksom på det som kom bak oss, men hadde jo vært greit av vedkommende og styrt litt lenger ut... Synes ikke historien til Wiking26AC virker usannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) siden tallene tydeligvis var det vesentlige i historien så skulle det vel bare mangle om en ser på de. Nei sist eg var ute kom plutselig et containerskip på 2 meters avstand i sikkert 35 knop men heldigvis som den årvåkne typen eg er så rakk eg drikke opp kaffen heise anker og kjøre på god avstand før bølgene traff meg Redigert 19.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Stått opp med feil bein i dag plutonium? :-) Sitér dette innlegget Link to post
MKane Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Jeg har hatt båter fra 45 til 18 fot, og gått i storm med alle. 45foteren var værst selv med en fart på 4-5 knop. Nå er det stor forskjell på sjøen, vindbølger som blåser av toppene er ille, mens tungsjø ute i Vestfjorden ikke er like ille. Om man ikke må, skal man ligge i havn når det blåser stiv kuling eller mer. Men at en båt skal velve av hekksjøen til andre skal det mye uvett til. Har selv ligget ganske nær store hurtigbåter som passerer nært i 35 knop uten problemer, ligg i ro og hold på kaffekoppen. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 da må den 45 foteren ha særs dårlige sjøegenskaper! må si at korsfjorden ikuling er kjekkere med en scand atlantic enn en wesling 16...har prøvd begge deler for og si det slik. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
MKane Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Tja, var mer stress med en Princess 45 i storm enn en Mørebas 20, eller hansvik 18, en mindre båt slår ikke sånn i store bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Plutonium ja du har nokk rett, nå har eg sotte oppe heile natta og regna på dette her, eg tror han må ha sett båten 1500 meter unna og når den va 200 meter unna starta han opp og snudde båten, og utifra mine beregninger og kalkulasjoner var båten 52 fot. bølgene når dem traff wiking var 92,4cm høye, og krengeradiusen ble da 24,7 grader. eg har laga små modeller av båtene og hele situasjonen, du får komme over og se om kalkulasjonene mine stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Krenging føles nok ubehagelig, men båtene tåler mye mere enn manskapet! Da jeg var i Marinen målte dem faktisk opp mot 45 grader krening, da vi lå standby ute i havet, fikk bølgene rett fra siden og dem var vel ca 8-9 meter. Men krengingen på MTB var ingenting i forhold til de eldre fiskeskøytene som lå på lofotfiske! Tror mange fritidsbåtskippere hadde fått seg en overaskelse om dem hadde opplevd dårlig vær utaskjærs. det blir lit annerledes enn cruising i Oslofjorden. For at en lystbåt skal velte av en hekkbølge må det enorme krefter til! Det som gjør hekkbølger til en utrivelig opplevelse er mere fordi den har stor hastighet og at den er veldig krapp! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
oslofjord Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 (redigert) I den aktuelle situasjonen var det nok ingen fare. I egen skjærgårdjeep tror jeg det er mye større fare for at ungene faller over bord enn at selve båten kantrer når det føles som kantring er nær I nyhetene er det som regel åpne joller som kantrer og det er vel ikke så rart for når vannet fosser over ripa på en jolle uten selvlensing. Ellers er det vel påfallemde mange sjarker som kantrer som denne fleks; http://www.vg.no/nyh...?artid=10034277 Også større båter kan altså tippe rundt, men når det gjelder sjarkene er det vel ofte kombinasjonen stor fiskefangst og høyt tyngepunkt ?? Selv redningselkapet er nok redd for å kantre for jeg mener å ha lest at de gamle redningsskøytene hadde som krav at de skal snu seg tilbake på styrhuset rundt om de kantrer, men mener å ha lest at noen av de nyeste lette og raske redningsskøytene (som Sundt Flyer ??) ikke har selvvending som kravspesifikasjon. Dog tror jeg det ikke finnes hekkbølger fra noe skip som kan forårsake kantring av bobåten i trådstart. Redigert 20.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Takk for gode, opplysende og beroligende svar, -morten-, oslofjord og de fleste av dere andre! Min frykt for kantring er nok betydelig overdrevet, men jeg synes det begynner å bli ubehagelig allerede når ting seiler på utfor bordkanten. Hvis vi i tillegg til våre to hunder også har med barnebarn, er det mye å holde styr på. Mulig frykten grunnes ansvaret. Jeg prøver så godt jeg kan å holde rede på båtene rundt meg, men i hektiske øyeblikk får torsk og sei kanskje for mye oppmerksomhet. Kunne vært interessant å sett en video fra f.eks. en båtprodusent som viser test på sjødyktighet på fritidsbåter. Finnes det mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Det ligger litt på Youtube, f.eks. her, ellers er motorbåt produsenter ofte lite villig til å dele info om hva båten tåler av krengning. Seilbåtprodusenter har det ofte med under tekniske spesifikasjoner. Et unntak er Kloster som har en båt de skryter av tåler nesten 90 grader uten å tippe rundt. Lurer på om kravet er 60 grader for en motorbåt CE klasse B? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 60 grader er mye, tror de fleste fritidsbåter aldrig krenger så mye! Jeg har som sagt vært med på nært 45 ombord i MTB og det er ekstremt. Ikke behagelig Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bellen Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Ja, i dei fleste tilfeller så gir mannskapet seg lenge før båten går rundt. Her er eit filmklipp av islandssjarken "Åsta B" som er på 50 fot. Dette er på hentetur frå verftet og eigeren er norsk og driv fiskeri på finnmarkskysten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.