Jump to content

Hekken skitten av svart eksos - normalt?

vestover

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en seilbåt med innenbords dieselmotor. Synes hekken blir veldig grisete hver gang jeg er ute og bruker motoren - helt sort/grå-skjoldete. Hører ikke noe spesielt og tror ikke jeg har merka at den er for varm. Dog er jeg ikke noen spesialist - dette kan kanskje være vanlig? Men jeg ser ikke slike båter, så da vaskes de evt. etter bruk. Kan det være alvorlig? Den er ferskvannskjølt, og har vann. Ser også at den spytter ut saltvann som den skal. Det er kanskje normalt? Eller dyser? Hadde vært flott med tips!

tja ikke så godt å si (hvis du har våt eksos)? da sot vil blande seg å sprute opp på hekken hvis røyken ikke er spes. grå eller veldig svart så er det nok bare å få eksosen ut litt lenger bak eller lenger under vann.

har selv en del plager med sot i hekken som spruter opp fra eksosen. er det lenge siden service kan det jo være greit å trykke brenstoff ventilen(e) hvis du mistenker noe de evnt og ta en drop test på ventilene samtidig.hvis det er mulig på dissa små dislane da.

r.

Jeg har to 41B motorer, og opplever det samme. Disse er kjent for å ryke litt. Har også erfart at type diesel spiller nok en viss rolle. Er forskjell fra sted til sted hvor jeg fyller.

Det finnes jo noen "mirakelmidler" slik som Hammerdown som skal hjelpe på dette. Jeg har ingen erfaring med den, men prøvd ett par andre som ikke gir noen nevnverdig mindre røykeffekt, men er sikkert bra mot dieseldyr som de er beregnet for.

Ellers riktig som innlegg#2 sier, gi mer info om motoren og alder og kanskje hvor du fyller, så får du svar tilbake her,

Viknes 1030 med Yanmar 340hk blir bygget om. Eksosen blir ført i en lang glassfiberkanal ned under vann for å hindre at hele akterdørken blir full av sot.

Dette er helt vanlig med dieselmotorer som ikke har siste teknologi. Beste løsning om det ikke er et veldig stort problem er nok såpe og vann......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 uker senere...

Har to 41B motorer i min og jeg gikk fra helt röykfrie motorer til ganske mye röyk etter en fylling. Hekken på min båt er fortsatt vit etter 1100 liter diesel, 100 motortimer og 720nm i sommer.

Rett justert motor i god stand hindrer röykutvikling. Mekaniske komponenter slites og må justeres.

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

All eksos vil sote litt, men båttype og hvordan den er akterut avgjør også en god del. På f.eks Viknes. NB m.fl så vil det ofte bli et sug bak hvor eksosen følger båten. Det opptrer nok ofte mer i noen hastigheter enn i andre. Slipper eksosen helt båten blir det ingen sot. Kan nok tenkes at f.eks halvplanere der man velger en midlere hastighet gjør at det soter mer enn når man kjører sakte eller fort. Har merket litt sot på alle båtene jeg har hatt. Også på vår nåværende ser jeg at det blir litt sort på kluten når jeg vasker helt akterut på kallesjen. Ikke noe problem. Noen motorer er også langt værre enn andre. VP41a og en del andre er vel gode eksempler på det.

Det er nok riktig som det sies lengre opp i tråden, at driftsikre, trygge motorer soter mer enn nyeste common rail. Det som imidlertid er årsaken til at hekken sotes ned , er at enkelte båtbyggere velger å slippe guffa ut bak båten, der hvor den fortrengte luften snur og trekkes inn etter båten. Godt blandet med en dampsky av sot som settes av på akterspeilet og alt annet som er der...... Jeg flyttet eksosrøret til hjørnet mellom skuteside og akterspeil slik at eksosen blir kastet ut i den vinden som passerer båten, og ikke kommer i retur. ( Alternativt kan en montere et bend på bakoverrettet eksosrør) Dette løste iallefall problemet for vår del. :yesnod:

Sjøl nye dieselbiler er jo kullsvarte i hekken så det burde ikkje være så overraskende

Men dette er jo en seilbåt, og det skal ikke bli sotete etter én tur ut og inn av havn. Etter en sommerferie, eller kanskje tilogmed helgetur med lite vind så er det ikke unormalt, men dette hørtes voldsomt ut.

Tett luftfilter kan være en årsak, som det står ovenfor, men det kan vel også være et resultat av at motoren sliter for tungt, f.eks. med for høy stigning på propellen?

Redigert av quantumduck (see edit history)

Egentlig litt godt å se at det er flere som sliter med dette. Vi har en Maxi Fenix med våt eksos rett ut på akterspeilet. Det sies av Fenix er en av båtene som er kjent for å ha problem med soting.

Min Reodor Felgen løsning har vært å forlenge utløpet med en 20 cm slange. Det ser ikke veldig pent ut, men om det kan holde akterspeilet rent kan jeg nok leve med det.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...