vestover Startet 19.August.2012 Link til dette innlegget Startet 19.August.2012 Hei! Jeg har en seilbåt med innenbords dieselmotor. Synes hekken blir veldig grisete hver gang jeg er ute og bruker motoren - helt sort/grå-skjoldete. Hører ikke noe spesielt og tror ikke jeg har merka at den er for varm. Dog er jeg ikke noen spesialist - dette kan kanskje være vanlig? Men jeg ser ikke slike båter, så da vaskes de evt. etter bruk. Kan det være alvorlig? Den er ferskvannskjølt, og har vann. Ser også at den spytter ut saltvann som den skal. Det er kanskje normalt? Eller dyser? Hadde vært flott med tips! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Type båt, type motor, årsmodell og litt info om hvilket urtall du kjører på og hva slags diesel som fylles. Så blir det nok enklere å hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 tja ikke så godt å si (hvis du har våt eksos)? da sot vil blande seg å sprute opp på hekken hvis røyken ikke er spes. grå eller veldig svart så er det nok bare å få eksosen ut litt lenger bak eller lenger under vann. har selv en del plager med sot i hekken som spruter opp fra eksosen. er det lenge siden service kan det jo være greit å trykke brenstoff ventilen(e) hvis du mistenker noe de evnt og ta en drop test på ventilene samtidig.hvis det er mulig på dissa små dislane da. r. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Jeg har to 41B motorer, og opplever det samme. Disse er kjent for å ryke litt. Har også erfart at type diesel spiller nok en viss rolle. Er forskjell fra sted til sted hvor jeg fyller. Det finnes jo noen "mirakelmidler" slik som Hammerdown som skal hjelpe på dette. Jeg har ingen erfaring med den, men prøvd ett par andre som ikke gir noen nevnverdig mindre røykeffekt, men er sikkert bra mot dieseldyr som de er beregnet for. Ellers riktig som innlegg#2 sier, gi mer info om motoren og alder og kanskje hvor du fyller, så får du svar tilbake her, Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Vanligste feil ved sort røyk er tett luftfilter. Sjekk at motor får nok luft. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Sjøl nye dieselbiler er jo kullsvarte i hekken så det burde ikkje være så overraskende Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Om man kommer til en uthavn med noen få båter med hekken ut er det relativ enkelt å spotte de med innenbords bensinmotor. Det er de med flagg i rødt, HVITT og blått. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
VannTro Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Viknes 1030 med Yanmar 340hk blir bygget om. Eksosen blir ført i en lang glassfiberkanal ned under vann for å hindre at hele akterdørken blir full av sot. Dette er helt vanlig med dieselmotorer som ikke har siste teknologi. Beste løsning om det ikke er et veldig stort problem er nok såpe og vann...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 teknologien kan være så siste som den vil, du må ha partikkelfilter for å i det heile tatt kunne tanke tanken å drømme om en hvit hekk Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Er det derfor Baltic kom med heldekkende brun hekk fra fabrikk...? ;-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Om man kommer til en uthavn med noen få båter med hekken ut er det relativ enkelt å spotte de med innenbords bensinmotor. Det er de med flagg i rødt, HVITT og blått. Byttet flagg i år, tok med det gamle og vasket det i maskin. Selv da var fortsatt den hvite stripen grå, så en morsom kommentar med mye sannhet i seg Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Ser at enkelte tar jobben og kostnadene med å bygge om. Nå bør skroget likevel få en runde i ny og ne med såpe/rensing, så det slipper man ikke fra i alle tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Har to 41B motorer i min og jeg gikk fra helt röykfrie motorer til ganske mye röyk etter en fylling. Hekken på min båt er fortsatt vit etter 1100 liter diesel, 100 motortimer og 720nm i sommer. Rett justert motor i god stand hindrer röykutvikling. Mekaniske komponenter slites og må justeres. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
olpi Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 All eksos vil sote litt, men båttype og hvordan den er akterut avgjør også en god del. På f.eks Viknes. NB m.fl så vil det ofte bli et sug bak hvor eksosen følger båten. Det opptrer nok ofte mer i noen hastigheter enn i andre. Slipper eksosen helt båten blir det ingen sot. Kan nok tenkes at f.eks halvplanere der man velger en midlere hastighet gjør at det soter mer enn når man kjører sakte eller fort. Har merket litt sot på alle båtene jeg har hatt. Også på vår nåværende ser jeg at det blir litt sort på kluten når jeg vasker helt akterut på kallesjen. Ikke noe problem. Noen motorer er også langt værre enn andre. VP41a og en del andre er vel gode eksempler på det. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Det er nok riktig som det sies lengre opp i tråden, at driftsikre, trygge motorer soter mer enn nyeste common rail. Det som imidlertid er årsaken til at hekken sotes ned , er at enkelte båtbyggere velger å slippe guffa ut bak båten, der hvor den fortrengte luften snur og trekkes inn etter båten. Godt blandet med en dampsky av sot som settes av på akterspeilet og alt annet som er der...... Jeg flyttet eksosrøret til hjørnet mellom skuteside og akterspeil slik at eksosen blir kastet ut i den vinden som passerer båten, og ikke kommer i retur. ( Alternativt kan en montere et bend på bakoverrettet eksosrør) Dette løste iallefall problemet for vår del. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Mine motorer soter også hekken ned , visst jeg ikke bruker Hammerdown iblandet dieselen , det fikk jeg bekreftet i sommer ! Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
quantumduck Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 (redigert) Sjøl nye dieselbiler er jo kullsvarte i hekken så det burde ikkje være så overraskende Men dette er jo en seilbåt, og det skal ikke bli sotete etter én tur ut og inn av havn. Etter en sommerferie, eller kanskje tilogmed helgetur med lite vind så er det ikke unormalt, men dette hørtes voldsomt ut. Tett luftfilter kan være en årsak, som det står ovenfor, men det kan vel også være et resultat av at motoren sliter for tungt, f.eks. med for høy stigning på propellen? Redigert 28.August.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Det er sef. godt mulig at motoren går litt for tungt, eller at dysene trenger en sjekk. Ellers er det jo det, at dersom en går med vinden, og det blåser omtrent med båtens fart, så.......... Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Egentlig litt godt å se at det er flere som sliter med dette. Vi har en Maxi Fenix med våt eksos rett ut på akterspeilet. Det sies av Fenix er en av båtene som er kjent for å ha problem med soting. Min Reodor Felgen løsning har vært å forlenge utløpet med en 20 cm slange. Det ser ikke veldig pent ut, men om det kan holde akterspeilet rent kan jeg nok leve med det. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.