Jump to content

Krav om maskinist ved større motorkraft enn 750 kW

Smurph

Recommended Posts

Driver og skumler på et lite prosjekt, charter / passasjerbåt inntil 12 pax. Nå har den aktuelle båten et ganske røslig maskineri, og jeg er blitt oppmerksom på at det er krav om kvalifisert maskinist hvis et skip har større samlet framdriftseffekt enn 750 kW.

Spørsmålet mitt er om dette gjelder uansett størrelsen på fartøyet, eller om fartøy inntil 15 meter går fri av dette kravet?

Bundin er bátleysur maður

Det stemmer at de nye reglene, som ble gjort gjeldende fra 01.01.2011, fjerner kravet om passasjerklasse for inntil 12 pax. I stedet stilles det krav til sikkerhets- og styringssystemer hos rederiet. Men den nye forskriften sier ingen ting om fartøyets størrelse, bortsett fra at fører må ha sertifikat tilpasset fartøyets størrelse. Det gjør derimot Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk - http://www.lovdata.n...22-1523.html#67 - som fastslår at man kan føre fartøy inntil 15 meter med inntil 12 pax med D5L. Over 15 meter er det minimum D5 som gjelder.

Når det gjelder kravet om sertifisert maskinist for større samlet motorkraft enn 750 kW, så skriver direktoratet at dette gjelder kun for sjøgående fartøy. Spm er da hva som menes med sjøgående? Er et fartøy som er sertifisert for feks fartsområde 4 eller liten kystfart regnet som sjøgående, eller må man over i stor kystfart? Eller gjelder dette kravet uansett ikke for ikke-registreringspliktige fartøy, selv om de brukes i næring :confused:

Redigert av Smurph (see edit history)

Har funnet ut at et sjøgående fartøy er et fartøy som er sertifisert for fartsområde 3 eller høyere. Ang godkjenning av passasjerfartøy inntil 12 pax så er det, så langt jeg kan se av forskriften, CE-merkingen som skal legges til grunn. Det vil vel si at hvis fartøyet har CE kategori A så er det godkjent for liten kystfart, mens kat B er fartsområde 4?

Uansett, den aktuelle båten er fra før noen overhodet tenkte på CE-merking. Men solid, det er den - konstruert for å takle alvorlig dårlig vær og røffe forhold :puke:

Etter å ha snoket rundt på Sjøfartsdirektoratet sine sider så ser jeg at "Kontrollskjema for uanmeldt inspeksjon av fiskefartøy over 15 meter" elns har et sjekkpunkt for sertifisert maskinist ved framdriftseffekt over 750 kW. Skjemaet for mindre fartøy har ikke noe slikt punkt.

Uansett så har jeg sendt spørsmål til Sjøfartsdirektoratet, så får jeg se hva de sier. Det er ikke noe alternativ å strupe ned motoren siden den trenger de gampene den har for å komme opp i ønsket marsjfart. Da får jeg heller se meg om etter en annen båt. Snakket med en svensk båtmegler i dag, som sa at det kommer mange båter for salg fremover.

Redigert av Smurph (see edit history)

..... Det vil vel si at hvis fartøyet har CE kategori A så er det godkjent for liten kystfart, mens kat B er fartsområde 4?...

Nei, det kan jeg ikke tenke meg.

CE-merkingen bygger på bølgehøyder mens fartsområdene er basert på noen grenser som sjøfartsdirektoratet har satt i kartet. Du finner forskrift om fartsområder HER.

Når det gjelder krav til maskinist over 750 kW så gjelder de ikke for fritidsfartøy, men begynner du å gå med betalende passasjerer må du nok være forberedt på at kravet kan ramme deg....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har lest Bemanningsforskriften - http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20090618-0666.html - igjen, og jeg tror jaggu jeg kan slippe unna maskinist:

§ 1. Virkeområde

Forskriften gjelder for norske passasjerskip uansett størrelse og lasteskip med en bruttotonnasje på 50 og derover, med mindre annet fremgår av den enkelte bestemmelse.

...

§ 2. Definisjoner

...

g) passasjerskip: Et skip som kan føre mer enn 12 passasjerer eller som skal ha offentlige sertifikat til å føre passasjerer.

Ergo, siden et fartøy som skal føre inntil 12 passasjerer ikke lenger er sertifikatpliktig trengs det heller ikke sertifisert maskinist så vidt jeg kan forstå. Men jeg får vente og se om direktoratet er enig med meg...

Forskriften gir forsåvidt en åpning for å slippe maskinistkravet hvis fartøyet er i innenriks fart og det er to helt separate maskinrom, men på det aktuelle fartøyet står begge maskinene i det samme rommet og det er vil være forferdelig upraktisk å dele det opp.

For ordens skyld så er det ikke snakk om å føre skipet uten motorkyndig matros, men det hadde vært innmari greit å kunne slippe unna kravet om fullverdig maskinoffiser om bord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...