Jump to content

Bedre båtliv med etter opprydding i politiet ?

oslofjord

Recommended Posts

Hvis poitiet konsekvent bøtlegger/beslager joller med fører under 16 år vil markedet for 9.9 hk båter bråstoppe, hle ponget med at hyttepappaer kjøper undermotoriserte 10 fots joller med bare 9.9 hk isteden for 20 hk er jo at barna skal kunne bruke dem.....men så er man jo like langt fordi også 9.9 hk er ulovlig hvis mer enn 10 knop. At båtforhandlere selger disse 9.9 hk pakkene er meningsløst så lenge poitikerne ikke legaliserer ungdomsbruk av joller med 9.9 hk.

At en 180 cm høy konfirmert 15 åring med bart har samme rettighter til å føre en båt som et spebarn gjør loven meningsløs.

Hehe, hvordan kan en jolle være undermotorisert når den går for fort? Du er på bærtur, laaangt utpå landet. Min jolle er ikke sertifisert for 20hk, hvorfor i all verden skal jeg sette på større motor enn den tåler? Og som andre har påpekt, 9.9hk har å gjøre med avgifter først og fremst.

Det fins utallige mer fornuftige måter å disponere de minimale politiressursene som er satt av. Som å bøtelegge støyforurensing fra aggregater og seilbåter uten seil!!!

Ellers bør politidirektøren gjøre det klart over for politimesterene om sikkerheten ved private båthavner er et offenlig ansvar eller ikke . At det hver eneste natt kysten rundt sitter båtforeningsmedlemmer hele natten å passer på båtene er vel et symptom på at staten mister grepet. Må vi snart sitte i vakttårn å passe på våre biler også ? Stadig mer sikkerhet dyttes over på private og i Dagens Næringsliv i helgen sto det at 10 % av amerikanerne bor i "gated communities" fordi det offentlige mister kontroll på kriminalitet.

Ønsker staten at alle private båtforeninger og gjestehavner/ marinaer blir sperret av med store gjerder og kortlesere ? I gjestehavner kan det jo greit løses ved at besøkende får et nøkkelkort slik at tilfeldige fastboende familier og tilfeldige turister ikke kan kose seg på brygga med is.

I praksis er det jo slik at det er kriminelle tyver som har alle retigheter. Båthavnvakter kan i praksis ikke holde igjen tyver for det blir det bare trøbbel av og tyveri av en enkelt 90 hk påhenger blir vel som regel henlagt. Hvis en lokal tyv blir tatt med en stjålet påhenger i garasjen er gjerne påhengeren den minst alvorlige tiltalen på den lange listen av ymse forhold og får derfor ikke noen påvirkning på straffeutmåling.

Alerede nå har det dukket opp høye gjerder, porter og kortlsere/nøkler ved mange havner og båtfolk bruker mange årsverk på den relativt meningsløse aktiviteten å sitte å kikke etter tyver i natten.

Hvis staten ikke ønsker at lokale brygger skal se ut som festninger bør de oppprioritere etterforsning av båttyverier, samt gjerne legger den natlige bil-patruljen via den lokale havnen.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Har fortsatt tilgode og se/møte politibåten(e) i agderfylkene i år. På den andre siden har folk stort sett kjørt pent og vært høflige og greie.

Har inntrykk av at resursene blir brukt i havnebassengene rundt utestedene midt på natta, der de fisker etter promillekjørere. I tilegg er vannscootere på hatlista til politiet.

Har forøvrig liten tro på noen store omveltninger pga UP har overtatt.

Har heller ikke sett politibåten på Agder i år. Dog har Agderposten skrevet om alle politiet har kontrollert og bøtelagt. Egentlig har vel Agderposten skrevet om dette hver uke i sommer. :lol:

Båtkriminalitet i Arendal i UKE 28:http://www.agderpost...-sjos-1.7449722

Arendalsområdet:

Kontrollerte fartøy: 99

Promille: 2 anmeldelser

Fart: 15 forenklede forelegg + 1 anmeldelse

Sjøvettreglene: 1 anmeldelse

Uaktsom ferdsel: 1 forenklet forelegg

Flytemidler: 2 forenklet forelegg

Minstealder: 7 forenklede forelegg

Vannscooter: 1 anmeldelse

Denne tilfeldige uken var det paradoksalt nok (antagelig) barn under kriminell lavalder som topper statistikken 7 lovbnrudd vedrørende minstealder. (Dog kan i teorien alle 7 være nøyaktig 15 og altså over krinminell instealder.)

Spørsmålet er om det er bra kriminalforebygging når relasjon politi og ungdom skal bygges opp å gi forelegg til barn/foreldre isteden for en advarsel. Når ungdommen gir opp det ulovlige båtlivet henger de vel heller rundt i Arendal sentrum.

VIl disse ungdommene når de blir voksne få positive assosiasjoner når de ser politbåten ?

Hvis man i Agderområdet virkelig ville stoppe samtlige ungdommer med 9.9 hk kunne de greit hanket inn så mange i løpet av en uke at samlige hyttefedre hadde kvittet seg med familienes ungdomsbåter. Isteden er det altså ca 1 ungdomsbåt som blir stoppet hver dag, slik at svermen av "ungdomskriminelle" ikke kan føle seg trygg for onkel politi.......

Spørmålet er om båtungdom ser på politribåten som en positiv ressurs de kan kontakte hvis de får trøbbel ??

Nå er ikke jeg fullt så opptatt av om politiet tar den ene eller den andre med 9,9. Etter mitt syn er det to grupper som jeg ser som større problemer, nemlig fyllekjørerne og hekksjøgeneralene. Når det er mange ute og dermed mye trafikk er disse et betydelig problem. Skulle ønske politiet kunne prioritert å ta disse.

Fyllekjørerne og hekksjøgeneralene kan imidlertid ta det helt med ro. Desverre er det slik at politiet ikke er noe mer ute i båten sin selv om de er ivrige i å tipse Agderposten. Vi som både leser Agderposten og er mye i båt vet jo dette.

"Slappe tyver i labert båtmarked: Færre båtmotorer stjeles

Tyveri av båtmotorer er redusert med 85 prosent på fem år i Asker og Bærum. – Stagnasjon i båtmarkedet er hovedårsaken, mener Gjensidige.":

http://www.budstikka.no/nyheter/slappe-tyver-i-labert-batmarked-ferre-batmotorer-stjeles-1.7485653

"Folk er også blitt flinkere til å sikre båt og motor mot tyverier. I tillegg har politiet har gjort en god jobb i kampen mot kriminelle organisasjoner som tidligere var svært aktive i båthavnene, sier Skar

"

Dog vil unge førere av slke båter føle en konstant utrygghet fordi de ikke vet om de kan bli stoppet fordi tilsynelatende vilkårlig er det jo enkelte politidistrikt som helt sporadisk stopper ungdomsbåter. Derfor starter tusener av barn opp som "ungdomskrininelle" som kan få trøbbel i møte med politbåten, Derfor bør heller lovene tikpasses realitetene til sjøss slik at disse ungdomskrimninelle kan drive lovlig båtliv med sine 9,9 hk.

Den åpenbare løsningen for de fleste tenkende mennesker ville jo være å slutte å føre båt ulovlig.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Den åpenbare løsningen for de fleste tenkende mennesker ville jo være å slutte å føre båt ulovlig.

Enig...men det er en vanskelig pedagogisk oppgave å fortell ungdom hvorfor de må klare seg med 14 fot oh 4 hk når de kikker ut på en skjærgård hvor det vrimler av ungdom i ulovlige 9.9 hk joller.

Man kan jo fortelle ungdommen at man skal ha respekt for lov og orden, mens ungdommen med selvvsyn konstanterer at "alle" andre koser jeg på sjøen i sine fjonge ulovlige ungdomsracere.

Når skjærgården vrimler av "ungdomsforbrytere" er spørmålet hvilke respekt ungdommen da får for lover og regler på landjorda som feks. trafikkregler og narkotikalovgivning.

Problemet med politiet er at de mer og mer "måles på" ting som kan uttrykkes i tall og prosenter. Eksempelvis antall saker, kontroller, "avdekket" kriminalitet av det og det slag samt oppklaringsprosent. Det sier seg selv hva som skjer med innsatsen når politimesterens gunst hos direktoratet henger sammen med oppklaringsprosenten. Da er det jo om å gjøre å lage eller finne mest mulig av "lett oppklarbar kriminalitet". Slike viktige sider av politiets arbeid som trygghet og forebygging kommer helt i skyggen unntatt i festtalene. Lokalkunnskapen er på vikende front overalt sentraliseringen skrider frem. Det er slett ikke gode utsikter.

Og de har ennå ikke etablert egne gummibåtførerkurs for Beredskapstroppen. Det er muligens det mest presserende behov de har... http://bit.ly/P3FxCW

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Har droppet garnfiske fordi det blir jo ulovlig nesten uansett så enklere å kjøpe fisken i butikken.

Hvis man merker flyteanordningen med navn og telefon kan man få en ubehagelig telefon hvis garnet utilsiktet står i veien for sjørret eller hummer med "forkjørsrett". (Kjenner ikke reglene i detlalj)

Hvis man ikke merker garnet på et lovlig satt garn er man kriminell da også fordi man vistnok er pliktig til å merke garn....

Beste forenkling er å inføre totalforbud mot garnfiske i Oslofjorden i 2 eller 3 år til fiskebestanden er ok, og så tilate garnfiske uten masse rare regler om garndybde og annet.

Samme med Hummer...det er bare å totakforby absolutt all fangst av hummer og så hvis hummerbestanden blir stor nok kan man tilate hummerrfangst ned fangstregler som som folk flest kjenner til.

En pussig kuriositet et disse fuglereservatskiltene som jeg dror dog er blitt større de siste årene:http://www.nrk.no/ny...tfold/1.6697109

"FERDSEL ER IKKE TILATT I RESERVATET OG INTILL 50 METER FRA LAND" Det pussige er at all som leser skiltet pr definisjon er kriminelle fordi man ikke klarer å lese skiften fra 50 meters avstand og altså er den som leser teksten nærmere land enn 50 meter og altså i forbudt område...

Altså ikke lett å være lovlydig !

Jeg gir meg ende over når det gjelder din iver for å sverte regler og lover som er laget av god grunn ! Du må ha hatt en dårlig erfaring med ordenstaten i oppveksten.

Fuglereservat er merket i alle båtsportkart med BRUN farge. Det står også beskrevet i hvilket tidsrom du skal holde deg unna !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg gir meg ende over når det gjelder din iver for å sverte regler og lover som er laget av god grunn ! Du må ha hatt en dårlig erfaring med ordenstaten i oppveksten.

Fuglereservat er merket i alle båtsportkart med BRUN farge. Det står også beskrevet i hvilket tidsrom du skal holde deg unna !

Om kartet er merket med brun farge spiller da ingen rolle for de som ikke har med kart. F.eks. er det lokalkjente hobbyfiskere som kjenner hver avkrok av skjærgården som ikke har med kart ombord. Er man kriminell fordi man ikke har kart i båten eller har kart eller en gps-kart som er 10 år gamle...??

Ja jeg vet det er forursetning for et lovlig båtliv at man tar grundig forarbeid på internett for å finne ut bla fiske og fartsrestriksjoner...men er det slik vi vil ha det at vi ikke kan suse med båt fra Oslo til Kristiansand uten å sjekke på nettet hvilke fartregler hvor langt fra land i hver enkelt kommune ??

Er man kriminell hvis man putrer uten mål og mening i snekke langs norskeksyten og dorger litt på veien uten å surfe på internett ?? Hvordan i all verden kan man da vite at en vakker øy i horisonten er et fuglereservat før man ser skiltet og dermed alered er i ulovlig sone nærmere enn 50 meter fra land...!!!

Det finnes en del lover og regler du plikter å gjøre deg kjent med. Gjør du ikke det blir du lovbryter oslofjord.

Du skal for øvrig vite at du som privatperson slipper meget lett.

Jeg er daglig leder i et firma som driver med import av kjemikalier. I den forbindelse er jeg nødt til å sette meg inn i et utall av lover og regler for ikke å bli lovbryter.

Jeg kan f.eks. nevne et brannhemmende byggskum vi importerer som inneholder 6.33% R152a(freon). Her skal jeg vite at det skal betales toll pr. kg. for dette stoffet i det ferdige produktet. Dette er noe de som fortoller ikke har anelse om og hvor tolltariffnummer ikke alltid er det samme i Norge som i EU.

Om jeg ikke setter meg nøye inn i de lover og regler som gjelder for min virksomhet så har jeg ingen andre å skylde på.

Det er for øvrig ingen tvil om at du enten lærer mye her på BP, eller rett og slett er et TROLL :rolleyes:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Personlig bryter jeg fartsgrensene på landeveien titt og ofte og vurderer derfor å gå over til sterkere stoffer...

Dette må du ikke tulle med Donald, det er vel viden kjent at årsaken til at Politiet er særdeles ivrige på å bøtelegge mindre trafikkforseelser ikke lenger er å få inn penger til julebordet.

Det var i gamle dager før alt gikk direkte til SI.

I dag er årsaken til at 90% av alt politiarbeid dreier seg om å forfølge trafikkforseelser, som å kjøre noen kilometer for fort, uten sikkerhetsbelte, eller kanskje verst av alt kjøre bil mens man snakker i telefonen, at dette beviselig fører til bruk av hardere narkotiske stoffer, og det forebyggende arbeidet politiet gjør ved å holde regelmessig kontroller hvor de er ute og gjemmer seg i busker og kratt med lasere og kikkerter sparer samfunnet og enkeltindivider for store utlegg og mye smerte ved at andelen rusmisbrukere har gått betydelig ned de siste årene etter at man la om fokus fra å etterforske kriminalitet til å forfølge vanlige mennesker for filleting.

Dette bør vel være elementært for de fleste, for det er vel ikke uten grunn at man setter politistyrken til å plage landets befolkning uten at det har en betydelig positiv effekt for samfunnet total sett !

Redigert av adeneo (see edit history)

Det finnes en del lover og regler du plikter å gjøre deg kjent med.

Ja og derfor har jeg droppet fritidsfiske. Gidder ikke sitte timesvis å pugge minstenål på ymse flyndresorter, gå på nettet å sjekke siste nytt i fiskebudssoner ved Missingen og forbudsdatoer datoer eller dykke ned til garnet for å se om det står i veien for sjørret eller hummer.....

Nei poenget med fritidsfiske er harmonisk avkobling i skjærgården som kan medfører en god fiskemiddag.....men med en jungel av fiskelover er det mer harmonisk og avkoblende å sykle til butikken å kjøpe lovlig fisk der.

Foreløpig har jeg ikke droppet båtlivet....men hvis det blir lovbrudd å sole seg i 2 knop på solseng uten vest er det muligens like greit sole seg på badestranden eller på svarberg på land....helt lovlig !

like greit sole seg på badestranden eller på svarberg på land....helt lovlig !

Ikke ufarlig, det heller. Bør nok nedsettes en hurtigarbeidende komite for vurdering om ikke nevnte type fritidssyssel også burde hatt strammere reguleringer og føringer...

- Påbud om å sette solkremflaska synlig for kontroll.

- Kvittering for innkjøpsdato må kunne fremvises, sånn at solkrem ikke har gått ut på dato.

- Daterte bilder inkl klokkeslett for dokumentasjon av regelmessig påføring av solkrem.

- Kopi av Lille Havhest-diplom kontrolleres før vading.

- Kopi av Store Havhest-diplom kontrolleres før bading.

- Det må autoriseres et organ som utsteder, vedlikeholder og kontrollerer et bade-sertifikat, sånn at baderne har tilstrekkelig kompetanse rundt badingen til at skader på seg sjøl, andre badere samt tilstøtende nærmiljø unngås.

- Det må innføres et merkesystem for å kvalitetssikre de påkrevde og lovpålagte badeinnretningene hjelm, overlevelsesdrakt, susp og tannbeskytter.

- Selvsagt må det til et lite offer for å innføre denne hevingen av trygghetsnivå vedrørende bading, så det legges til en obligatorisk badeavgift på ligningen for alle som ikke kan fremlegge legeattest på at de av helsemessige hensyn bør unngå bading. Evt innrapportert fukting av legeme som følge av uaktsomhet i umiddelbar nærhet av vann vil imidlertid kunne utløse bøtelegging og ekstragebyr.

Egentlig rart at dette ikke er innført ennå.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

for det er vel bedre at undommen helt lovlig står å henger på hjørnet enn at de bryter politikernes forbud mot å kjøre i 5 knop med 9,9 hk (som i teorien kan gå raskere enn 10 knop)
Ja absolutt :)
At en 180 cm høy konfirmert 15 åring med bart har samme rettighter til å føre en båt som et spebarn gjør loven meningsløs.
Moses er vel den eneste jeg har hørt om som dro til sjøss alene i så ung alder.
Hvis vi øker alderen litt da Injk? til en 6 - 7 - 8 åring for eksempel. Mener du at det generelt sett ikke er forskjell på barns forståelse eller læreevne vedrørende f eks hastigheter og konsekvenser om det er 6 eller 15? de har samme nivå hele veien?
Det er for øvrig ingen tvil om at du enten lærer mye her på BP, eller rett og slett er et TROLL :rolleyes:
Er man et TROLL fordi man står for sine meninger?Jeg er iallefall enig med dette trollet.jeg forstår at han ikke mener at politiet skal hente alle båter.Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen.Denne loven er fullstendig tullete og burde endres jo før jo heller.

kan godt gå ned på båtlengde si til 6 meter.

glem hk og sett inn forskjellige knopsgrenser opp til 16 år.

For eksempel:

inntil 10 år - 10 knop

11 - 13 år - 15 knop

14 år 20 knop

15 år 25 knop

16 år 30 knop

over 30 knop: båtførerbevis med tillegsbevis for hastighetsferdigheter

Kan sikkert ha økende båtlengde også.

Jeg vil mye heller møte en 12 åring i 20 knop med sin 10 fots jolle enn en 8 åring i sin 8 meter deplasementskroget båt i fullt sig mot meg.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...