Jump to content

Nye digitale Navionics kart - noen forskjell ?


MS Victoria

Recommended Posts

Bilde

 

Hei,

Visste ikke at de nye kartene var sluppet ennå.

Ser at dekningen er utvidet igjen. 18G brikken er borte. 11G dekker nå fra Stord og resten av Norge i en brikke !

Synd ikke 12G ble utvidet tilsvarende. Virker som c-map og Bluechart har fått litt å tygge på, nå utvider også disse dekningen.

Konkurranse er sundt ! :wink:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Synd ikke 12G ble utvidet tilsvarende. Virker som c-map og Bluechart har fått litt å tygge på, nå utvider også disse dekningen.

Konkurranse er sundt !  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

En kartbrikke som dekker hele kysten fra rett sør for Trondhjemsfjorden til rett sør for Helsingborg/Helsingør, nordre del av Danmark samt Skagerak og Kattegatt, er ikke så aller verst.

Spesielt ikke når brikken koster kr. 2600 hos Malfix (obs! Har kun kundeforhold til Malfix!!)

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått byttet ut min "gamle" Navionics kartbrikke med revisjonsdato mai 2004 til en nyutsendt brikke. Stor var min forskrekkelse da den nye viste seg å inneholde nøyaktig de samme basiskartene og kartdata som den jeg leverte inn. Eneste forskjellen var at kartdata var overført til en 128 mb brikke i motsetning til den "gamle" som var på en 64 mb brikke. Jeg har skrevet en mail til Belamarin (10.02.) om saken og håper selvfølgelig at det er begått en beklagelig feil et eller annet sted. Jeg hadde håpet på et svar i dag, noe jeg ikke har fått, og antar derfor at de sjekker saken grundig og at det er dette som er årsaken til manglende svar. Skulle det nå vise seg Navionics ikke benytter Sjøkartverkets S57 kartserie som basiskart i den nye brikken, men kjører videre på de 10-15 år gamle kartene som ligger inne i dag (ref. Navionics hjemmeside med pressemelding datert november 2004), vil jeg karakterisere dette som svindel og ta saken videre derfra. Hvis det er noen som betviler alderen og opphavet til de basiskartene som ligger inne på de "gamle" brikkene, kan de bare zoome seg inn på Stavanger havn. Mønstringskontoret som er anmerket på kartet, ble lagt ned for 30 år siden, og fjernet fra kartmatrisen for 20 år siden. I tillegg kan de zoome seg inn på Halden havn, nærmere bestemt Toldbodkaien/Kongens brygge og kjapt registrere at kartet som er benyttet som basis, har vært innom en bobil eller to før skanning. De som er kjent i Kristiansand, kan zoome seg inn på gjestehavnen og lese kommentaren som er tilføyd på tysk der. Dette er ikke noe en finner på originale norske sjøkart!! :discuss:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått byttet ut min "gamle" Navionics kartbrikke med revisjonsdato mai 2004 til en nyutsendt brikke. Stor var min forskrekkelse da den nye viste seg å inneholde nøyaktig de samme basiskartene og kartdata som den jeg leverte inn. Eneste forskjellen var at kartdata var overført til en 128 mb brikke i motsetning til den "gamle" som var på en 64 mb brikke. Jeg har skrevet en mail til Belamarin (10.02.) om saken og håper selvfølgelig at det er begått en beklagelig feil et eller annet sted. Jeg hadde håpet på et svar i dag, noe jeg ikke har fått, og antar derfor at de sjekker saken grundig og at det er dette som er årsaken til manglende svar. Skulle det nå vise seg Navionics ikke benytter Sjøkartverkets S57 kartserie som basiskart i den nye brikken, men kjører videre på de 10-15 år gamle kartene som ligger inne i dag (ref. Navionics hjemmeside med pressemelding datert november 2004), vil jeg karakterisere dette som svindel og ta saken videre derfra. Hvis det er noen som betviler alderen og opphavet til de basiskartene som ligger inne på de "gamle" brikkene, kan de bare zoome seg inn på Stavanger havn. Mønstringskontoret som er anmerket på kartet, ble lagt ned for 30 år siden, og fjernet fra kartmatrisen for 20 år siden. I tillegg kan de zoome seg inn på Halden havn, nærmere bestemt Toldbodkaien/Kongens brygge og kjapt registrere at kartet som er benyttet som basis, har vært innom en bobil eller to før skanning. De som er kjent i Kristiansand, kan zoome seg inn på gjestehavnen og lese kommentaren som er tilføyd på tysk der. Dette er ikke noe en finner på originale norske sjøkart!! :discuss:

<{POST_SNAPBACK}>

Et veldig dumt spørsmål, gjennom kjøp av slik brikke har du rett på gratis oppgradering underveis? Jeg har en slik over Skagerakk og noen skumle feil har jeg funnet, blant annet nord for Tisler, der står det 9 meter grunn som i virkeligheten er et farlig skvalpeskjær...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Et veldig dumt spørsmål, gjennom kjøp av slik brikke har du rett på gratis oppgradering underveis? Jeg har en slik over Skagerakk og noen skumle feil har jeg funnet, blant annet nord for Tisler, der står det 9 meter grunn som i virkeligheten er et farlig skvalpeskjær...

<{POST_SNAPBACK}>

Normalt ikke, men i forbindelse med Navionics avtale med Sjøkartverket i november 2004 gikk Navionics ut med en pressemelding som sa at alle som hadde Navionics Gold kartbrikke kjøpt i 2004 skulle få denne byttet gratis i begynnelsen av 2005 med ny oppdatert kartbrikke basert på Sjøkartverkets nye digitale S57 kartserie eller Sjøkartverkets nyeste papirkart der hvor S57 ikke var utgitt. Gratisskiftet skulle skje med utgangspunkt i en økning av sikkerheten på sjøen som Navionics sa i pressemeldingen. På dette grunnlaget er det mange som i slutten av 2004 og nå i 2005 har kjøpt kartplottere som kjører Navionics kart (bl.a. jeg) og som vil bli sittende igjen med svarteper hvis ikke Navionics overholder det de har sagt. Jeg sitter også med en slik svarteper fra før, nemlig en Garmin 230 kartplotter (pris 20.000 i 2000) hvor samarbeidet mellom Garmin og Navionics opphørte i 2001, noe som resulterte i ingen oppdatering av kartene siden da. :headbang:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at de holder det de lover da plotteren aldri blir bedre enn kartet. Når man så snakker om oppdatering reger jeg selvsagt med at dette er en reell oppgradering, dvs basert på Sjøkartverkets nye digitale S57 kartserie.

Fint om du gir melding om hva slags svar du får fra Belamarin. Dersom jeg får tilbake samme kartet, er det jo ingen vits å oppgradere.

Link to post
Share on other sites

Det har vel skjedd en feil, hvis du fikk ny brikke med gammelt innhold.

Hvor fikk du utført dette ? Forhandler, eller direkte fra Belamarin ?

Når ble forresten de nye S57 baserte Navionics kartene "release'et" ? Har noen sett noe

offisiellt om dette fra Navionics eller Belamarin ?

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Det har vel skjedd en feil, hvis du fikk ny brikke med gammelt innhold.

Hvor fikk du utført dette ? Forhandler, eller direkte fra Belamarin ?

Når ble forresten de nye S57 baserte Navionics kartene "release'et" ? Har noen sett noe

offisiellt om dette fra Navionics eller Belamarin ?

<{POST_SNAPBACK}>

:smash: Se pressemeldingen fra Navionics nedenfor.

 

November 30, 2004

 

Formal Agreement with Norwegian Hydrographic Service for S57 Data

 

Navionics and the Norwegian Hydrographic Service (NHS) recently finalized an agreement for the production of electronic marine charts in Navionics proprietary format using NHS S57 official digital chart data. This agreement was achieved thanks to the joint efforts of the Norwegian Hydrographic Service, Navionics and Belamarin.

 

The S57 data provided by the NHS is based on their most recent surveys and is the basis for the Norwegian paper chart production and updates. The use of S57 data, in conjunction with data from digitized paper charts where S57 is not available, provides the best quality data for Navionics cartography.

 

The new S57 Navionics Charts will be available from the beginning of 2005. Navionics will offer a free update of all existing Norwegian XL3 Charts for the purpose of navigation safety. Further details available from Navionics.

 

Navionics electronic charts are compatible with a growing list of today’s leading plotter manufacturers.

 

I mitt tidligere innlegg skrev jeg at det var Gold kartene som ble omfattet av tilbudet om gratis bytte. Som det framgår av pressemeldingen, var det XL3 kartene. og den jeg byttet inn var en 12GXL3 :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er gammelt nytt Kes, sjekk denne Tråden

Spørsmålet mitt var om noen hadde sett noe offisiellt om Release dato for et ferdig produkt med S57 data ?

Hvor fikk du utført "oppgraderingen" ? Forhandler, eller direkte fra Belamarin ?

<{POST_SNAPBACK}>

Sitat fra Sjøkartverkets hjemmeside:

(quote)

I dag er strekningene fra Østfold til Oslofjorden, fra Lillesand til Karmsundet, fra Sognefjorden til Rørvik og noen få steder i Nordland og Troms dekket med moderne sjøkart. I følge framdriftsplanen fram til 2006 skal hovedledene for kysttrafikken skal dekkes først, deretter fjordområder og ytre kystområder i Nord-Norge.

(unquote)

Hvis dette er gammelt nytt, da spurte du etter gammelt nytt. I pressemeldingen fra Navionics sies det klart og tydelig at der hvor S57 finnes, skal de inngå som kartbasis i brikken. Der hvor de ikke finnes , skal basis være de siste papirkartene over områdene som er utgitt av Sjøkartverket. I sitatet fra Sjøkartverket framgår det hva som er ferdig oppmålt og utgitt rundt midten av 2004. Kartbrikkene oppgraderes ikke av forhandler(e), de utgis av produsent (Navionics) og fordeles til forhandlerne av importør, i dette tilfellet Belamarin. Som nevnt tidligere håper jeg selv at det har skjedd en beklagelig feil et eller annet sted, og at Belamarin som en seriøs importør ordner opp snarest. :smash:

Link to post
Share on other sites

Tror du misforstår meg Kes. Jeg er tydelivis håpløs til å forklare meg. :nonod:

Det jeg lurte på er: Når ble Navionics XL3  basert på S57 digitale data klart for salg/levering. ?

Og hvordan fikk du greie på dette ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var den faste båtutstyrsleverandøren min som informerte at de ny kartbrikkene var kommet og at at jeg kunne få byttet min "gamle" der selv om den var kjøpt et annet sted (i Oslo). Han er like overrasket som jeg er over innholdet. Siden jeg ikke hadde kjøpt den "gamle" brikken der så jeg ingen grunn til å diskutere dette med han og sendte derfor følgende mail til Belamarin 10.02.05:

(quote):

Hei,

Jeg har nå vært hos min lokale pusher og fått byttet brikken fra mai 2004 med en ny brikke basert på S57 kartene fra Sjøkartverket, ref. pressemelding fra Navionics på deres hjemmeside. Jeg registrerte med glede at den nye brikken var på hele 128 mb mens den gamle var på 64 mb og tenkte at dette var skikkelige saker. Vel hjemme etter byttet hentet jeg plotteren, slo opp en kald øl, la beina på bordet og startet opp maskineriet. Stor var min forbauselse da jeg registrerte at den nye brikken var nøyaktig lik den jeg hadde levert inn. Kartbasen var IKKE S57 kartene, men de 10-12 år gamle sjøkartene som var utgangspunktet i den innleverte brikken. Ølet satte seg på tvers i halsen og smakte ikke godt lenger, kartplotteren ble lagt til side, og kartbrikken tatt ut og nøye studert. Brikken er en SanDisk Standard Grade, 128 mb, og på baksiden står følgende informasjon: 06/14/04, SDCFB-128-201-00 734276L. Brikken er en 12G3XL. Det kan også nevnes at på framsiden av brikken står det en liten hvit lapp med Code: 12G, date: DEC2004 Norway South-West. Er det gjort en feil et eller annet sted, eller er de nye brikkene sendt ut med de gamle utgåtte kartene som basis i stedet for S57 kartene? Er jeg blitt utsatt for en beklagelig feil eller er dette en bevisst handling? I så fall det siste er tilfelle, kommer julegaven (kartplotteren) til å gå på salg umiddelbart samtidig som det skiftes til kartsystem fra en mer troverdig leverandør. Vennligst gi meg et svar snarest.

Hilsen kes.

(unquote)

Jeg har etter at mailen ble sendt 10.02.05 fått rede på at andre også har fått "nye" kartbrikker med gammelt innhold, d.v.s. med de samme basiskarter som jeg har fått. Som nevnt tidligere håper og tror jeg at Belamarin holder på å sjekke ut saken, og at det er derfor jeg ikke har fått svar på mailen. Så snart svaret kommer, skal jeg legge det ut på forumet. :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var den faste båtutstyrsleverandøren min som informerte at de ny kartbrikkene var kommet og at at jeg kunne få byttet min "gamle" der selv om den var kjøpt et annet sted (i Oslo). Han er like overrasket som jeg er over innholdet. Siden jeg ikke hadde kjøpt den "gamle" brikken der så jeg ingen grunn til å diskutere dette med han og sendte derfor følgende mail til Belamarin 10.02.05:

(quote):

Hei,

Jeg har nå vært hos min lokale pusher og fått byttet brikken fra mai 2004 med en ny brikke basert på S57 kartene fra Sjøkartverket, ref. pressemelding fra Navionics på deres hjemmeside. Jeg registrerte med glede at den nye brikken var på hele 128 mb mens den gamle var på 64 mb og tenkte at dette var skikkelige saker. Vel hjemme etter byttet hentet jeg plotteren, slo opp en kald øl, la beina på bordet og startet opp maskineriet. Stor var min forbauselse da jeg registrerte at den nye brikken var nøyaktig lik den jeg hadde levert inn. Kartbasen var IKKE S57 kartene, men de 10-12 år gamle sjøkartene som var utgangspunktet i den innleverte brikken. Ølet satte seg på tvers i halsen og smakte ikke godt lenger, kartplotteren ble lagt til side, og kartbrikken tatt ut og nøye studert. Brikken er en SanDisk Standard Grade, 128 mb, og på baksiden står følgende informasjon: 06/14/04, SDCFB-128-201-00 734276L. Brikken er en 12G3XL. Det kan også nevnes at på framsiden av brikken står det en liten hvit lapp med Code: 12G, date: DEC2004 Norway South-West. Er det gjort en feil et eller annet sted, eller er de nye brikkene sendt ut med de gamle utgåtte kartene som basis i stedet for S57 kartene? Er jeg blitt utsatt for en beklagelig feil eller er dette en bevisst handling? I så fall det siste er tilfelle, kommer julegaven (kartplotteren) til å gå på salg umiddelbart samtidig som det skiftes til kartsystem fra en mer troverdig leverandør. Vennligst gi meg et svar snarest.

Hilsen kes.

(unquote)

Jeg har etter at mailen ble sendt 10.02.05 fått rede på at andre også har fått "nye" kartbrikker med gammelt innhold, d.v.s. med de samme basiskarter som jeg har fått. Som nevnt tidligere håper og tror jeg at Belamarin holder på å sjekke ut saken, og at det er derfor jeg ikke har fått svar på mailen. Så snart svaret kommer, skal jeg legge det ut på forumet.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har sett noen av forbedringene i kartene og allerede levert flere av disse nye kartene. Vi har ca. 10 nye kart på lager og du må gjerne ta en tur innom så vi kan se på dette. (send meg gjerne en mail om du ikke vet hvor vi holder til så skal jeg forklare)

Belamarin sendte ut de første kartene for ca. 2 uker siden.

Vi selger kartene til samme pris som Malfix kr. 2600 evt. kr. 2900 m/minikikkert eller rustfri windex inkludert. (veil. kr. 590).

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var den faste båtutstyrsleverandøren min som informerte at de ny kartbrikkene var kommet og at at jeg kunne få byttet min "gamle" der selv om den var kjøpt et annet sted (i Oslo). Han er like overrasket som jeg er over innholdet. Siden jeg ikke hadde kjøpt den "gamle" brikken der så jeg ingen grunn til å diskutere dette med han og sendte derfor følgende mail til Belamarin 10.02.05

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for info Kes :cheers:

Jeg hadde ikke sett noe info noen plass at disse nye kartene var på markedet allerede.

Men basert på dine erfaringer, tror jeg at jeg avventer med oppgraderingen en stund, og ser hva du finner ut av denne galskapen. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for info Kes  :cheers:

Jeg hadde ikke sett noe info noen plass at disse nye kartene var på markedet allerede.

Men basert på dine erfaringer, tror jeg at jeg avventer med oppgraderingen en stund, og ser hva du finner ut av denne galskapen.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det noen av dere som har fått med seg om XL-brikkene også blir basert på S57-kartdata? Jeg har dessverre en Magellan FX 324 som IKKE takler XL3. Derfor må jeg gi like mye for vanlige XL-kart som dere (heldige) får XL3 for. Det irriterer meg veldig, men jeg har kommet til at jeg ikke kan ta meg råd til å skifte pga av dette nå. Har snakket med Seatronic som sier at jeg antakelig også får byttet inn den brikken jeg har i dag mot en ny og da betaler jeg ca halvpris (flytter fra østlandet til vestlandet).

 

Dersom XL-brikken IKKE oppdateres til S57 må jeg vurdere bytte av plotter på nytt... Har funnet en del uheldig saker i dagens XL-brikke. F.eks omvendt farge på staker, staker som "flyr på land ved nordre innløp til Tjøme" helt plutselig og ikke minst en grunne utenfor Tisler som står oppgitt som 9 m, men som i virkeligheten er et skummel skvalpeskjær. Jeg er derfor ikke overbevist om at kvaliteten på dagens kart er gode nok. Dette er jo også avvik fra de kartene Navionics angivelig har brukt som rå-data så dette blir jo ikke nødvendigvis bedre selv om det brukes bedre kartdata, men antar det tas inn kjente feil også da...

 

Råd og tips mottas, ikke dette har jeg mest peiling på...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva går disse forbedringene ut på ? Er detalj nivået f.eks blitt bedre ?

Er det kanskje lurt å vente på neste release ? Når er i tilfelle den ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er S57 data på kartene og spesielt hvor det før var store feil er endringene markante. (Kragerø området osv)

I Stavanger området hvor det meste var riktig fra før er det neppe så store forandringer men det er en oppdatering ift. forrige kart med flere brygger inntegnet osv.

Ifm. at jeg var på Raymarine Academy (kurs) var det mange erfarne sjømenn som kikket på kartene og trenden var at vi var at dette så svært bra ut (feil som vi visste om fra tidligere versjoner var borte)

Link to post
Share on other sites

Hva går disse forbedringene ut på ? Er detalj nivået f.eks blitt bedre ?

Er det kanskje lurt å vente på neste release ? Når er i tilfelle den ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ihvertfall mange flere loddskudd enn på de gamle kartene.

Kartene blir demonstrert på båtmessen i Bergen i disse dager så stikk gjerne innom og se selv om dere har mulighet (her kan man og treffe personell fra Belamarin).

Kartene er WGS84 og basert på S57 dataene er det jeg vet.

Vi har både gammelt og nytt kart på lager og vi kan også vise forskjellen her i Stavanger.

Atle

Link to post
Share on other sites

Her er pressemeldingen med litt synsing/spm. fra min side i et uformelt forum.

 

Formal Agreement with Norwegian Hydrographic Service for S57 Data Navionics har her skrevet at avtalen gjelder S57 Data og ikke utgiveres kart med disse data. S57 data er kun loddskudd?

 

Navionics and the Norwegian Hydrographic Service (NHS) recently finalized an agreement for the production of electronic marine charts in Navionics proprietary format using NHS S57 official digital chart data. This agreement was achieved thanks to the joint efforts of the Norwegian Hydrographic Service, Navionics and Belamarin.

 

The S57 data provided by the NHS is based on their most recent surveys and is the basis for the Norwegian paper chart production and updates. The use of S57 data, in conjunction with data from digitized paper charts where S57 is not available, er det her sagt at nyeste digitale kart skal brukes om ikke S57 data er tilgjengelige ? provides the best quality data for Navionics cartography. dette kan lett misforstås .. S57 dataene (loddskuddene)er best quality men når det gjelder resterende deler av kartene så finnes det bedre tilgjengelig data men Navionics har ikke konkret sagt at alle data (inkl. bygningsinformasjon osv) er nye men snakker her om S57 som best quality

 

The new S57 Navionics Charts will be available from the beginning of 2005. Navionics will offer a free update of all existing Norwegian XL3 Charts for the purpose of navigation safety. Kartene fører til øket sikkerhet med bedre data

Further details available from Navionics.For å unngå misforståelser burde Navionics kanskje skrevet at S57 delvis vil bli integrert i de gamle basiskartene ?

 

Ellers skriver Navionics følgende på sin hjemmeside.

 

We always appreciate customer feedback and would suggest that you complete a one-page Discrepancy Report form indicating the error you found. Once the completed report is received by Navionics it is forwarded to our Cartography Supervisor who investigates the problem. If a problem indeed exists it is corrected in the next release and you, for informing us and completing the Discrepancy Report, receive a free update.

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du med dette å si at hele forbedringen koker ned til noen flere loddskudd ? Og at loddskudd data er de eneste S57 data som er blitt brukt til å forbedre kartene ?

Det er altså ingen forbedringer på detaljnivå, konturer, ledstreker, dybde på grunner etc ?

Hvis så er tilfelle vil jeg si dette er direkte PINLIG FLAUT! for Belamarin/Raymarine !

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Mener du med dette å si at hele forbedringen koker ned til noen flere loddskudd ? Og at loddskudd data er de eneste S57 data som er blitt brukt til å forbedre kartene ?

Det er altså ingen forbedringer på detaljnivå, konturer, ledstreker, dybde på grunner etc ?

Hvis så er tilfelle vil jeg si dette er direkte PINLIG FLAUT! for Belamarin/Raymarine !

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg sier jo at jeg har sett mange forbedringer utover dette (vanlige feil) men det var dette som var lovet i pressemeldingen om man ser nøkternt på det og tolker det i Navionics retning.

Som nevnt dette er kun uformell synsing utifra det lille jeg har fått inntrykk av fra min side som privatperson og har ingen ting med hva som faktisk er virkeligheten.

Men flaut? Kartdatane var etter min vurdering generelt sett ikke så verst før denne oppgraderingen heller sett i forhold til konkurrentene og at loddskuddene er helt oppdaterte er jo bedre enn alle konkurrenter?

At det kunne vært gjort mye bedre fra alles side er sikkert de fleste enige i.

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det det står i den pressemeldingen er at kartene skal være basert på digitale data der det er tilgjengelig, og ellers på digitaliserte papirkart.

Digitaliserte papirkart er kart som er overført til digital form ved hjelp av tablet og "picking". De blir så gode som vedkommende som utfører dette gjør dem, men i allefall ikke bedre enn det originale papirkartet.

 

Digitale data innhentes enten ved hjelp av skip, eller fly. Disse dataene prosesseres, og utgis så i de formater de forskjellige leverandører av digitale kart bruker.

 

Norge er ikke fullt dekket av digitale data.

 

Data hentet inn med fly er absolutt fenomenale. De er svært detaljrike også når det gjelder objekter over vann. Metoden som brukes heter LADS (Laser Airborne Depth Sounding). Det er fire områder i Norge som er målt med LADS. Et område nord for Vega, et område syd for Larvik, et område utenfor Stavanger og et område utenfor Smøla.

 

Bilde

 

Eksempel på område målt opp med LADS.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg sier jo at jeg har sett mange forbedringer utover dette (vanlige feil) men det var dette som var lovet i pressemeldingen om man ser nøkternt på det og tolker det i Navionics retning.

<{POST_SNAPBACK}>

OK. Jeg har ikke sett den oppdaterte versjonen selv ennå, og baserer meg nok litt på Kes sin skuffelse her. (Skal redigere litt ned på font størrelsen på rød skrift) :wink:

Men det har nå vært lovet siden tidlig vår ifjor, at disse nye kartene basert på siste digitale kartdata fra Sjøkartverket skulle komme. Dette har stått i mange forskjellige presseartikler. Blant annet Denne og mange andre både på nettet og i båtblader. Så leverandørene har selv skrudd forventningene (og reklameverdien) i taket her.

 

Det det står i den pressemeldingen er at kartene skal være basert på digitale data der det er tilgjengelig, og ellers på digitaliserte papirkart.

Norge er ikke fullt dekket av digitale data.

<{POST_SNAPBACK}>

Norge er ikke helt dekket av digitale kart basert på S57e3 data, men det begynner å bli bra !

HER kan du se dekningen pr. 31/12-04.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er altså ingen forbedringer på detaljnivå, konturer, ledstreker, dybde på grunner etc ?

Hvis så er tilfelle vil jeg si dette er direkte PINLIG FLAUT! for Belamarin/Raymarine !

 

Var på messen i Bergen onsdag kveld. Fikk bekreftet den snikende ekle følelsen av å ha kjøpt katten i sekken. Har kjøpt C80 skjerm, ekkolodd, rader og det som er. Jeg ble fortalt at de nye kartene ville bli like bra som Bluechart. Det er dette systemet ikke, for en småbåt. Loddskudd er der, men jeg må peke på dem med kursoren for å se hvor dypt der er. Det vil være like greit å padle med utkikk på baugen. Det hjelper ikke at informasjonen ligger der når det er så omstendelig å se den. Løsningen for

meg vil være å kjøpe en Garmin 182C til bruk for navigering mellom holmer og skjær.

Enig med lojo. Raymarine/Belamarin burde være pinlig flau.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...