Jump to content

Nye digitale Navionics kart - noen forskjell ?


MS Victoria

Recommended Posts

Det er altså ingen forbedringer på detaljnivå, konturer, ledstreker, dybde på grunner etc ?

Hvis så er tilfelle vil jeg si dette er direkte PINLIG FLAUT! for Belamarin/Raymarine !

 

Var på messen i Bergen onsdag kveld. Fikk bekreftet den snikende ekle følelsen av å ha kjøpt katten i sekken. Har kjøpt C80 skjerm, ekkolodd, rader og det som er. Jeg ble fortalt at de nye kartene ville bli like bra som Bluechart. Det er dette systemet ikke, for en småbåt. Loddskudd er der, men jeg må peke på dem med kursoren for å se hvor dypt der er. Det vil være like greit å padle med utkikk på baugen. Det hjelper ikke at informasjonen ligger der når det er så omstendelig å se den. Løsningen for

meg vil være å kjøpe en Garmin 182C til bruk for navigering mellom holmer og skjær.

Enig med lojo. Raymarine/Belamarin burde være pinlig flau.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor dyp båt har du?

Du kan sette grense på feks. 2m i egen farge og S57 dataene gjør da at du får en ganske nøyaktig linje. Eller er Bluechart enda mer nøyaktig generelt sett?

Jeg tror du vil bli svært fornøyd om du ser positivt på det.

Utkikk på baugen vil man alltid trenge om man skal snike seg inn mellom holmer og skjær uansett? Høyvann, stein som har blitt flyttet av sjø osv.

Atle

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min båt stikker 1m. Som jeg ser det er 1,5m dypt nok for meg. Jeg vil gjerne vite om de loddskuddene

jeg ser foran meg er 1m, 1,5m eller 6,5 m, uten å måtte gå veien om kursor og peking.

Om Garmin/Bluechart er generelt bedre enn Raymarine/Navionics har jeg ingen mening. Går jeg leien er papirkart helt OK for meg, men en helt ny verden åpnet seg for meg da jeg kjøpte plotter for 3-4 år siden. Jeg fant passasjer som ikke var synlig på papirkartene men som viste seg å være brede og dype nok når jeg fikk somet dem inn på plotteren. Det er noen av de plassene jeg bruker som referanse når jeg sammenligner de to kart.

Link to post
Share on other sites

OK. Jeg har ikke sett den oppdaterte versjonen selv ennå, og baserer meg nok litt på Kes sin skuffelse her. (Skal redigere litt ned på font størrelsen på rød skrift)  :wink:

Men det har nå vært lovet siden tidlig vår ifjor, at disse nye kartene basert på siste digitale kartdata fra Sjøkartverket skulle komme. Dette har stått i mange forskjellige presseartikler. Blant annet Denne og mange andre både på nettet og i båtblader. Så leverandørene har selv skrudd forventningene (og reklameverdien) i taket her.

Norge er ikke helt dekket av digitale kart basert på S57e3 data, men det begynner å bli bra !

HER kan du se dekningen pr. 31/12-04.

<{POST_SNAPBACK}>

:discuss: Status på min historie om Navionics "nye" kart. Belamarin har bekreftet muntlig at den kartversjonen av 12GXL3 som nå foreligger er den sist reviderte og annonserte kartbrikken som iht pressemeldingen skal være basert på S57 data og siste utgave av norske digitaliserte sjøkart. Siden kartplotteren min (Raychart 435i) var kjøpt hos en såkalt "gråimportør"ville naturlig nok ikke Belamarin ha noe med den å gjøre, noe jeg har full forståelse for, men jeg har fått bekreftet fra Raymarine at både Boot ware version og application software i plotteren er siste versjoner.

 

Min misnøye med kartet kan derfor ikke skrive seg fra utdatert eller feil software, men et lovet og ikke levert produkt. Enhver med noe gangsyn kan ved å sammenligne sine papirkart med tilsvarende kartutsnitt fra Navionics se at dette er tilfelle.

 

Min personlige anbefaling er at før en eventuelt kjøper en plotter basert på Navionics kartene, bør en ta en grundig gjennomgang av kartmaterialet og se om det svarer til egne krav, forventninger og behov. Det er ikke sikkert at dine krav og forventninger er like strenge som mine.

 

Så over til kartene:

Sjøkartverket har aldri benyttet kors med sirkel rundt som markering av grunner. Når posisjoner av f.eks. grunner er blitt endret av Sjøkartverket som følge av nye posisjonsdata, er den gamle posisjonen fjernet. På Navionics kartene er de gamle beholdt i tillegg til de nye. Ikke rart det er kommet mange nye grunner!

 

Sjøkartverket har heller aldri benyttet den form for kartkorreksjoner som finnes i kartdatabasen til Navionics. Dette gjelder inntegning av luftspenn, broer, moloer, båthavner og kailinjer der hvor dette er kommet med. Landkonturer ser i altfor mange tilfeller ut som kjøkkenbord mitt med rette linjer og 90 graders vinkler hvor jeg grangivelig ser både viker og nes når jeg ser ut båtvinduene. At noen av kartområdene er flerspråklige synes jeg bare er litt komisk, men det utvider kanskje bruksområde til også å omfatte tyske bobiler.

 

Zoomer jeg til 2 n.mil ser jeg mange steder ikke sjøen for bare grunner. Går du opp til 4 n.m er kartet så grovt at det er kun egnet til planlegging. Går du videre opp til 8 og 16 n. mil kartområde, finner du mer detaljerte karter i NAF veibok eller praktisk talt hvilket som helst veikart. Går du ned til 1 n.m er det 0,5 n.m fra midten av skjermen, d.v.s. 1,5 min. kjøretid med 20 knops fart. Setter du båten ned til nederste kant av skjermen har du riktig nok 3 min., men da har du ikke muligheter til å kontrollere om du ligger på en gitt linje mellom et sted aktenfor deg og siktepunktet foran deg. At samme stedsnavn gjentas 4 ganger innenfor et lite område og benevnes nr. 1,2,3 og 4 er av mindre betydning, men det sier noe om kvalitetssikringen av kartet.

 

At fartsgrensen i et område i fjellheimen langt inne i landet er 5 knop, antar jeg er en opplysning kun for spesielt interesserte. Det som interesserer meg, er hva fartsgrensen er på sjøen på Sørlandet, noe jeg finner i de norske kartene. Det som er verre, er når sjømerker som markerer vest og sørsiden av grunner i sterkt beferdede områder glimrer med sitt fravær eller sjømerker står på feil sted slik at du kanskje "lures" til å gå på grunnen når tror du går klar. Jeg begynner etter hvert å få en viss forståelse for at stadig flere båter går på grunn ved bruk av elektroniske kart.

 

Alt dette er feil og mangler som alle private elektroniske kartsystemer har i større eller mindre grad. Forskjellen mellom Navionics og de andre, er at Navionics har erklært at de sist ankomne kartene skal være basert på de siste og beste digitale kartdata fra Sjøkartverket og derfor ikke ha slike feil og mangler.

 

Personlig synes jeg det er synd at en så god kartplotter som 435 blir skadelidende som følge av kartkvaliteten. Vi er tross alt i 2005 og burde forventet oss et bedre produkt fra Navionics.

 

For til slutt å være litt positiv og 100 % enig med Navionics: Advarselen som kommer når kartplotteren startes opp MÅ tas på alvor. Jeg har til dags dato ikke sett et eneste annet produkt hvor en slik advarsel har vært så berettiget.

 

Dette var kanske mye (og uberettiget?) kritikk, men jeg måtte bare få det ut siden det er min andre Svarteper fra Navionics. Den første heter Garmin 230 og G-chart. End of story. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det som er verre, er når sjømerker som markerer vest og sørsiden av grunner i sterkt beferdede områder glimrer med sitt fravær eller sjømerker står på feil sted slik at du kanskje "lures" til å gå på grunnen når tror du går klar. Jeg begynner etter hvert å få en viss forståelse for at stadig flere båter går på grunn ved bruk av elektroniske kart.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Nå skal jeg ikke starte noen diskusjon om Navionics kart kontra C-map, men en kan jo bli skremt av mindre. Det du nevner i sitatet ovenfor, hvor er det? Skulle gjerne kontrollert det mot mine C-map kart. Er det samme problem der, blir jeg svært bekymret.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Uff, dette var ikke bra !

Enten er der stor forskjell på plotterne eller så er jeg steike blind !

Jeg har en Raymarine C-serie plotter, og har egentlig vært tålig fornøyd med de gamle kartene jeg.

Nå har jeg bare kunnet sammenlikne med C-Map NT+ riktignok som referanse.

De grunner etc. som ikke har inntegnet loddskudd f.eks har heller ikke hatt det i NT+.

Men på PC'en med det programmet vi ikke nevner finnes de inntegnet med loddskudd.

(Har også PC stående med kart)

Men konturer detaljnivå etc. synes jeg er like bra som i NT+.

Nå har jeg bare hatt plotteren i 1 år, så erfaringen med den er ikke så stor ennå, men jeg har ikke funnet slike direkte feil ennå som du har.

Jeg avventer iallefall med oppgradering, dette vil jeg sjekke nærmere.

 

Forøvrig ser jeg at Navionics kommer med Platinum kart. Tilsvarende C-Map MAX. Med all garnityren utenom. Kanskje all goodies (S57) er spart til denne lanseringen ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå skal jeg ikke starte noen diskusjon om Navionics kart kontra C-map, men en kan jo bli skremt av mindre. Det du nevner i sitatet ovenfor, hvor er det? Skulle gjerne kontrollert det mot mine C-map kart. Er det samme problem der, blir jeg svært bekymret.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Legg merke til antall staker rundt Soknarulla i venstre kartkant på begge kartutsnittene. Når jeg i mitt innlegg sier at jeg ikke ser sjøen for bare grunner, kan du ta en kikk ned i høyre bildekant på Navionics kartet. Norske-kartet er et vanlig bilde tatt av et båtsportkart som jeg har liggende hjemme, det andre er et bilde tatt av plotterskjermen med plotteren på 2 n.m. Sørstaken på Soknarulla heter på kartet Smågrunnen. Du ser sikkert også at navnet Soknarulla er skrevet to ganger på plotterkartet. Ved zooming til 1 n.m. på forsvinner heldigvis det ene navnet. Legg også merke til 2 tallet på plotterkartet. Det er ingen dybde selv om det kan oppfattes slik. Jeg tror det skal indikere Soknarulla 2 selv om det bare finnes en. Dette er bare noe av det jeg nevner i mitt siste innlegg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/397/tn_P1010287.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/397/P1010288.jpg

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette bekrefter vel bare at en ikke skal stole blindt på elektroniske kart (eller papirkart for den slags skyld). Får dessverre ikke sammenlignet med nyeste C-map kart, har ikke kart over Mosterøy-området, men kikket litt på CmapWorld fra 1997. På standard 1:50000 kart er jernstakene som mangler på Navionics kartet (Smågrunnene og Humlenesflua) med, men velger jeg et detaljert havnekart, er de borte! Ellers virker jo begge C-map kartene adskillig mer detaljerte. Det hadde vært interessant å sett et nytt C-map kart, men det kjøper jeg ikke for det området før jeg flytter vestover neste sommer.

 

BildeBilde

 

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette så rett og slett j*vlig dårlig ut Kes !

Kan ikke forstå annet enn at det må være gjordt en eller annen feil ?

Hvis dette er en såkallt oppgradering, vil jeg heller kalle det en nedgradering og vekkgradering.

Hvordan var de gamle kartene på 435 plotteren? Var det like dårlig ?

Jeg kjenner ikke igjen layout og design i det hele tatt ......

 

 

Link to post
Share on other sites

Legg merke til antall staker rundt Soknarulla i venstre kartkant på begge kartutsnittene. Når jeg i mitt innlegg sier at jeg ikke ser sjøen for bare grunner, kan du ta en kikk ned i venstre bildekant på Navionics kartet. Norske-kartet er et vanlig bilde tatt av et båtsportkart som jeg har liggende hjemme, det andre er et bilde tatt av plotterskjermen med plotteren på 2 n.m. Sørstaken på Soknarulla heter på kartet Smågrunnen. Du ser sikkert også at navnet Soknarulla er skrevet to ganger på plotterkartet. Ved zooming til 1 n.m. på forsvinner heldigvis det ene navnet. Legg også merke til 2 tallet på plotterkartet. Det er ingen dybde selv om det kan oppfattes slik. Jeg tror det skal indikere Soknarulla 2 selv om det bare finnes en. Dette er bare noe av det jeg nevner i mitt siste innlegg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/397/tn_P1010287.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/397/P1010288.jpg

<{POST_SNAPBACK}>

Navnet er ikke skrevet to ganger? Det er vel to forskjellige navn på samme grunne (soknarulla og rudla).

At staken mangler kan se ut som en feil men det skulle ikke forundre meg om det finnes en forklaring (om enn dårlig) til at den ikke er tatt med i alle oppløsninger. (man ser ihvertfall grunnen med gode dybdeangivelser).

Atle

Link to post
Share on other sites

Navnet er ikke skrevet to ganger? Det er vel to forskjellige navn på samme grunne (soknarulla og rudla).

At staken mangler kan se ut som en feil men det skulle ikke forundre meg om det finnes en forklaring (om enn dårlig) til at den ikke er tatt med i alle oppløsninger. (man ser ihvertfall grunnen med gode dybdeangivelser).

Atle

<{POST_SNAPBACK}>

Atle, ser de "nye" kartene like j*vlig ut på C-serie plottere også ??

 

 

Link to post
Share on other sites

Atle, ser de "nye" kartene like j*vlig ut på C-serie plottere også ??

<{POST_SNAPBACK}>

For meg virker dette litt rart. Jeg har brukt kartene XL over Skagerrak i sommer på en Magellan 324 og kontinuerlig fulgt med på kartet samtidig. Det blir liksom litt naturlig selv om en har plotter. Noen feil har jeg funnet, og det meste gjelder grunner som ikke har dybde anvisning. Det er i seg selv et stort problem. Men at det skulle være mange grunner som ikke står i papirkartet pga flytting som jeg lest her tror jeg ikke har funnet et tilfelle av...

 

Vel, har vært å byttet brikke fra Skagerrak til Søre delen av vestlandet i dag hos SemiTronic. Slapp uanna med 1000 lappen mot å gi fram meg Skagerrak-brikken og er forsåvidt fornøyd med det. De er jo ikke forpliktet til å bytte brikke så det syns jeg var bra selv om de sikkert selger min gamle som ny...

 

Fikk beskjed om at kartet jeg fikk nå var oppdatert etter kartdata fra i fjor, men om det er S57 eller ikke det vet jeg ikke. Grunne som Roknes gikk på var iallefall med! Videre kunne de fortelle at de jobbet med å endre software i Magellan FX 324 til å håndtere XL3 brikker. Da trodde han også vi som har XL brikker på denne ville få en eller annet tilbud om rimelig oppgradering til XL3 brikke så nå er jeg jo litt optimist!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ellers virker jo begge C-map kartene adskillig mer detaljerte. Det hadde vært interessant å sett et nytt C-map kart, men det kjøper jeg ikke for det området før jeg flytter vestover neste sommer.

Hei, har tatt et utsnitt over Soknarullen fra mitt C-Map NT+ av 14 sep. 02. Jeg går selv ofte i dette farvannet. Mener at kart og staker stemmer overens.

 

Bilde

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei, her er et bilde tatt med kamera av min C-serie plotter med "gamle" Navionics XL3 kart fra ifjor.

Jeg tror det er best jeg ser de nye Navionics kartene vist på en C-serie plotter før jeg uttaler meg mer om kvaliteten. Mitt inntrykk av det jeg har sett av de "gamle" Navionics kartene til nå, er at de er minst like bra, kanskje bedre enn NT+.

Dybdene på ditt kart Arnstein må være i fot.

 

Bilde

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Navnet er ikke skrevet to ganger? Det er vel to forskjellige navn på samme grunne (soknarulla og rudla).

At staken mangler kan se ut som en feil men det skulle ikke forundre meg om det finnes en forklaring (om enn dårlig) til at den ikke er tatt med i alle oppløsninger. (man ser ihvertfall grunnen med gode dybdeangivelser).

Atle

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror ikke navnet er skrevet to ganger fordi grunnen har to navn. Stakene som mangler på Soknarullen kommer ikke fram på noen av de andre skalaene heller. Et annet eksempel på navneforvirringen følger her. Dette er et av eksemplene jeg brukte i innlegget. Her er det ikke plass til mye annet enn navn!! Se på posisjonen og sjekk samme området på andre kart.

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/397/foerl1.jpg

 

Når jeg først er kommet i siget, kan jeg ta med et annet eksempel. Hvor mange ville ha beveget seg inn i dette området uten los eller kjentmann (se posisjon og sammenlign med andre kart).

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/397/435.jpg.

 

De som er kjent i dette området i nordre del av Haugesund vet sikkkert at moloen til Killingøy var ferdig i 1990-1991? eller kanskje før? Se nedenfor.

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/397/molo.jpg

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen som har Bluechart over Soknarullen ved Mosterøy ved Stavanger ?

Det hadde vært greit å få sett et Bluchart utsnitt av det aktuelle området også.

 

Jeg venter med oppgradering av Navionics kartene til jeg har sett dem med egne øyne på en C-serie plotter på Båtmessa. Ref. Kes' erfaringer. (det må være noe feil med den brikken eller plotteren Kes! Kan ikke forstå noe annet.)

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har vært bortreist en tid (nei, ikke Ilseng!) og hadde forventet at noen med C-map, Bluechart eller BSB kart hadde sett de tre eksemplene på mitt siste innlegg (nr. 41 ovenfor) og fortalt hva de så på sine kart over de samme områdene, men så var ikke skjedd. Ser dere det samme som jeg gjør på Navionics kartet?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært bortreist en tid (nei, ikke Ilseng!)

<{POST_SNAPBACK}>

:lol:

 

Hei, jeg har ennå ikke fått tid til å se S57 versjonen på en C-serie plotter ennå, beklager.

Kommer tilbake med kommentarer.

Ps, tror det er nytteløst å sammenligne BSB kart med vektoriserte kart. Det blir noe helt annet.

 

Ser forresten at BelaMarin har lagt ut info om de nye S57 baserte kartene på veven.

Det nevnes kun C-serie plottere. Er du sikker på du har riktig kartbrikke for 435 plotter ?

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Ser forresten at BelaMarin har lagt ut info om de nye S57 baserte kartene på veven.

Det nevnes kun C-serie plottere. Er du sikker på du har riktig kartbrikke for 435 plotter ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er samme kartbrikken som benyttes på begge plotterne. Jeg har også prøvd flere andre brikker, men bildet er nøyaktig det samme, og som sagt er softwaren i plotteren siste utgave i følge Raymarine. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Atle, ser de "nye" kartene like j*vlig ut på C-serie plottere også ??

<{POST_SNAPBACK}>

 

På C-plottere ser det etter min vurdering svært bra ut i det aktuelle området og hva jeg forøvrig har sjekket. Dvs. at kartet ikke er rotete både med detaljer på og av og i forskjellige oppløsninger.

 

Atle

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg først er kommet i siget, kan jeg ta med et annet eksempel. Hvor mange ville ha beveget seg inn i dette området uten los eller kjentmann (se posisjon og sammenlign med andre kart).

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/397/435.jpg.

Har samme plotter som deg, og vil si 2 ting:

 

1) Ved å zoom ned til f.eks. 1/2 nm fra 2 nm tipper jeg dette bildet blir mye klarere (som de andre bildene).

 

2) Slå av loddskudd utenfor slaggrunnslinja - disse trenger du vel ikke likevel?

 

Er ellers enig med deg i at kartgrunnlaget definitivt ikke er perfekt. Sjekker alltid trange innløp mot papirkart, og venter i spenning på oppgradert XL3 12G-brikke (tror første utgave var i mars -04?)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Javel, tok skrittet og oppgraderte til de nye S57 baserte Navionics kartene for en stund siden. (Gratis oppgradering for XL3 Kunder)

Brikken er fra Mars 2005. Prøvde først kartbrikken uten å oppgradere sw til 2.14 på min Raymarine c-serie plotter.

Fikk da problemer med at skvalpeskjær kom opp med store rare sirkler rundt, ikke like gærn't som du ser Kes men noe liknende.

Oppgraderte til 2.14 release fra Mars 2005 på plotteren og alt virket ok.

De nye kartene er mye bedre, bedre på detaljer, mer zoom nivåer, mer loddskudd, ledstreker, viser dybde på grunner som er under sikkerhetskonturer du har satt etc. + posisjonsnøyaktigheten da.

Og best av alt (tross dobbelt så mye data på brikken) plotteren er like rask på Baug-opp og zoom inn/ut som før, dvs momentant.

Det eneste som irriterte meg var at alle staker fyr etc. med lys på har lange streker ut fra seg på kartet. Men ved nærmere ettertanke er det kanskje ikke så dumt likevel, bare litt uvant, men helt sikker en fordel ved nattseiling.

 

2.14 Software Enhancements:

Range data is now shown to 3 decimal places

Support added for 3m / 6m depth contours

New Navionics rock symbols implemented

New Navionics polygon shoreline constructions supported

Added Colored Seabed Areas feature

Improved spot sounding presentation

Tide and current times are now shown as Local Time not UTC

Restart GPS now performs a cold start rather than master reset

EGNOS switch configuration setting added

Changed default MOB setting to position-based, rather than dead-reckoned

Supports trip data on SeaTalk up to 1000nm

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...