Jump to content

Nye digitale Navionics kart - noen forskjell ?


MS Victoria

Recommended Posts

Jolo:

"Javel, tok skrittet og oppgraderte til de nye S57 baserte Navionics kartene for en stund siden. (Gratis oppgradering for XL3 Kunder)

Brikken er fra Mars 2005."

 

Kjøpte 12 G forleden dag i Nautisk forlag. Brikken var den samme som Kes refererte til (påklistret lapp des 2004, 128 MB). Forstår jeg deg rett om det nå er kommet en ny versjon, basert på S57? I så fall har jeg en høne eller to å plukke med forlaget.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett om det nå er kommet en ny versjon, basert på S57?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke heng deg opp i dette S57 mantraet som veives hele tiden.

S57 er et IHO format for utveksling av data mellom kartmyndigheter, kartprodusenter og leverandører av plottere/brikker/CD'er osv.

S57 foreskriver hvordan data skal organiseres i fila. Det sier ingenting om kvalitet på dataene.

Siste oppdateringsdato er langt viktigere enn hvordan dataene blir fraktet rundt.

Såvidt jeg vet er det kun Maxsea som kan lese S57 innen duppeditter tilgjengelige for oss hobbyskippere.

Å snakke om et S57 basert kart blir omtrent som å snakke om et Excelbasert statsbudsjett eller den Wordbaserte loven om reindrift.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ikke heng deg opp i dette S57 mantraet som veives hele tiden.

S57 er et IHO format for utveksling av data mellom kartmyndigheter, kartprodusenter og leverandører av plottere/brikker/CD'er osv.

Jeg har ikke forstått det slik at det er formatet i databasen som er viktig. Jeg har forstått det slik at kartene nå baserer seg på den elektroniske kartdatabasen (som kalles S57) i stedet for at papirkart manuelt tegnes av/vektoriseres og gjøres elektronisk tilgjengelig. Det fjerner da to feilkilder:

1. tegnerne overser detaljer

2. papirkartene som tegnes av er ikke oppdatert med siste tilgjengelig informasjon. Det tar kortere tid å oppdatere en kartdatabase enn å trykke opp nye kart.

 

Paradokset i dette er at f.eks. MAX kartene til C-map inneholder feil som ikke er i NT+ kartene til C.map.

Link to post
Share on other sites

Paradokset i dette er at f.eks. MAX kartene til C-map inneholder feil som ikke er i NT+ kartene til C.map.

Hei.

 

Kan du være litt mer konkret, hvilke feil og for hvilke kartutsnitt? Min neste oppdatering blir sansynligvis MAX kart da jeg nå har fått oppgradert plotter SW (gratis av importør) for å utnytte disse kartene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke forstått det slik at det er formatet i databasen som er viktig. Jeg har forstått det slik at kartene nå baserer seg på den elektroniske kartdatabasen (som kalles S57) i stedet for at papirkart manuelt tegnes av/vektoriseres og gjøres elektronisk tilgjengelig. Det fjerner da to feilkilder:

1. tegnerne overser detaljer

2. papirkartene som tegnes av er ikke oppdatert med siste tilgjengelig informasjon.  Det tar kortere tid å oppdatere en kartdatabase enn å trykke opp nye kart.

 

Paradokset i dette er at f.eks. MAX kartene til C-map inneholder feil som ikke er i NT+ kartene til C.map.

<{POST_SNAPBACK}>

S57 er et "Electronic Transfer Standard" format for å utveksle data, ikke en database.

Brukes på samme vis som .DXF (Drawing Exchange Format) brukes av CAD-klanen.

 

At MAX kartene skulle inneholde feil som ikke er på NT+ finner jeg vanskelig å tro. C-Map har en enorm database hvor alle deres produkter kommer fra. Og hvilket format den databasen har vet jeg ikke, og får heller aldri vite det sannsynligvis.

 

At det fremkommer feil, har høyst sannsynlig noe med SW i plotteren å gjøre.

 

Har forresten heller ikke mulighet for å sjekke dette da MAX ikke er tilgjengelig på CD.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

At MAX kartene skulle inneholde feil som ikke er på NT+ finner jeg vanskelig å tro. C-Map har en enorm database hvor alle deres produkter kommer fra. Og hvilket format den databasen har vet jeg ikke, og får heller aldri vite det sannsynligvis.

Jeg klipper inn her to innlegg jeg har lagt inn på en annen tråd:

 

Jeg har en Simrad CX 44 med Max kart. Har erfart at de nye MAX kartene drar mye prosessorkraft. De er ganske sene med oppdateringer -og CX 44 har en ganske bra prosessorkraft. Faktisk vurderer jeg å bytte til NT+ kart for å få opp hastigheten. Da mister jeg en del info om landområder, veinett etc., men for meg som ikke kjører båt på land er ikke det så viktig :wink: s

 

Vil bare tipse om dette slik at dere som vurderer MAX kart tester de før dere kjøper plotter. For en plotter som "ikke henger med i svingene" er ikke noe morsomt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg drar frem denne tråden igjen. Jeg har nå kjørt noen timer med MAX kart i simrad CX44 plotter. Her er noen erfaringer:

1. Max kartene er veldig tunge å laste. Om jeg kjører to kart i "kurs opp" kan det ta opptil 10 sekunder å tegne opp kartene

2. Max kartene er tunge å tegne på oppdatering - dvs. endrer jeg kurs mer enn 15 grader tegner plotteren kartet på nytt - det kan ta mange sekunder. Det samme gjelder ved zooming ut/inn

3. Mange staker/merker er ikke synlige i visse zoom nivåer.

4. Det er flere staker i området jeg har kjørt som mangler i kartene, og antall dybdemålinger er lavt. Jeg har kjørt i området Drøbak-Hankø-Tønsberg.

 

Jeg har i dag byttet til en NT+ brikke i plotteren, og nå forstår jeg alle dere som er sterke tilhengere av C-map. En helt annen verden både med tanke på oppdateringshastighet, kartene er mye mer detaljert samt at merkene stort sett er synlige i alle zoom nivåer.. De tingene som MAX annonserer for i annonsene sine som 3D kart, interaktive symboler (lyssektorer for fyr som slår seg på når du nærmer deg fyret og av når du har passert) og tidevannsstrøm med symboler er ikke lagt til rette for i Simrad's plottere.

 

Jeg har i dag blitt informert av min forhandler at Simrad har stoppet salget av MAX kartene, og at de nå kun leverer NT+ kart.

 

I følge min leverandør har C-map og Simrad solgt skinnet før bjørnen er skutt her. Akseptere det gjør jeg ikke uten videre - men det er ikke så mye jeg kan gjøre akkurat nå. Simrad har "en sak gående" mot C-map der Simrad krever at C-map gir samme dekning på NT+ kartene som på Max kartene til samme pris. Funksjonaliteten i Max kartene er ikke jeg så opptatt av. Jeg hadde bestilt en CR44 med NT+ kart, men forhandleren foreslo at vi skulle vente på CX'en. Det sparte jeg ca 15.000 kroner på. Inge sure miner her i gården

 

I tillegg til de tingene jeg har skrevet over fikk jeg også ved flere tilfeller at kartet "falt ut" i visse områder og skalaer. Etter jeg jeg zoomet ut og inn igjen til samme skala kom kartet tilbake. Det kan tyde på sw problem i plotteren. Har ikke erfart dette på NT+ kartet på samme områdene.

 

"Min leverandør" som jeg refererer til her er Gemotech på Vallø. Han har også sagt til meg at det ikke bare er jeg som har oppdaget sjømerker som mangler. Hvorvidt dette skyldes SW feil på plotteren eller feil i kartbrikken er for meg som bruker helt uinteressant. Jeg har kjøpt en Simrad plotter som kun kan bruke C-map kart - og da forventer jeg at det jeg ser er korrekt kartdata.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Min leverandør" som jeg refererer til her er Gemotech på Vallø. Han har også sagt til meg at det ikke bare er jeg som har oppdaget sjømerker som mangler. Hvorvidt dette skyldes SW feil på plotteren eller feil i kartbrikken er for meg som bruker helt uinteressant. Jeg har kjøpt en Simrad plotter som kun kan bruke C-map kart - og da forventer jeg at det jeg ser er korrekt kartdata.

Så der kom kaninen opp av hatten, Simtrad-kaninen. At ikke Simrad håndterer kartene tilfredstillende, betyr vel ikke at det er noe galt med kartet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så der kom kaninen opp av hatten, Simtrad-kaninen. At ikke Simrad håndterer kartene tilfredstillende, betyr vel ikke at det er noe galt med kartet?

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan godt være at dette er et Simrad problem. Jeg er av de som bare har en plotter i båten - så jeg uttaler meg med det som utgangspnkt :wink:

 

Se forøvrig hva jeg skriver: Vil bare tipse om dette slik at dere som vurderer MAX kart tester de før dere kjøper plotter. For en plotter som "ikke henger med i svingene" er ikke noe morsomt. Dette er først og fremst ment som et positivt tips slik at andre brukere er obs på dette ved valg. I følge Gemotech er det flere produsenter som nå "prater med C-map". Hvem vet jeg ikke.

 

Dette med hastigheten er jeg ikke sikker på om bare er et Simrad problem. Det jeg tenker på er at plotteren er lynrask med NT+ kart og veldig sen med MAX kartene. Har ikke nok kunnskap til å vurdere det.

 

Merk også dette med de fine MAX funksjonene som C-map annonserer. Om de er viktige for valg av kart - sjekk da om plotteren støtter disse funksjonene. Min plotter gjør ikke det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er helt enig i at manglende sjømerker er god grunn til skikkelig opphisselse, og jeg hadde vel heller ikke akseptert noe slikt.

Selv har jeg IBM T42 med MaxSea, og er slik ikke gift med en spesiell kartleverandør. Med NT+ går det så det griner fra HD, og litt tregere fra kortleser.

 

Av det du skriver går det vel egentlig fram at det er plotteren din som er totalt overbelastet, og blir bedt om å gjøre litt mer enn den er i stand til.

 

Hvordan vet du forresten at det er få dybdemålinger. Source gir ingen opplysninger om det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du forresten at det er få dybdemålinger. Source gir ingen opplysninger om det.

<{POST_SNAPBACK}>

Igjen så er det basert på info fra leverandør og egen erfaring. Et konkret eksempel jeg erfarte (kan desverre ikke vise med kartutsnitt for C-map har ikke klar PC Planner for MAX kart) er området rundt Vallø. Her stusset jeg over at MAX kartet hadde så få loddskudd (dvs. dybdemålinger) innenfor 10 meters linjen. Det er betydelig mer data som vises i NT+ kartet. Samme gjelder området rundt Jeløya.

 

Jeg kom også på at jeg ikke fikk frem midtgrunnstaken i Værlebukta - Moss på MAX kartet. Det er den sorte/røde staken som ligger mellom Revlingen og Framnes på Jeløya. Samme gjelder grønn stake på utsiden av Gullholmen samt sort stake i Gullholmsundet. Disse er synlig på NT+ kartene. Men igjen - jeg vet ikke om dette skyldes plotter, kart eller kanskje også brukeren ( :blush: ). Men med NT+ kartene finner jeg i alle fall all info jeg behøver - og jeg er fornøyd med det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er helt enig i at manglende sjømerker er god grunn til skikkelig opphisselse, og jeg hadde vel heller ikke akseptert noe slikt.

Jeg vet ikke om det er grunn til opphisselse. Jeg har fått fin service fra min forhandler hele veien - og er veldig fornøyd med det.

 

Det som har vært viktig for meg er å gjøre andre obs på dette slik at de selv kan sjekke ut MAX kartene på sin egen plotter før de kjøper.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her stusset jeg over at MAX kartet hadde så få loddskudd (dvs. dybdemålinger) innenfor 10 meters linjen.

Hei igjen.

 

Dette tror jeg du kan gjøre noe med. Det har tidligere her på forumet vært klaget på at det vises alt for mange unødvendige loddskudd for oss småbåtbrukere på C-map kart. Da min plotter, Interphase 11CVS+ ble oppdatert for MAX, fikk jeg samtidig mulighet til å sette en "maske" for hvilke loddskudd en ville vise. Nå har jeg satt denne grensen til 3 meter, slik at kun grunner som stikker høyere enn 3m vises. Og dette funker også for NT+ kart!

 

Likeså får jeg også med nye funksjoner på NT+ som blinkende fyr som viser rett farge etter som en beveger seg inn i sektorer og perspektivvisning av kartet (hva en nå skal med det).

 

Ellers hadde det vært interessant å få testet ut plotteren min med nye MAX brikker. Regner med at den ikke har problem med hastigheten med sin 200MHz Risc prosessor. Men det blir neppe aktuelt før neste sesong da jeg skal skifte hjemmefarvann. Litt for kostbart å kjøpe nye brikker bare for å teste ut kart dessverre.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra JOLO: Oppgraderte til 2.14 release fra Mars 2005 på plotteren og alt virket ok.

De nye kartene er mye bedre, bedre på detaljer, mer zoom nivåer, mer loddskudd, ledstreker, viser dybde på grunner som er under sikkerhetskonturer du har satt etc. + posisjonsnøyaktigheten da.

 

Jeg har foretatt samme oppgradering og høstet samme erfaring, og går fra direkte misfornøyd til henimot fornøyd. Største overaskelsen var at det jeg var mest misfornøyd med ikke lå i kartbrikken, men i softwaren for plotteren. Det hadde vært greit om vi kunne fått ett bilde av området som er avbildet tidligere i tråden etter software endringen.

Konklusjonen må bli: De nye Navionics kartene er helt OK de, problemet var plotterens software.

Link to post
Share on other sites

Ikke heng deg opp i dette S57 mantraet som veives hele tiden.

S57 er et IHO format for utveksling av data mellom kartmyndigheter, kartprodusenter og leverandører av plottere/brikker/CD'er osv.

S57 foreskriver hvordan data skal organiseres i fila. Det sier ingenting om kvalitet på dataene.

Siste oppdateringsdato er langt viktigere enn hvordan dataene blir fraktet rundt.

Såvidt jeg vet er det kun Maxsea som kan lese S57 innen duppeditter tilgjengelige for oss hobbyskippere.

Å snakke om et S57 basert kart blir omtrent som å snakke om et Excelbasert statsbudsjett eller den Wordbaserte loven om reindrift.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvfølgelig er vi opptatt av at kartene våre er basert på de siste S57e3 S57e3.1 data fra Sjøkartverket.

Det er jo de siste oppmålings dataene tilgjengelig fra Sjøkartverket.

Hva de heter og hvordan formatet ser ut, er jo uinteressant for oss sluttbrukere, men de kalles nå for S57, slik er det bare.

Bilde

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Fikk byttet Navionics 12G, XL3 datert des. 2004 og kjøpt tidligere i mai, til en ny brikke datert februar 2005. Forhandleren snakket noe om at produsenten hadde surret litt med merkingen, men at innholdet var det samme. Det er jeg skeptisk til, men nå er i alle fall ny brikke i hus, og om noen dager i plotteren.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er vi opptatt av at kartene våre er basert på de siste S57e3 data fra Sjøkartverket.

Det er jo de siste oppmålings dataene tilgjengelig fra Sjøkartverket.

Hva de heter og hvordan formatet ser ut, er jo uinteressant for oss sluttbrukere, men de kalles nå for S57, slik er det bare.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Så altså: dersom jeg legger ut Veitrafikkloven fra 1957 i siste versjon av Word, så blir de automatisk siste versjon av loven?

 

Dessuten er det ikke S57 Edition 3 som er gjeldende. Det er 3.1.

Vil bli erstattet av Edition 4 senere i år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...