Jump to content

Hva er rett propell til Merry Fisher 645 med 115 hk e-tec?

KingFisher

Recommended Posts

Har nå snart kjørt 3/4 av sesongen med en 13 7/8 x 17 Viper på en Merry Fisher med Evinrude 115 e-tec. Motoren er montert på laveste hull. Dette gir oss en toppfart på ca. 28-29 knop med normallast og da går motoren med ca. 5100 omdreininger (iht turteller). Ved mye last (tilsvarende 7 personer om bord) klarer jeg ikke å få mer enn 4800 i turtall. Jeg ønsker å øke turtallet til området 5500 - 5750 for å matche anbefalingene fra Evindude mhp på turtall (effektkurve) og ikke belaste motor så hard. I tillegg så har jeg ønske om raskere akselerasjon og lavere planingsfart. Jeg prioriterer mellomområdet (dvs. økonomi) framfor toppfart. Dette har ledet meg til å vurdere 4 bladspropell, som f.eks. BRP Rouge 13 1/4 x 15 eller Solas HR Titan 4 med tilsvarende dimensjon/stigning. Jeg håper dette vil gi en økning i turtall på ca 350 - 400. Ser også for meg at det er mulig å heve motor ett til to hull, som kanskje vil gi en ytterligere økning på ca 100-150 omdreininger. Hva tror ekspertisen om dette?

Det er vel ikke meningen at du skal oppnå fullt turtall med lastet båt, men oppnå toppturtall på lett båt slik at motoren jobber fornuftig når du laster den. Slik har i alle fall jeg bestandig forstått prinsippet. For høyt turtall øker vel risikoen for skjæring? Nå er ikke jeg en hyttebåttype, men ser at det blir stadig mer populært. Andre medlemmer i familien har ytret ønske om å slippe kalesjen, så jeg er veldig interrisert i dine erfaringer med båttypen Kingfisher :)

Ser at jeg forklarte litt krøkkete, men intensjonen er å la motoren jobbe lettere med normal last, dvs. rundt 5600 rpm WOT.

Erfaringene med båten så langt er svært gode (og som forventet). Vi er en famile på tre, barn på 8 år. Vi bruker båten til både famileturer og fisketurer. En famile på 4 vil også ha god plass. Vi har vært 9 personer på tur (6 voksne og 3 barn) og da ble det vel trangt... Overnatting har vi og gjort, men det sier seg selv at det blir intimt. Matlaging går også greit ombord, selv om det ikke er all verden av fasiliteter utover en enkel gassplate og vask.

Båten takler sjø godt og føles trygg, selv om det kan slå litt hvis det blir bølger. Men da er det bare å redusere farten hvis det blir ubehagelig. Det er ikke nevneverdig mye skrangling, utover en skapdør som jeg må gjøre noe med. Båten har fått prøve seg i frisk bris/liten kuling på trøndelagskysten og familen har ikke blitt skremt (heller ikke kapteinen). Skroget flytter sjø godt til siden, så man er tørr på bakdekket hvis man ikke vil sitte inne. Er naturlig nok litt følsom for vind, noe som fører til litt spenning i hverdagen når vi legger til i marinaen. Men så lenge man er klar over dette (og vindretningen), og er ydmyk nok til å gjøre ytterligere et forsøk på å legge til, er ikke dette noe stort problem .

Båten oppleves som veldig lys og åpen på grunn av de store vinduene, og det er godt utsyn fra alle seter i kabinen. Med åpen takluke, bakdør og sidevinduer får man nesten følesen av å sitte i friluft. Et ankepunkt er den pinglete vindusviskeren som ble levert som standard. Det burde være to viskere på en slik båt. I tillegg var "åpningsvinkelen" til viskeren veldig liten, men denne justerte jeg selv uten problem. Og har satt på en større visker fra Biltema, slik at nå er det i alle fall OK for kapteinen når bølgene slår over frontruta. Det er god plass på akterdekket for fiskeaktiviteter, særlig når man tar av bakbenken og lar denne bli liggende igjen på brygga. Da er det ikke noe problem å ha 4 fiskere samtidig.

Det er godt med stuveplass på båten, både i kabinen og under akterdekket. Det er også god plass til å ettermontere skap på akterdekket hvis man har behov for dette (f.eks. skap til brannslukningsapparat). Har også funnet plass til et porta-potti for den femenine delen av familien. Det er rom med god plass til anker og tau i både baug og akter. Siden båten er lukket, er det en enkel sak å spyle akterdekket (og båten) når det er tilsølt med fiskeblod.

Motoren er jeg fornøyd med, overrasket over lavt bensinforbruk. Den oppleves som sterk, særlig i mellomregistret. Årsak til at jeg valgte denne var at forhandleren fører denne type motor, lange service intervall og mulighet for lokal service i hjemmehavn. Båten kunne sikkert ha taklet en 150 hk, men 115 hk er maks. effekt den er klassifisert for og dermed er det avgjort. Propellen derimot er noe jeg ønsker å gjøre noe med.

Av ekstra utstyr er det montert VHF, kartplotter m/ekkolodd, fenderfester, brannslukkingsapparat og porta potti. Det var ingen enkel jobb å strekke coax fra VHF-antenna til radioen (fra tak, via dørstolpe og inn i kabin), men det gikk med en god dose tålmodighet og svette. Vurderer å montere en luftvarmer i løpet av vinteren for å tilfredstille de som ikke er like varmblodig som kapteinen. En slik varmer vil også fjerne dugg på frontrute når mannskapet har fuktige klær og det er litt kjølig ute. Nå løses dette ved å sette et av sidevinduene på gløtt. Har ikke bestemt meg om jeg også har lyst på trimplan, har ikke helt sett den store nytten av dette enda. Men vi får se, mulig jeg endrer mening her.

Og, badestigen tåler i hvert fall 140 kg ;)

Summa sumarum: Jeg har ikke noe problem å anbefale en slik båt hvis man har de samme behovene som vi har.

Redigert av KingFisher (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...