Jump to content

OK å ligge og drive uten motor og seil når det er lite vind?

hakonrk

Recommended Posts

Tar ofte seilbåten ut på Bunnefjorden for å bade fra båten når det er sol og lite vind. Bunnefjorden er fin til dette pga. null nyttetrafikk, og ofte lite vind, men det er brådypt, og relativt få egnede ankringsplasser. Da jeg lærte å seile fikk jeg klar beskjed om at motoren aldri skulle stoppes dersom man ikke hadde fremdrift fra seil, eller båten var trygt fortøyd/ankret. I det siste har jeg blitt fristet til å bryte regelen, under visse betingelser:

- nesten ikke vind, og ikke noe er varslet ut dagen

- maksimalt utslag på roret så båten ikke driver rett

- legge båten slik at det er minst et par hundre meter til land i alle retninger

Selv om motoren ikke skulle starte, så er det uansett ikke noe stress å få opp seilene igjen, uansett hvordan båten ligger, når det nesten ikke blåser. Synes ikke dette virker så veldig risikabelt, men hva synes andre? Fremstår jeg som en uansvarlig tulling med denne praksisen? :) Selv synes jeg det virker mye mer sannsynlig å få problemer ved ankring i et trangt område hvor ankeret lett kan vikle seg inn i andres ankerline, osv. I Bunnefjorden må man typisk også veldig nær land før det er grunt nok (< 15 m) til å ankre opp, selv på merkede ankringsplasser. Med det anbefalte 3 × dybde i ankerline, så kan båten svinge ganske nær land.

Jeg regnet egentlig med at dette var ganske akseptert, men ikke alle regler i båt er helt intuitive for meg (f.eks. at det alltid er dårlig sjømannskap å ikke ta inn fendere), så jeg ville bare høre hva andre mente. Det er jo en del ting som skal gå galt samtidig dersom man har tatt de forhåndsreglene jeg listet over. :)

har hytte med panorama utsikt over Bundefjorden. Jeg har eget navn på Dere, kaller Dere for "Driverne"

Det må jo være nesten perfekt og sige sakte nedover i svak sønnavinds bris uten å stresse.

Eneste fare må jo være en full hekksjø general på autopilot, men med normal hørsel burde man rekke å hoppe på sjøen i tide.

Dersom man frykter kan man vurdere å ha på vest. Sist søndag var det mindre enn 5% av de voksne jeg så som brukte vest.

Sist søndag var det mindre enn 5% av de voksne jeg så som brukte vest.

Søndag var en perfekt solskinsdag og nesten helt vindstille.

Jeg hadde seilene oppe i håp om at det av og til ble nok vind til at jeg fikk "litt" fremdrift. Vest var laaangt unna det jeg tenkte på der jeg av og til hang etter båten i et langt tau. Jeg hadde faktisk ikke på meg mer enn caps og solbriller på det meste fra 0900-2100. 22grader i vannet og strålende sol..... perfekt. Årets desidert beste sommerdag i 2012.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Selv lydløs firetakt må man naturligvis slå av hvis man skal sole seg på dekk uten dreggfeste og da slipper man det kommende vestpåbudet for da er man ikke "underveis"......eller kanskje man er "underveis" hvis båten driver ??

Dog litt ekkelt hvis man dupper av....

Bunnefjorden er definitvt lenger unna skipsleder og mindre hekkebølger enn f.eks. i vestfjorden ved Asker hvor det også kan være fint å sole seg en sommerdag.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...