Jump to content

absorbasjonskjøleskap

jensemann2

Recommended Posts

fant et 40 liters kjøleskap på elkjøp i dag til 1995,-

Det var av typen absorbasjonskjøleskap. Dvs at det ikke har kompressor, men et eller annet annet finurlig som frembringer kulden. Jeg skal ha kjøleskap i båten, og har sett på disse Coolmatic-skapene på 40 liter. Men disse koster jo over 5000. De trekker 40 watt, mens det på elkjøp trekker 60. Begge gikk på 12 volt. Er det noe negativt med abs.kjøleskap bortsett fra at de trekker litt mer strøm? En annen fordel med det på elkjøp var at det gikk på 12 til 220 volt. Mao kan det koples rett på landstrømmen... Hvis jeg ikke hører noe negativt med dette skapet, kjøper jeg det.

Absorbsjonsskap har eksistert "siden kjøleskapets morgen" og fungerer greit nok. Har noe mindre kjølekapasitet og større strømforbruk enn kompressorskap. I tillegg må de stå helt vannrett for å fungere optimalt.

Fordelen er at de drives av varme slik at de gjerne kan svelge 12V, 220V, gass, parafin eller hvilken energikilde de enn er laget for.

Har selv hatt en Electrolux kjøleboks av absorbsjonstypen. Erfaringene fra denne etter flere år er:

1: Termostaten virker bare på 220V

2: Gass er trinnløst justerbar men i praksis står den på fullt så lenge båten er i bruk (=mat tas ut og inn jevnlig). Holder da grei temperatur. Settes på lav flamme når båten forlates i mer enn et døgn (ellers blir Double-Ice pilsen lett til Triple-Ice).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Det er dette med vannrett som blit problemet da. Det skal stå i en seilbåt, så da spørs det om de ekstra 3 lappene er verdt en coolmatic...

Men en annen ting jeg har tenkt på er om det går an å kjøpe et 220 volts skap med kompressor og kjøre det på inverter med firkantet spenningskurve... Noen som har prøvd det?

Redigert av jensjohnson (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...