Jump to content

Fleksibel eksosslange og kjøling av eksos?

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Lurer på om jeg skal montere fleksibel, rustfri eksosslande i snekken min. Jeg har en Marna 5hk H motor, med kjøling direkte i eksosen (hendel som kan styre hvor kjølevannet skal ut). Kan jeg bruke rustfri eksosslange til dette? Eller må jeg ha noe "mer solide rør" når kjølevannet går sammen med eksosen?

Er det dette som kalles våt eksos?

Med mindre eksosen går ut under vann er lyddemper absolutt å foretrekke.

Det er også viktig å passe på at det ikke kan komme vann i i motoren via eksosslangen når motoren ikke går.

Ganske vanlig å la eksosslangen gå fra motoren til en lydpotte videre fra lydpotta i en sving helt oppunder ripa før slangen går ned til utløpet.

Her finnes endel ulike løsninger, ikke mist avhengig av hvilke mulighet som finnes i din båt.

Det er mye nyttig info om dette du kan søke frem, blant annet her på Baatplasse.

Johannes skrev On 21.8.2012 at 11.05:

Det som er vanlig med våt eksos, som dette da vil være, er å bruke en gummislange beregnet for nettopp våt eksos.

Denne får du vel fatt i hos Maritim f.eks.

Diverse nettbutikker og Tess.

Vil bare nevne kort mine erfaringer vedr. pris på dette.

Jeg kjøpte for et par uker siden 3" eksos slange på Tess. De forlangte 880,- + moms pr. meter. Det er en meterpris på 1.100,- inkl. moms.

Maritim hadde tilsvarende slange til 435,- pr. meter inkl. moms.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...