MarexSuncab_FD Startet 21.August.2012 Link til dette innlegget Startet 21.August.2012 Lurer på om jeg skal montere fleksibel, rustfri eksosslande i snekken min. Jeg har en Marna 5hk H motor, med kjøling direkte i eksosen (hendel som kan styre hvor kjølevannet skal ut). Kan jeg bruke rustfri eksosslange til dette? Eller må jeg ha noe "mer solide rør" når kjølevannet går sammen med eksosen? Er det dette som kalles våt eksos? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Det som er vanlig med våt eksos, som dette da vil være, er å bruke en gummislange beregnet for nettopp våt eksos. Denne får du vel fatt i hos Maritim f.eks. Diverse nettbutikker og Tess. Med andre ord så slipper du røropplegg. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) Takk for oppklarende svar. Må jeg ha lyddemper/vannlås på dette anlegget? Redigert 21.August.2012 av Sorlandsnekke_FD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Med mindre eksosen går ut under vann er lyddemper absolutt å foretrekke. Det er også viktig å passe på at det ikke kan komme vann i i motoren via eksosslangen når motoren ikke går. Ganske vanlig å la eksosslangen gå fra motoren til en lydpotte videre fra lydpotta i en sving helt oppunder ripa før slangen går ned til utløpet. Her finnes endel ulike løsninger, ikke mist avhengig av hvilke mulighet som finnes i din båt. Det er mye nyttig info om dette du kan søke frem, blant annet her på Baatplasse. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Johannes skrev On 21.8.2012 at 11.05: Det som er vanlig med våt eksos, som dette da vil være, er å bruke en gummislange beregnet for nettopp våt eksos. Denne får du vel fatt i hos Maritim f.eks. Diverse nettbutikker og Tess. Vil bare nevne kort mine erfaringer vedr. pris på dette. Jeg kjøpte for et par uker siden 3" eksos slange på Tess. De forlangte 880,- + moms pr. meter. Det er en meterpris på 1.100,- inkl. moms. Maritim hadde tilsvarende slange til 435,- pr. meter inkl. moms. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Det er billigere å bruke rør på lange rettstrekk om du har mulighet da eksosslange latterlig er dyrt. Og nei du trenger overhodet ikkje noe lyddemper på dette så lenge eksosen kommer ut høyere enn motoren.Slik eksostrykket må løfte vannet opp og ut. Da blir det akkurat passe og man får rette snekkelåta. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Ok, hos meg ligger eksosuttaket godt over motor. Så da regner jeg med at jeg ikke trenger lyddemper. At vann ikke skal komme tilbake inn i motor - er det ikke bare å vri hendelen på motor, slik at kjølevannet går ut gjennom skroget og ikke tilbake i motor? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Når du stopper motoren, og har glemt og rute kjølevannet direkte ut gjennom skroget, så må det være tilstrekkelig volum i eksosanlegget ditt slik at det ikke kommer vann inn i motoren. Her kan en lyddemper/vannlås være nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.