Jump to content

Erfaringer: Buster XXL Cabin

MSJØRN

Recommended Posts

Har tidligere vurdert MOB-båt som helårs skyssbåt, men har (heldigvis?:) kommet til at det blir for dyrt driftsmessig og lite praktisk.

Har nå i stedet landet på en Buster XXL Cabin med Yamaha 150HK AETX og webasto varmer, Raymarine plotter og radar.

Har noen vert borti denne båten og hatt noen negative erfaringer som jeg skal ha i bakhodet før jeg punger ut nærmere halve millionen? :)

Positive erfaringer er også interessant :)

Med venlig hilsen

Jørn

Dei er sterke, vedlikehaldsfrie og ikkje minst lette. XXL Cabin veg såvidt over 1000 kg og drikk då ca literen på mila med 35 knop.

Har sett på Beneteu Antares. Jeanneau Merry Fisher, Arvor og Askeladden, men dei er alle relativt dyre og tunge og er ikkje like gode i dårleg vær som Buster. Korrigèr meg gjerne om eg tek feil eller har forslag til andre gode _HEILÅRS_ skyssbåtar.

Jeg har brukt Buster XL i jobbsammenheng på værharde Trøndelagskysten i fire sommersesonger og er meget godt fornøyd med dens sjøegenskaper. Er XXL Cabin like god i sjøen har jeg ikke noen problemer med å anbefale den.

Du finner tester (som du sikkert har lest) her:

http://www.klikk.no/...ticle691518.ece

http://www.flipperma...84&PageTypeID=3

Den forrige versjonen, AWC, var framtung, men Cabin-modellen skal være bedre!

At den er lett gjør vel sitt til at det blir hopp og sprett. Men buster har vel relativt kvasst skrog, så er nok av de bedre i størrelsen. Skroget er vel tilsvarende xxl, og de får jo veldig skryt. Jeg har kjørt litt en xl og synes vel kanskje ikke den var utprega fin i bølger, men denne er vel bareb17 fot som igjen setter sine begrensninger.

I forhold til de andre du nevner tror jeg nok du har vurdert riktig :-) er ikke mange alternativer, men du har et utvalg yamariner. Skrogene her er også ganske kvass, glassfiberen gjør dem litt tyngre og slagene fra sjøen forplamtr seg ikke like godt der som i aluen, mistenker jeg.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Har selv Yamarins tilsvarende , 5940 (Nå 59C) Tomvekt på 770kg på 19 fot.

På den så er hytta trukket godt framover , og jeg mistenker at skroget er tilpasset det med at det er bygget inn mer bæring foran for å unngå at den ligger å ploger med nesa.

Så med sjøen imot så slamrer det godt og det er bare å trekke tilbake gassen.

Men skroget er ellers veldig nøytralt i oppførselen med minimal planingsterskel, man kan ligge i 9, 12 eller 15 knop dersom man ønsker.

Skal man ha et hvasst skrog , så har man jo f.eks Anytec, men da må man opp i str for å få lukket kabin

622spd_3mb1316.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har og kikket mykje på den xxl cabin båten, og synest den ser ut som ein brukervennlig båt.

Det som eg er litt skeptisk til er at uteområdet bak er litt lite, og at motorbrønnen er alt for stor.

Ein modifikasjon på denne båten burde vere og fått laget ein motorbrakett som fikk motoren 10-20cm lengre bak.

Ein ville da oppnå at tyngdepunktet kom lenge bak og at ein kunne ha krympet inn motorbrønnen ein heil del.

Ettersom Buster bruker det samme skråget på denne cabin båten som på bow rideren så trur ej det hadde vore ein meget god ide med ein motorbrakett.

20-30cm meir med bakdekk hadde gjort båten mykje meir praktisk til fiske.

Har skjølv ein eldre Buster xxl og liker meget godt aluminium som skrogmatreale, og denne cabin båten er ein av båtene ej kunne ha tenkt mej i framtiden.

Der er mykje tester av denne båten ute på nett, men det kan virke som om dei fleste testene har kun testet båten i havblikk.

Men det er ikkje slike forhold ein oftast får på sjøen her på sunnmøre...test den i 1m krapp mot og medsjø og sjå korleis den tar slike bølger.

Er desverre og lite ed videoer og finne av båten på youtube.

Det som eg er litt skeptisk til er at uteområdet bak er litt lite, og at motorbrønnen er alt for stor.

Las om det same i ein av testane, men der sto og at det skulle Fiskars ta med seg og muligens gjere noko med på neste årsmodell (2012). Veit ikkje om det er forskjell på 2011 og 2012-modellen der. For meg spelar det ikkje så stor rolle då dette først og fremst skal være ein heilårs skyssbåt for meg og madammen til og frå bustaden vår på Trandal i Hjørundfjorden. Mindre ope dekk=mindre snø å måke :)

Er desverre og lite ed videoer og finne av båten på youtube.

Saknar videoar eg og. Fiskars har videoar av fleire av modellane sine, inkludert XXL, men ikkje Cabin utgåva. Kanskje Båtplassen har ein brukar med ein Buster Cabin som kan legge ut ein video på YouTube? :)

Skal man ha et hvasst skrog , så har man jo f.eks Anytec, men da må man opp i str for å få lukket kabin

Anytec sine kabinbåter blir for dyrt for min del. Men V'en på Busteren er vel ganske "hvasst"? : Har bare lest skryt om sjøegenskapene i ruskete sjø om den åpne XXL'en og XXL Cabin har i tillegg skummfyllt skrog som gjør den stille + at overbygget gjør den ekstra stiv.

1310979874_229434875_4-Buster-XXL-Cabin-.jpg

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Da er det komt bilder fra Buster xxl Cabin 2013 modellen.

http://www.batmagasinet.no/artikkel/buster-cabin-i-ny-utgave

Det hyggelige er at Buster har tenkt i samme bane som eg nemnte tidligere i denne tråden om og lage ein egen motorbrakett for og forlenge skroget bakover.

Ein vil da få større bakdekk som kjem godt med under fiske.

Den nye modellen er langt på veg den båten eg ønsker for neste båt, og blir spennande om det kjem noko skikkelige tester av denne i nær framtid.

Håper på dei gjer ein skikkelig test med ekte bølger for og få teste sjøegenskapane....nokre gamle dønninger fra danskebåten er lite reelt og teste sjøegenskaper på...

Guest Avmønstret#

Har ikke noe svar til deg, men heller et spørsmål som jeg selv egentlig lurer på. Hvorfor en aluminiumsbåt? Selv synes jeg de ser helt forferdelige ut, og ser ikke vitsen med en slik båt egentlig. Kan du eller noen andre forklare det?

Brightbull :-)

Vil alltid være forskjell på bruksbåt og frisørbåt. Deri ligger vel også "vitsen med", bruken er ulik. Selv syns jeg bruksbåter ser ordentlige og ofte røffe ut, firsørbåter ser som regel forferdelige og jålete ut, men det er jo på en måte selve poenget. Noen bruker andre jåler.

Har en liten alubåt på 12fot. Erfaringene mine at dette er en storveis båt bruksmessig. Tåler det meste og er lett å få med seg. Minuset med alle er at de støyer mye, driver lett av pga. vind og kan lett bli stygge etter hvert. Støy kommer fra motorvibrasjoner, løse gjenstander som fiskeutstyret, bølger og innredning. Min ble også stygg i skroget etter hvert. Tror det er en slags oksydering som sikkert kan pusses ned. Har også hørt at elektrisk strøm kan lage dette i alubåter. Men er du ut etter en tøff bruksbåt uten jåleri, og som du kan være litt uvøren med er dette båten. Tenkte også å kjøpe en xxl en gang. Den ble vel for tøff i trynet for kona, så jeg gikk for en annen.

Min ble også stygg i skroget etter hvert. Tror det er en slags oksydering som sikkert kan pusses ned.

dette oksydbelegget beskytter aluen mot korrosjon, og bør derfor ikke fjernes - da dannes det bare nytt

Nyere Buster er vel uansett lakkert i skroget

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Aluminium som byggmatreale til skrog har eg virkelig fått sansen for.

Det er stivt og meget robust, samtidig slipper ein at det sprekker opp og suger vatn slik som glasfiber båter.

Når ein ser på produsjonsmåtene på glassfiberbåter der ein eks legg ein kryssfiner plate for så og støype glassfiber opp på dette kan ein lure på kor lenge produsenten beregner denne båten skal vare.

Når denne platen ligger i vatn så blir starter det med den og trekke vatn og bli tyngre for så og røtne og smuldre opp, og stivheita blir borte.

Eg har heller ikkje sett ein robust og holdbar løsning med kjøljarn på glassfiberbåter.

Om ein skrur på kobber eller rustfri kjøljarn med treskruer vil dette med ein del kontakt med berg under ilandsetting løsne.

Skruene vil løsne for så trekke vatn, og til slutt vil båten lekke vatn.

Dette problemet slipper ein med ein alubåt der kjøljernet er sveiset fast i skroget. Ein kan gi dette mykje juling utan at noko anna en litt patent vlir vekkskrapet.

At skroget også ikkje er laget av eit brennende matreale ser eg på som ein stor fordel og gir ein ekstra tryggheit.

Aluminium er og eit resirkulerbart matreale noko som og er ein fordel nå i desse miljø tidene.

Til nå er eg overbevist at aluminium som byggmatreale på små båter er overlegent dei andre matrealene, og nå ser ein fleire og fleire båtprodusenter velger aluminium som byggmatreale.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...