mateco Startet 21.August.2012 Link til dette innlegget Startet 21.August.2012 Heisann! På min Princess 414 ønsker jeg å skifte ut disse listene som skjuler innfestingene av selve vindusrammene. De gamle listene har "krympet" og ser ikke særlig pene ut. Her mangler denne vinyllista som skal skjule selve innfestingsskruene! Har laget en målsatt skisse som viser hvordan profilen på denne "vinyl-listen" ser ut i forhold til innfesting av vindusrammene til selve glassfiberveggen i overbygg. Hva er den egentlige benevnelsen på slike lister ? "Skjule-list" ?? Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt slike lister som metervare ?? Evt. link mottas med takk !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
VannTro Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Hei Mateco, Jeg tror jeg ville begynt med å forhøre meg hos R.J. Rygg AS i Sande, Vestfold. De har mye å velge i. http://www.rjrygg.no/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Mange driver vel med ekstrudering av plastlister, men å treffe på dimensjonene skal vel mye til? Jeg ville lagt ut skissa på Princesklubbens nettside og forhørt meg der. Evt. kan du kontakte Princess i UK direkte, med båtmodell og produksjonsår. Slike lister kalles vel gjerne trimlister, coverlist osv. Extruded profiles Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Nr. 730 på denne siden skulle vel gjøre jobben.....,men en epost til dem vedlagt skissen din er nok enda bedre. De har et enormt utvalg, jeg ble svimmel av å lete bare litt. http://www.rjrygg.no/public.aspx?pageid=78704 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
mateco Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Takker for responsen! Er litt usikker på om jeg kan benytte gummi-kvalitet på disse listene. Det må være litt "spenn" i materialet for at det skal holdes på plass. VannTro: Den lista du viser til kan nok ikke brukes da hodene på alle festeskruene stikker ca. 1 mm ut. Kan derfor ikke benytte "trekant" profil da skruhodene vil presse ut pakningen. Men har sendt en forespørsel til rjrygg med link til denne tråden (var ikke mulig å sende bilder i skjemaet deres), så får vi se hva svar jeg/vi får. Oppfordret de til å svare direkte her inne da kanskje flere eiere av eldre princesser også kan være intressert i svaret. Skal også forsøke REM's alternativ med å kontakte princess direkte. De kan kanskje vise til et firma som kan levere. Må bare gjøre om litt på skissa mi til "utenlandsk" Takk for svar så langt !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Skipper Worse Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 sealsdirect.co.uk har originalen. Se http://sealsdirect.co.uk/shopping.asp?intDepartmentId=4#28 litt ned på siden screw cover strips Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ktveiten Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Hei folkens! "Låner" tråden ditt litt Mateco hvis det er greit :) Lurer på det samme som deg, men dette gjelder innvendige lister. Har samme problemet. Listene er for korte og ser ikke bra ut. Disse er av type passelig hard gummi :) https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24494/dsc_0110.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24494/dsc_0108.jpg Tror jeg fikk til å laste inn bilder? På forhånd takk! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Cruiseliner Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Jeg tror de fleste båteiere opplever slike skjønnhetsfeil etter hvert som båten blir gammel nok og tror nok mange har interesse av tips på hvor man enkelt kan få tak i eller tilpasset slike ting til sin båt. Ofte enkle ting å fikse, men det er dessverre ikke alltid like enkelt å få tak i noe som passer. Min erfaring er at det ofte ender med masse bomturer når jeg skal ha tak i slike ting. Eller alternativt gambler på å kjøpe noe som er i nærheten og bruker masse tid på tilpasning. Jeg er dog blant dem som faktisk har mulighet til å bestille originale deler fra produsent om nødvendig. Ikke alle har den muligheten..... Sitér dette innlegget Link to post
winum Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Du kan få dem hos Princess vi har lige fået til vores P35 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Lurer på det samme som deg, men dette gjelder innvendige lister. Har samme problemet. Listene er for korte og ser ikke bra ut. Disse er av type passelig hard gummi :) Her er det bare å slenge seg på skjønner jeg. Jeg har samme problem i min TS33, Ktveiten. Mine lister er en mere kremfargete, men ligner de du har i din båt. Er det mulig å få tak i disse også tro? Hadde egentlig slått det fra meg, og tenkt å finne på noe annet, men siden denne tråden kom opp, så hiver jeg meg på her først for å prøve det. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) Jeg tror dere skal bruke litt tid på linken til Worse. Dere har jo Engelske båter hele hurven og han linket til en leverandør i England...... Surf i vei eller ta en telefon til dem med forklaring om båt/behov eventuelt send bilde på e-post. Redigert 21.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
mateco Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Jeg tror dere skal bruke litt tid på linken til Worse. Dere har jo Engelske båter hele hurven og han linket til en leverandør i England...... ...................... :yesnod: Enig i den VannTro ! Men avventer litt . Vil se hva rjrygg svarer. Dessuten er jeg nå litt usikker mhp bredden av selve listen. Skal måle de gamle i morgen. Litt dumt å bestille til alle vinduene om målene blir feil. (Usikker på 11 eller 12,5 mm passer best!) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Du kan få dem hos Princess vi har lige fået til vores P35 Heisann winum ! Husker du bredde-dimensjonen og farge på disse ? Har vært i båten og målt og sjekka. På noen vindusrammer er de gamle sorte og på andre er de grå ? Tror egentlig at de skal være grå (aluminiums-grå) og at det tidligere har vært skiftet til sorte på enkelte vinduer. Hadde vært kjekt om noen her inne kunne bekrefte/avkrefte ! Prøvde å måle bredden på gamlelistene. La en avskåret list-bit på et flatt underlag og finger-presset ned for så å måle, men resultatet ble alt mellom 10-13 mm avhengig hvor mye jeg presset lista ned ?? Seals+Direct selger "screw cover strip" i 11 og 12,5 mm bredde, og utifra bilde så tror jeg at det er "silver" som blir nærmest den gamle grå. Må ha 55 meter så jeg har ikke så lyst å bomme totalt på farge/bredde ved en evt. bestilling ! Hmmmm.... Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
VannTro Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Prøvde å måle bredden på gamlelistene. La en avskåret list-bit på et flatt underlag og finger-presset ned for så å måle, men resultatet ble alt mellom 10-13 mm avhengig hvor mye jeg presset lista ned ?? Du måler på aluminiumen ikke lista. Du har jo målt lys-åpning til 8,4mm. Dernest er det noen mm. bredere. Tro vi snakker om 11mm list her. Du skal ikke presse ned listen. Alle mål er gitt med profilen listen er levert med. Redigert 22.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
mateco Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 ...... Du har jo målt lys-åpning til 8,4mm. Dernest er det noen mm. bredere. Tro vi snakker om 11mm list her. Du skal ikke presse ned listen. Alle mål er gitt med profilen listen er levert med. Er ikke helt enig ! Den biten jeg kappet av for måltaking var nærmest vinkelrett i profilen, hvilket jeg mener er et resultat av at den gamle listen er påvirket av solvarme og den stillingen/spennet den har stått i årevis. Når jeg presser den gamle listbiten ned for å oppnå en ca. tilsvarende profil som avbildet i Seals+Direct:: Så måler den faktisk over 12mm i bredden. Jeg frykter at hvis listen blir for smal så mister den spenn-evnen til å bli værende i sporet. Dessuten blir det mindre plass til skruehodene i festesporet innenfor lista. På den annen side: Er den for bred så vil jeg få problemer med å få montert den! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ktveiten Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Jeg har samme problem i min TS33, Ktveiten. Mine lister er en mere kremfargete, men ligner de du har i din båt. Ja, disse er gråfarget. Har vært på kikk etter dette en stund, men aldri funnet noe som var "tilsvarende" Hadde vært meget takknemlig hvis noen kunne hjulpet med tips her! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
nordan family 27 Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Ser ut som jeg har omtrent samme ramma som trådstarter, men en helt annen type profil på lista. Skulle også hatt noe nytt, men linken til Worse hafde ikke profiler som lignet mine. Men jeg kan nok bruke samme som på Princessen vil jeg tro. Får ta noen mål til helgen jeg også, samt et bilde av det som er der Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Ja, disse er gråfarget. Har vært på kikk etter dette en stund, men aldri funnet noe som var "tilsvarende" Prøvde å ta et slags mål av mine nå i kveld. Men jeg vet egentlig ikke hvordan en måler slike profiler heller. Men grovt sett med tommestokk, så målte bredden på mine ca 25mm med profilen i behold. Profilen kan ligne på en list som heter OWS778, men jeg er langt fra sikker. Har liksom ikke lyst til å bestille noe feil heller, da disse listene koster litt når en trenger en del meter. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Jeg tror den beste løsningen er å få om dere oppgir båttype og hvor listen sitter(bilde om det er vanskelig å forklare) og sender på e-post til leverandøren av profiler. De sitter nok på mye historie/kompetanse om hva som passer hvor. Redigert 22.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Weberg i Fredrikstad (97181840) har antagelig lista du trenger. Kjøpte Syrefaste fenderlister av ham til min gamle P35. Dekklistene til disse synes å være maken til de du er ute etter. Be han sende ei prøve så du får sjekket dimmen før du bestiller. Disse listene må varmes før du trer de på plass. Jeg kokte listene noen minutter før montasje, og da ble de straks svært så smidige og føyelige. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.