Jump to content

Knekt «leak off»-rør på Volvo Penta – loddes, kastes, byttes...?

Euklid

Recommended Posts

I en usedvanlig klønete operasjon presterte jeg å knekke enden av «leak off»-røret på Volvoen. Bildene illustrerer forhåpentligvis problemstillingen greit: hvordan får jeg dette sammen igjen? Sølvlodding er muligens svaret, finnes det i så tilfelle firmaer som tar på seg slikt også for slike småting som dette? Vanlig lodding skal jeg alltids klare, men tror det kan være greit å innse egne begrensninger og holde meg unna smelting av sølv.

Alternativt: gode ideer til hvor en skaffer slikt? Gjennom Volvo-forhandleren fikk jeg beskjed om at nytt rør kostet 2600 om jeg skulle finne på å ha lyst på det, men om jeg mot formodning skulle ha lyst klarer de ikke skaffe. Marine Parts Express har et til ca 1300; noe mer spiselig, men fremdeles frisk kilopris.

Først, den knekte enden:

photo_4.jpg

Her er rørets andre ende, slik skulle jeg helst sett det også over:

photo_5.jpg

Det er trivelig å pusle med båten i havn, men nå savner jeg sårt å komme meg utpå, så alle ideer verdsettes høyt!

Dette er en banjo-kobling. Er det returslangen fra dieselpumpen? Mulig at hydroscand, TESS eller et slangeservice verksted har ny banjo som du kan få montert enten på slangen du har eller på en ny slange. Å lodde denne kan du glemme. Det er allt for liten bruddflate. Og en ny banjo koster ikke stort. GH fittings på vinterbro har Norges beste utvalg av rør- og slangekoblinger forresten.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Du verden; her løses det utroligste med den største velvilje på null tid. Tusen takk! Tess har butikk i overkommelig avstand, så jeg prøver å få ordnet en ny slange der som erstatning for røret, forhåpentligvis har de også banjokoblinger i rett dimensjon.

Et oppfølgingsspørsmål i den anledning: trenger slangen å oppfylle noen spesielle krav for å takle trykk eller annet? Røret er det som går tilbake fra motoren til finfilteret, del 28 her.

Glimrende! Takk for oppklaring, DieselDahl. Det blir ny slange med nye banjokoblinger i alle ledd på meg. Til neste gang vil skuta være utstyrt med reservebanjoer i fleng, kobberrør, slanger, klemmer og det som ellers behøves.

osa: Så for meg at det kunne være litt kronglete å finne dette; selv GH Fittings så ikke ut til å ha banjokoblinger i rett størrelse, og da er gode råd dyre ... inntil man googler, finner SSL Diesel Parts og har bestilt alt som trengs (og litt til) for smått absurde 135 kroner inkludert porto.

(Egentlig hadde jeg innført absolutt banjo- og trekkspillforbud på båten, men jeg ser det er behov for oppmykning i reglene!)

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...