Jump to content

Vurderer kjøp av 22 fot Myrasnekke


bilo3

Recommended Posts

Vi vurderer å kvitte oss med vår Selco, til fordel for ei Myrasnekke. Myra-en er fra 1982, er 22 fot, har Volvo Penta på 25 hk, og ser hel og fin ut. Jeg får den billig, pga trøbbel med motoren. Motoren starter lett, og går fint, men når man går en stund med båten (vet ikke hvor lenge) stopper mister motoren krafta gradvis, og stopper tilslutt. Jeg har en mistanke om at det blir vacuum i tanken, eller at det er en innsnevring på dieseltilførselen en plass. Dieselfilteret på motoren er nettopp byttet. Er det noen her som har gode / dårlige erfaringer med disse båtene og motorene, så blir jeg veldig glad for å få høre om det. Hvis jeg kjøper båten blir jeg nok å sette inn en mer moderne motor ettervert. Noen som har tips til motorvalg ?

Link to post

Hei.

 

Vet ikke veldig mye om den aktuelle motoren, men hvis det allerede er sett på dieseltilførselen til motoren, synes jeg det kanskje er grunn til å frykte at det er noe annet i veien med motoren (alt avhengig av hvor grundig jobben er gjort hittil). Tror ikke det blir undertrykk i tanken som er sterkt nok til å stoppe motoren. Men det kan være grums i tanken, og hvis tanken har en form for sil i tilknytning til diesel-uttaket, så kan jo denne få så liten gjennomstrømning at det stopper kanskje? Mulig det er lurt å sjekke tilførselspumpa også.

 

Men jeg hadde ogå sjekket opp hva slags kjøling motoren har, og hvordan tempen er på motoren når den stopper. Kan det være et kjølingsproblem? Hvis motoren har saltvannskjøing og bortimot opptærede kjølevannskanaler, er det ikke sikkert den er noe å satse på, heller ikke på kort sikt.

Link to post

Jeg har en Møring (25AC) fra 1985. Myra skiftet navn til Møring på 80 tallet.

Jeg synes båten min er veldig praktisk innredet og fungerer bra i sjøen.

Eneste er at jeg synes den er litt "smal"... skulle gjerne hatt den litt bredere slik at man kunne hatt et dobbeltsete ved rorpinnen og enkeltsete på babor side.

Motoren din kjenner jeg ikke til... jeg har en Perkins 4.108 i min.

Men om den dør ut når varm så ville jeg vel tenkt på dieselpumpa først og fremst.

Løftepumpa tviler jeg sterkt på om klarer suge vakuum i tanken. Men løsne på tanklokket så hører du jo om det er vakuum der eller ei.

Overhaling av Dieselpumpa kommer raskt på 12500,- (Send inn dysene i samme slengen).

 

Dog kan du jo sjekke en ting som kan gi nettopp det symptomet du her tegner.

En kollega av meg opplevde at eksosslangen ble pløsete innvendig når motor ble varm og når denne pløsa ble stor nok så sperret den for eksosen... med det resultat at motoren gikk dårligere og dårligere for så å stoppe.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Nja... det er vel lite poeng i å sette inn et drog av motor på denne... skroget er med dyp kjøl og båten er tung.

Selv har jeg en 55HK Perkins som gir en toppfart på vel 10 knop på flatt vann med mine 25 fot.

Er ikke sikker på om den vil gå så fryktelig mye fortere med en større motor da den sannsynligvis heller vil grave seg dypere bare selv.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

55hk er sikkert for mye for den jeg skal kjøpe. Tenkte på en 30-45 hk. Grunnen til at jeg vil ha 4-sylindra er at da blir det mindre bråk, og mindre vibrasjoner. Nå har jo ikke jeg prøvd båten ennå, så det kan jo godt hende at motoren som står i er stillegående nok. Hva tror dere om 20tusen for en sånn båt da ? Bortsett fra det med motoren er den stort sett strøken. Trenger en grundig vask utvendig og innvendig, men ellers ser båten nydelig ut.

Link to post

finnes også fine 3syl motorer, som f.eks Yanmar 34hk, Sabb M (mitshubishi)

 

Og med litt større motor så kna det kjøres med mer moderat turtall, noe som også gir mindre bråk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis det er en tosylindret gammel Volvo på 25 hk i denne, har den antagelig betegnelsen VP MD2B.

Disse var stort sett sjøvannskjølte, slik at du nok må regne med rust og korrosjon innvendig etter så mange år.

Jeg kjenner bare til Myra 21 i denne størrelsen, mulig dette er samme båt?

I så fall er 25 hk nok motor og mer hk betyr bare at den vil grave dypt med akterspeilet uten å omsette noe særleig mer hastighet enn 8-9 knop. Myraen er dyp bak med kraftig kjøl som gjør den sjøsterk, men den trenger neppe mer motor enn den allerede har for å marsje i sin maksimale skrogfart.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

Gratulerer! Det første jeg ville ha sjekket, er om noe sted på motoren blir unaturlig varmt. Disse motorene er kjent for å gå seg tette i kjølekanalene rundt sylindrene, og da stopper gjerne motoren grunnet varmskjæring. Men et forsøk med diesel fra kanne kan være lurt, for å eliminere problemr med tank/lufting.
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er ikke feil på drivstoffsystemet, MEN motoren blir varm, og da stopper den. Jeg gikk ca 10 minutter på full fart, og da merket jeg at den begynte å dabbe av sakte. Jeg slo da av på gassen, og da stoppa motoren helt. Temperaturen lå ca midt på skalaen helt til motoren stoppa, og da motoren stoppa gikk den rett opp på max. Impeller, termostat og eksosslange er skifta, så da er det vel sansynligvis tette kjølekanaler som er problemet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...