bilo3 Startet 22.August.2012 Del på Facebook Startet 22.August.2012 Vi vurderer å kvitte oss med vår Selco, til fordel for ei Myrasnekke. Myra-en er fra 1982, er 22 fot, har Volvo Penta på 25 hk, og ser hel og fin ut. Jeg får den billig, pga trøbbel med motoren. Motoren starter lett, og går fint, men når man går en stund med båten (vet ikke hvor lenge) stopper mister motoren krafta gradvis, og stopper tilslutt. Jeg har en mistanke om at det blir vacuum i tanken, eller at det er en innsnevring på dieseltilførselen en plass. Dieselfilteret på motoren er nettopp byttet. Er det noen her som har gode / dårlige erfaringer med disse båtene og motorene, så blir jeg veldig glad for å få høre om det. Hvis jeg kjøper båten blir jeg nok å sette inn en mer moderne motor ettervert. Noen som har tips til motorvalg ? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 22.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2012 Ingen som har noe å si om disse ? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Hei. Vet ikke veldig mye om den aktuelle motoren, men hvis det allerede er sett på dieseltilførselen til motoren, synes jeg det kanskje er grunn til å frykte at det er noe annet i veien med motoren (alt avhengig av hvor grundig jobben er gjort hittil). Tror ikke det blir undertrykk i tanken som er sterkt nok til å stoppe motoren. Men det kan være grums i tanken, og hvis tanken har en form for sil i tilknytning til diesel-uttaket, så kan jo denne få så liten gjennomstrømning at det stopper kanskje? Mulig det er lurt å sjekke tilførselspumpa også. Men jeg hadde ogå sjekket opp hva slags kjøling motoren har, og hvordan tempen er på motoren når den stopper. Kan det være et kjølingsproblem? Hvis motoren har saltvannskjøing og bortimot opptærede kjølevannskanaler, er det ikke sikkert den er noe å satse på, heller ikke på kort sikt. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 23.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2012 Takk for svar. Hva med disse båttypene generelt da ? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Har aldri eid en Myra, men har inntrykk av at dette er solide skrog. Hvis den ser skapelig ut både innvendig og utvendig, hadde ikke jeg funnet grunn til å være skeptisk for selve båten. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 23.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2012 Bare vi blir enige om pris, så blir det nok handel :) Da gjenstår det bare å få solgt Selcoen. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 (redigert) Jeg har en Møring (25AC) fra 1985. Myra skiftet navn til Møring på 80 tallet. Jeg synes båten min er veldig praktisk innredet og fungerer bra i sjøen. Eneste er at jeg synes den er litt "smal"... skulle gjerne hatt den litt bredere slik at man kunne hatt et dobbeltsete ved rorpinnen og enkeltsete på babor side. Motoren din kjenner jeg ikke til... jeg har en Perkins 4.108 i min. Men om den dør ut når varm så ville jeg vel tenkt på dieselpumpa først og fremst. Løftepumpa tviler jeg sterkt på om klarer suge vakuum i tanken. Men løsne på tanklokket så hører du jo om det er vakuum der eller ei. Overhaling av Dieselpumpa kommer raskt på 12500,- (Send inn dysene i samme slengen). Dog kan du jo sjekke en ting som kan gi nettopp det symptomet du her tegner. En kollega av meg opplevde at eksosslangen ble pløsete innvendig når motor ble varm og når denne pløsa ble stor nok så sperret den for eksosen... med det resultat at motoren gikk dårligere og dårligere for så å stoppe. Redigert 23.August.2012 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
bilo3 Svart 23.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2012 Bra tips ! Skal sjekke det. Men...hvis jeg skal sette inn en liten 4-sylindra motor, hva anbefales da ? Diesel altså Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Nja... det er vel lite poeng i å sette inn et drog av motor på denne... skroget er med dyp kjøl og båten er tung. Selv har jeg en 55HK Perkins som gir en toppfart på vel 10 knop på flatt vann med mine 25 fot. Er ikke sikker på om den vil gå så fryktelig mye fortere med en større motor da den sannsynligvis heller vil grave seg dypere bare selv. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
bilo3 Svart 24.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2012 55hk er sikkert for mye for den jeg skal kjøpe. Tenkte på en 30-45 hk. Grunnen til at jeg vil ha 4-sylindra er at da blir det mindre bråk, og mindre vibrasjoner. Nå har jo ikke jeg prøvd båten ennå, så det kan jo godt hende at motoren som står i er stillegående nok. Hva tror dere om 20tusen for en sånn båt da ? Bortsett fra det med motoren er den stort sett strøken. Trenger en grundig vask utvendig og innvendig, men ellers ser båten nydelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 20.000 høres da ikke ille ut :) Og hvis motorproblemet enkelt lar seg løse så har du fått deg en billig båt med mye turglede :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
ivar Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 finnes også fine 3syl motorer, som f.eks Yanmar 34hk, Sabb M (mitshubishi) Og med litt større motor så kna det kjøres med mer moderat turtall, noe som også gir mindre bråk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tilde Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 (redigert) Hvis det er en tosylindret gammel Volvo på 25 hk i denne, har den antagelig betegnelsen VP MD2B. Disse var stort sett sjøvannskjølte, slik at du nok må regne med rust og korrosjon innvendig etter så mange år. Jeg kjenner bare til Myra 21 i denne størrelsen, mulig dette er samme båt? I så fall er 25 hk nok motor og mer hk betyr bare at den vil grave dypt med akterspeilet uten å omsette noe særleig mer hastighet enn 8-9 knop. Myraen er dyp bak med kraftig kjøl som gjør den sjøsterk, men den trenger neppe mer motor enn den allerede har for å marsje i sin maksimale skrogfart. Redigert 24.August.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 24.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2012 Den heter MD 11 C har jeg funnet ut nå. Er ikke sikker på hvor mange hester den er på. Men det er det sikkert noen der ute som har lyst til å svare på Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 MD11 er vel en nyere versjon av MD2..? du finner dokumentasjon på disse gamle modellene på Volvo pentas nettsider. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bilo3 Svart 24.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2012 Takk.Skal sjekke Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 24.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2012 23 HK ser det ut som Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 Nå er båten min :) Det første jeg skal gjøre nå, er å ta en tur ut på fjorden (med backup-båt på slep) med diesel rett fra en kanne og rett inn på pumpa, for å evt. eliminere feil på drivstofftilførselen. Oppdatering kommer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Gratulerer! Det første jeg ville ha sjekket, er om noe sted på motoren blir unaturlig varmt. Disse motorene er kjent for å gå seg tette i kjølekanalene rundt sylindrene, og da stopper gjerne motoren grunnet varmskjæring. Men et forsøk med diesel fra kanne kan være lurt, for å eliminere problemr med tank/lufting. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anjuma Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Gratulerer med båtbytte :o) Skal bli spennende å følge med hva du finner ut :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
bilo3 Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 Det er ikke feil på drivstoffsystemet, MEN motoren blir varm, og da stopper den. Jeg gikk ca 10 minutter på full fart, og da merket jeg at den begynte å dabbe av sakte. Jeg slo da av på gassen, og da stoppa motoren helt. Temperaturen lå ca midt på skalaen helt til motoren stoppa, og da motoren stoppa gikk den rett opp på max. Impeller, termostat og eksosslange er skifta, så da er det vel sansynligvis tette kjølekanaler som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Gikk temperaturen opp på max og så stoppet motoren, eller hadde den normaltemp for så å stoppe før temp gikk opp til max? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
bilo3 Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 Tempen var normal helt til motoren stoppa. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 Jeg lager en nyd tråd om motoren nå :) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 At motoren blir varm etter den er stoppet fra å gå på full trottle er ikke så rart... den mister jo kjøevannet. Legg inn link til nytt forum her i tråden så er det lettere å knytte dem sammen for oss som titter i gamle tråder :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.