Jump to content

Helårsbåt: Hva gjør dere om vinteren?

Free Lillehammer

Recommended Posts

Jeg for min del, gjør ingenting så lenge det er fritt vann slik at jeg kan ta meg turer på fjorden.

Jeg har varme på inne, slik at skroggjennomføringer og vanntank ikke fryser. Har termostat på to ovner som gjør at det til en hver tid er over 5+ i båten. (en vifteovn for omluft og en panelovn)

Når isen kommer i fjorden slik at jeg ikke kommer meg ut av havnen, legger jeg over opplagspresenning og slipper børste snø av båten + at jeg sparer litt strøm ved at "burkaen" isolerer "litt".

Works 4 me.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Leker med tanken om å la skjærgårdjeep være ute i boblehavn for å få mer fleksibel sesongstart så snart isen løsner.

Dog er vel det en fare at sne kan presse båten så lavt at selvlensingshullene tar inn vann ??

Hvis jeg setter propper i selvlensingshullene vil ikke smeltevann og regn renne ut så det blir vel også trøbbel ?

Må jo legge på presenning, men båten er så bred (og vinden så sterk..)at det er vanskelig å sette opp en presenning hvor all sne og alt regn preller av.

Ellers har vel glassfiberen godt av å få luftet seg litt i vintermånedene ??

Er det bare styr å ha skjærgårdjeep i boblehavn hvor man uansett ikke kommer til havs desember-februar ??

Jeg lå innefrosset for 2 vintre siden uten problemer.

Minst 40cm is i båtplassen (+ masse løsere varianter av is :smiley: )

Hadde selvfølgelig tappet vanntank, toalettsystem osv og fylt frostvæske i kjølesystemet.

Gjennom vinteren hadde jeg jevnlig tilsyn i båten, og sjekket spesielt gjennomføringene. Startet ikke motoren i det hele tatt da dette fort ville knekt batteriet i så lave temperaturer (lavere enn 20 minus)

Når det nærmet seg isløsning skar jeg rundt akterenden med motorsag til jeg fikk en liten åpning, deretter fyrte jeg igang motoren og lå med svak fart på propellen til jeg fikk en fin råk rundt hele båten.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Jeg som skal kjøpe båt men ikke skal selge kan ikke stemme :wink:

Ligger ute hele året, ingen spesielle tiltak før i januar.

Da vinterkonserverer jeg toalettet og tømmer vanntanken samt setter på en 80W skovarmer som jeg legger ved kjølevannsinntaket. Det varmer nok til at varmeveksleren er frostfri.

Er det lite is i februar, så er sesongen startet. Ellers blir det mars som de siste par-tre årene.

Redigert av lgboat (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Jeg har båten i sjøen hele året. Av og til fryser den inne, men det er ikke problem. Holder den frostfri inne og i motorrom. Starter den av og til og kjører den i gir, fortøyd.

Den får fort opp normal temperatur.

Har en avfukter stående i vasken hele vinteren. Kondensert vann, renner rett ut av båten.

En innv 220 v. lampett står alltid på som "kontrollampe" på at landstrøm er i orden...

Tørr, lunken båt. Alltid klar til bruk. :-)

Har en plastikkbit over luken. Taper plast over vinduer og forluke. Ellers så er båten operativ så lenge den ikke fryser inne. Hvilket den gjør hvert år. Har varme ombord. Og båten er vinterisolert til minst 1/2 meter under vannlinjen. Får sånn abstinens når båten ikke er operativ, selv om jeg ikke bruker den. Er nå ombord og rydder, skal legge om landstrømmen, flytte trafoen.

Tømmer vanntanken og fyller en skvett frostvæske i toalettet. Og det var det egentlig. Blir det kaldere enn minus 15 fyrer jeg opp frostvakten i motorrommet, men havna er isfri så det skal mye til for at det skal bli kuldegrader i motorrommet. Bruker båten hele året.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du har tydeligvis ikke vært på Vestlandet på dagtid, sist jeg sjekket var de langt flottere her enn der borte mot Sverige :lol:

Bor i båten, derfor kreves det litt varme, i alle fall på kveldstid og nattestid. Men i perioder jeg er borte fra båten holder det med et par 250w panelovner med termostat for å holde ut mot frosten. I tillegg har jeg en avfukter som også avgir litt varme. Stress å tømme vanntanker og frostsikre i alle hjørner, men har brukt glykol i gjennomføringer/ventiler jeg aldri bruker. Der kan glykolen stå og kose seg så lenge den vil, også på sommeren. Båten skal være operativ så langt det går, derfor tas heller ikke seilene ned. Skal gå til innkjøp av slike vintermatter fra Glava til å ha på dekk, men tenker å feste disse såpass enkelt at de raskt kan fjernes i tilfelle vinterseilas.

Så med andre ord; anbefaler å la Østlandet få ligge der for seg selv og heller komme deg over til Vestlandet, her kan du bruke båten hele året :yesnod:

Dobler man respekten for "havet", kan man alikevel ha mange fine seilaser vinterstid. Synd å "halveis dø" 8 måneder i året. Bruk penger på strøm og dieselvarmer istedenfor håpløse isoleringsprosjekter(medmindre båten allerede er isolert) Ifjor kom redningskøyta opp på siden av meg i Januar, og tok bilder. Glitrende sol, og rom slør. De nikket anerkjennende. Frisk luft, god sikt og fjorden for seg selv. I oslofjorden er det alltid ett sted man kan seile, hvis man planlegger med værvarslingen, og ikke ligger i selve Oslo. Bare deilig å fryse litt, for senere å varme opp båten, og drikke varm kaffe i havn. Livsbekreftende. Sees vi i Strømstad på Lørdag????

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...