Jump to content

36 hk BMC med PRM gir, girkassa full av tykk lysebrun "olje"

Sampe

Recommended Posts

Heisan.

Vi kjøpte en Hanto 24 med 36 hk BMC maskin for ett par mnd siden.

I går peilet jeg giroljen(burde gjort det før) og fant at hele peile pinnen var full av lysebrun tykk grøtaktig olje.

Er det noen som har noen ideeer til årsak?

Den har ikke vært under vann, men jeg tenkte kanskje en lekkaje i kjølesystemet kunne være årsak.

Motor og girkasse er merket med C-power og det er såvidt jeg har skjønt firmaet som mariniserte dem i sin tid.

Hva slags girkasse det egentlig er har jeg ikke funnet ut av enda, på informasjons platen på motoren står det hvilken olje det skal være til to alternativ: Borg-Warner velvet drive og Twin Disc. Girkassen har hatt en egen slik plate, men den er borte. Fra andre kilder har jeg fått tips om at det kan være en PRM kasse.

På girkassen er det på babord side ett lokk som ikke kan skrues av. Det kan strammes og så løsnes ca en omdreining, men kan ikke fjernes helt. Er det en slags lufting?

All hjelp mottas med stor takk.

Kommentar fra moderator: Tittel endret, var "Girkassa full av tykk lysebrun "olje""

Tusen takk til alle:)

Hvis det lekker fra oljekjøleren, da må jeg vel til å bytte litt slanger og pakninger. Kjøleren er en Bowman BL18. Er det anbefalt å gjøre det selv, eller er det veldig avansert?

Jeg fant ett nesten leselig merke på girkassen + noe som så ut som en logo. TM og noe som så ut som 105 eller 108. Etter det stod det en stor M med en trekant opp ned under.

Jeg skal ta ett bilde og legge ut.

Og dingsen er luftingen til gearet. Som korrekt skal bruke vanlig, mineralsk motorolje.Gearet er gammelt. Og filteret finnes heller, som nevnt over, ikke på gear etter ca. 1985 (om jeg ikke tar feil). Tror du må ha et filter der for at det skal sirkulere olje, men er ikke sikker på det. Samme hva slags motoroljefilter du bruker, bare det målmessig passer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...