Sampe Startet 22.August.2012 Link til dette innlegget Startet 22.August.2012 Heisan. Vi kjøpte en Hanto 24 med 36 hk BMC maskin for ett par mnd siden. I går peilet jeg giroljen(burde gjort det før) og fant at hele peile pinnen var full av lysebrun tykk grøtaktig olje. Er det noen som har noen ideeer til årsak? Den har ikke vært under vann, men jeg tenkte kanskje en lekkaje i kjølesystemet kunne være årsak. Motor og girkasse er merket med C-power og det er såvidt jeg har skjønt firmaet som mariniserte dem i sin tid. Hva slags girkasse det egentlig er har jeg ikke funnet ut av enda, på informasjons platen på motoren står det hvilken olje det skal være til to alternativ: Borg-Warner velvet drive og Twin Disc. Girkassen har hatt en egen slik plate, men den er borte. Fra andre kilder har jeg fått tips om at det kan være en PRM kasse. På girkassen er det på babord side ett lokk som ikke kan skrues av. Det kan strammes og så løsnes ca en omdreining, men kan ikke fjernes helt. Er det en slags lufting? All hjelp mottas med stor takk. Kommentar fra moderator: Tittel endret, var "Girkassa full av tykk lysebrun "olje"" Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 bilde av gearkasa ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Om det er PRM så skal det nok ha vanlig 15W-40 motorolje. Lysebrun olje tilsier vann i olja, enten har den vært under vann eller så lekker oljekjøleren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Du har fått inn vann i girkassen, dvs. det lekker et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Lekk oljekjøler til girkassen? Sitér dette innlegget Link to post
Sampe Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Tusen takk til alle:) Hvis det lekker fra oljekjøleren, da må jeg vel til å bytte litt slanger og pakninger. Kjøleren er en Bowman BL18. Er det anbefalt å gjøre det selv, eller er det veldig avansert? Jeg fant ett nesten leselig merke på girkassen + noe som så ut som en logo. TM og noe som så ut som 105 eller 108. Etter det stod det en stor M med en trekant opp ned under. Jeg skal ta ett bilde og legge ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sampe Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Dette er bildet av hetta jeg ikke kan skru av. Lufting? Sitér dette innlegget Link to post
Sampe Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Her kommer bilder av girkassa. Og til slutt ett av selve motoren. Er det noen som vet hvilken girkasse dette er, og kanskje hva slags olje og oljefilter jeg skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Hei! Du har et PRM gear - sannsynligvis 140-gear. Vann i olja kan du kun ha fått fra defekt gearoljekjøler sålenge gearkassa ikke har vært neddykket i vann. Oljefilteret tror jeg det er vanskelig/umulig å oppdrive, men det kan gjerne kuttes ut da nyere PRM-gear ikke har dette filteret. Du bruker vanlig motorolje på gearet - f. eks. 15-40. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Og dingsen er luftingen til gearet. Som korrekt skal bruke vanlig, mineralsk motorolje.Gearet er gammelt. Og filteret finnes heller, som nevnt over, ikke på gear etter ca. 1985 (om jeg ikke tar feil). Tror du må ha et filter der for at det skal sirkulere olje, men er ikke sikker på det. Samme hva slags motoroljefilter du bruker, bare det målmessig passer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Tror Halaas & Mohn forhandler en adaptersak som kan settes i stedet for oljefilteret hvis det gamle er rustet i stykker.Mitt PRM 140 gear er fra 1978, og det har ikke filter. Så 1985 var nok litt sent... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Toroa Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 De sluttet å produsere PRM 140 T/S/L i 1978. Delen du trenger for å "fjerne" filteret er en Filter Blanking set - Delenummer: PRM-MT0035 Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Sampe Svart 23.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Tusen takk igjen til dere alle sammen:) Jeg har nå bestilt Filter Blanking set, og så blir det nok en ny oljekjøler. Luftinga på giret skal jeg vel la stå åpen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Utrolig hvor mye spisskompetansen som finnes her. Luftingen skal stå og lufte. Hvis ikke så vil pakningene blåse når gearet varmer seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sampe Svart 23.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Supert. Da er det nok best at den står åpen:) Takk igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.