Jump to content

Størrelse på varmtvannstank


Brigg

Hvor stor varmtvannstank har du ombord?  

272 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe varmtvannstank. Størrelsen vil nødvendigvis begrensens av plassen om bord. Men hva er vanlige størrelser? Og har dere nok varmtvann?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vi har en på 40 Liter i MS Zaphir, blir fort varm, ca. 1,5 times kjøring og holder godt på varmen.

Men dersom jeg skulle kjøpt ny, ville jeg kjøpt så stor som mulig(plassbegrensing), men den bør etter min mening også være utstyrt med elektrisk varmekolbe, slik at du kan varme vannet ved landstrøm også. Varmekolben ville jeg koblet opp med en reguleringsbryter, slik at du kan resusere effekten dersom du har tilgang på lite strøm/spenning. F. eks. ved underdimensjonert landstrømsanlegg på brygga og, eller mange brukere.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hangarskibet har VV-beholder på 50 liter som varmes på kjølevann eller strøm. En halvtimes kjøring og vips! så er det varmt og godt. Kan omstilles i tre trinn på 220V anlegget. Holder varmen svært godt, mer enn 24 t. Godt som gull! Men når Quindebest og Chrapyler begynner å bruke det, regner Gamle Worse med at han selv må ta kalddusj ... :lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

. Vi har 30 liter som blir i snaueste laget når 4 voksne skal dusje pluss litt oppvask.

<{POST_SNAPBACK}>

Tuller du eller ? Har 200 liter her hjemme og det er lite når damene dursjer ( 3 stk damer) + meg da . Er ikke sikker på hvor stor den er i båten , men tipper den er på ca 30 liter. Og det holder plenty til det vanlige da .Har aldrig dursja alle sammen .Varmer på kjølevannet , er varm etter knapt en halvtimes kjøring og etter at vi har langt oss til for kvelden , så er det varmt vann til langt utpå dagen etter . Kommer sikker på hvor mye som blir brukt da men , til oppvask og sånn vanlig vask utenom så holder det lenge . Men enig med dem som sier , sett inn så stor som du har plass til og råd til :wink: .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Men enig med dem som sier , sett inn så stor som du har plass til og råd til :wink:  .

Ikke glem vekten som tilføres. Har du først sluppet vann på tanken, drar du på dette til du drenerer på høsten. Blir litt ekstra last som resulterer i mer drivstofforbruk, mer motorslitasje og siste men ikke minst mindre fart. :sad:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har 30 liter. Skiftet varmtvannsbereder i 2004 og ville gjerne hatt 40 liter (prisforskjellen mellom 30 og 40 liter er jo nesten ubetydelig), men jeg hadde dessverre ikke plass til større bereder enn 30 liter. Når barnebarn skal dusje etter hver dukkert i saltvann blir fort en 30 liters bereder for liten.

Link to post
Share on other sites

Holder på med ny bereder nå, den blir på ca. 70 liter, med en el patron samt kjøvannscoil for oppvarming. lager den av 12" Sch. 10S, TP316L rør, med kjølevannscoil i samme materiale. El-patronen er på 1200W, blir muligens litt stor for enkelte gjestehavner. Den blir isolert med "glava" og kapslet med aluminium. Regner med at det burde rekke med denne størrelsen. Er heller ikke opptatt av vekten, båten veier jo rundt 6 tonn, så 100kg ekstra med varmtvann skal jeg klare

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som intervallet 20 til 40 liter er mest vanlig.

 

Varmtvannstank er den beste investering jeg har gjort når det gjelder båtutstyr.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette tror jeg på! Vi har nå bak oss en og en halv sesong etter at vi kjøpte båten. Lettmatrosen var 5 mnd når hun mønstret på. Det er en betydelig mengde vann vi har varmet opp for vasking av henne, i tillegg til oppvaskvann og vaskevann til Briggfruen og meg. Vi har riktignok brukt en vannkoker når vi har hatt tilgang på landstrøm, men også dette tar sin tid. Jeg fornemmer at tidsbruken knyttet til oppvarming av vann blir betydelig redusert med varmtvannstank ombord.

 

Men enig med dem som sier , sett inn så stor som du har plass til og råd til.

<{POST_SNAPBACK}>

Pengene blir ikke avgjørende, det koster ikke mye å gå opp en størrelse. Plassen er derimot avgjørende. Jeg har sett meg ut et rom under benken bakerst i kabinen. Under her har jeg god plass for en 30 liter Isotherm Basic. En 40 liter har samme diameteren, men er så pass lang at det blir ganske trangt i hver ende.

 

Et spørsmål: Hvor mye plass trenger man på "frammenden" av tanken i forbindelse med drenering før vinteren osv. Er det tilstrekkelig å komme nedi med hendene på en rimelig grei måte, eller bør man ha skikkelig albuerom?

 

Ikke glem vekten som tilføres.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er et moment. Halcoen luter imidlertid mot styrbord pga tung ankervinsj m/blytau som sitter i hekken på styrbord. I tillegg er gummijollen (på snapdaviter) tyngst på styrbord pga at jeg måtte ta hensyn til anker og ankertau ved montering av denne. Riktig nok tilføres ca 50 til 60 kg mer i vekt, men når dette plasseres til babord håper jeg at dette kan medføre en bedre sideveis balanse i båten.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål: Hvor mye plass trenger man på "frammenden" av tanken i forbindelse med drenering før vinteren osv. Er det tilstrekkelig å komme nedi med hendene på en rimelig grei måte, eller bør man ha skikkelig albuerom?

For såvidt trenger du ikke mye plasse med litt tilrettelegging. Du må kunne betjene sikkerhetsventilen, som står på enden. I underkant av denne er utløpsslangen for ovetrykksdrenering tilkoplet. Denne slangen brukes ogå ved drenering av tanken, enten ved at du kopler den fra ved ventilen og lar sluimpen renne i kjølsvinet, eller at du lager deg en skjøt på slangen en 50-70 fra ventilen alt etter som og stikker denne i en flaske. Det siste alternativet er minst plundrete og minst søl med.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har man dieseldrevet vannvarmer, spiller jo ikke tankstørrelsen særlig stor rolle. Varmes den av landstrøm, gjelder det samme. Ligger man derimot mye i uthavn og bare har motorens kjølevann til rådighet, kan ikke tanken bli stor nok. Men så var det dette med vekt og plass da.....

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Skal innstalere gass vannvarmer på 5,5Kw i min båt. Denne har innebygget varmtvannstank på 9 liter. Har i tillegg en 30 liters tank. Mener å huske at denne varmet 4 liter varmt vann(40C) pr halvtime eller noe slikt! Og da har eg nok varmevann for min del! Har ikke 220V kolbe, men vannvarmeren kan kjøres på 220V og da trenger eg ikke kolbe!

Link to post
Share on other sites

Er i ferd med å kjøpe varmtvannstank. Størrelsen vil nødvendigvis begrensens av plassen om bord. Men hva er vanlige størrelser? Og har dere nok varmtvann?

 

Brigg

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøp minst mulig, men med varmekolbe. Når motoren går produseres det ganske raskt varmt vann, og i de fleste havnene kan du tilkople strøm. Husk at med din planende/halvplanende båt koster det vekt (les-fart og diesel) å kjøre rundt med mange lirer ekstra vann. Mitt tips: 20-22liter.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Scand 29 Baltic leveres med 60 liters varmtvannstank som varmes av motoren eller 220volt. Vi har så langt ikke gått tom for varmtvann,- sålenge vi passer på at det er ferskvann på tankene. MEN vi tar jo noe hensyn til at vi er i båten og at det er noe begrenset med varmtvann i forhold til hjemme :smiley: Kapasiteten ser imidlertid ut til å holde fint til vårt behov :yesnod:

 

Til info.: Ferskvannskapasiteten forøvrig fordeler seg på to tanker på h.h.v. 116 liter og 79 liter = 195 liter. Tilsammen skulle dette bety at hvis alle tankene er fulle har vi 255 liter ferskvann ombord.

 

I tillegg har vi dieseltanker på 2 x 200 liter og septiktank på 115 liter.

 

Med fulle drivstofftanker, fulle ferskvannstanker og full septiktank blir dette tilsammen 770 liter væske.

 

Det blir mye ekstra vekt "å drasse rundt med" det. Får ihvertfall passe på å tømme septiktanken så ofte som mulig (d.v.s. så ofte som forsvarlig innenfor reglene) :wink::yesnod:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...