Jump to content

Størrelse på varmtvannstank

Brigg

Hvor stor varmtvannstank har du ombord?  

272 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ferskvannskapasiteten forøvrig fordeler seg på to tanker på h.h.v. 116 liter og 79 liter = 195 liter. Tilsammen skulle dette bety at hvis alle tankene er fulle har vi 255 liter ferskvann ombord.

<{POST_SNAPBACK}>

225 liter er relevant ved beregning av vekt. Men bare 195 liter kan brukes. Varmtvannstanken vil være full uansett om ferskvannstankene tømmes, slik at varmtvannstankens volum ikke kan regnes med i disponibel mengde ferskvann. Eller tenker jeg feil nå?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

225 liter er relevant ved beregning av vekt. Men bare 195 liter kan brukes. Varmtvannstanken vil være full uansett om ferskvannstankene tømmes, slik at varmtvannstankens volum ikke kan regnes med i disponibel mengde ferskvann. Eller tenker jeg feil nå?

Brigg

<{POST_SNAPBACK}>

Når ferskvannstankene er tømt kan jeg vel i tillegg tømme varmtvannstanken,- eller.....? (Er det noe jeg ikke har forstått her?)

Vannet som er i ferskvannstanken er jo også ferskvann...

Når ferskvannstankene er tømt kan jeg vel i tillegg tømme varmtvannstanken,- eller.....? (Er det noe jeg ikke har forstått her?)

Vannet som er i ferskvannstanken er jo også ferskvann...

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det kommer an på røropplegget. Med mindre vv-tanken har egen pumpe, vil den jo ikke ha trykk overhodet hvis fv-tanken er tom. Og uten trykk er det vel liteå få ut av den? :confused::confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tror det kommer an på røropplegget.  Med mindre vv-tanken har egen pumpe, vil den jo ikke ha trykk overhodet hvis fv-tanken er tom.  Og uten trykk er det vel liteå få ut av den?  :confused:  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

OK,- så det er slik det henger sammen (innlegget til LOTUS var så langt at jeg ikke gadd å lese det... :lol: ).

Om vv-tanken vår har egen pumpe vet jeg faktisk ikke. Poenget mitt var vel egentlig å få frem hvor mye vekt man kjører rundt med... :rolleyes:

Det er uansett greit nok at vi må fylle vann igjen når ferskvannstankene er tomme :sailing:

Tror det kommer an på røropplegget.  Med mindre vv-tanken har egen pumpe, vil den jo ikke ha trykk overhodet hvis fv-tanken er tom.  Og uten trykk er det vel liteå få ut av den?  :confused:  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle jeg virkelig ha behov for vannet i varmtvannstanken etter at kaltvannstanken er tom, er det bare å sette en kanne under tappekranen som jeg bruker for å tømme tanken for vinteren. Og så åpne den med samtidig åpen varmtvannskran et eller annet sted. Jeg har Isotemp bereder.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lotus :

Jeg ser av innlegg at det er skrevet november 2003.

Aner du noe om (kanskje du har gjort det?) noen har forsøkt denne måten å gjøre det på ?

Selv har jeg plass til ca 100-200 liters tank om jeg skulle velge denne måten, og anser denne måten som veldig bra istedet for å holde på med små tanker (kan jo da ha varmt vann i lengre tid, uten dieselvarmer/starte motoren..)

Hvor lenge holder egentlig varmen seg i varmtvannstank etter oppvarming og strømmen taes bort ?

Er det realistisk at kjølevannet kan varme opp såpass stor tank alene/tidsestimat for hvor lang tid det kan ta ?

Hvor lenge holder egentlig varmen seg i varmtvannstank etter oppvarming og strømmen taes bort ?

Er det realistisk at kjølevannet kan varme opp såpass stor tank alene/tidsestimat for hvor lang tid det kan ta ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en 50-liters tank koblet mot kjølevannet på BB motor (TAMD 60C). Etter en halvtime/tre kvarter er vannet mer enn varmt nok (au!). Og det holder seg godt og varmt i ett døgn og vel så det. Avhengig av forbruk, naturligvis, og det var den siden av det ett av Lotus' innlegg tok for seg på en genial måte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

I Båtmagasinet 7-2004 var det en test av 20 liters beredere. Der varierte varmetapet fra 0,33 grader

pr. time for den beste (Isotemp Basic) til 1,68 grader pr. time for den dårligste. Se sammendraget av

testen nedenfor.

Bilde

Kilde: Båtmagasinet 7-2004

Lars H.

PS. Hele testen finnes hos BM her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

I Båtmagasinet 7-2004 var det en test av 20 liters beredere. Der varierte varmetapet fra 0,33 grader

pr. time for den beste (Isotemp Basic) til 1,68 grader pr. time for den dårligste. Se sammendraget av

testen nedenfor.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hele denne testen finner du hvis du roter litt på Båtmagasinet sine internettsider. Der står det også litt om testmetode, flere opplysninger om hver tank osv. Klikk på "tidligere artikler" og søk på "bereder" Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 8 år senere...

Er det noen fordeler/ulemper med å montere varmtvannstanken stående eller liggende ? :rolleyes:

- Min forrige 40 liter var liggende, men vurderer å sette den nye på høykant. Da vil den jo være enklere å drenere før vinteren setter inn.

Vv-beredere er beregnet for enten stående eller liggende. Tror nok ikke det går bra å forandre på dette , da kaldtvann skal inn i bunnen og varmtvann tas ut fra toppen. Tankene er innvendig konstruert på forskjellig måte alt etter hva de er beregnet for.

Er det noen fordeler/ulemper med å montere varmtvannstanken stående eller liggende ? :rolleyes:

- Min forrige 40 liter var liggende, men vurderer å sette den nye på høykant. Da vil den jo være enklere å drenere før vinteren setter inn.

les manualen. Hvordan får en fylt varmtvanntanken hvis alle røra er ned?

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...