Targa 23.1 Startet 22.August.2012 Link til dette innlegget Startet 22.August.2012 Har en kamerat som har fått lekkasje via rorkulten inn i motorrommet. Han har et 2007 mod Bravo 3 drev. Er det noen som har fått denne reparasjonen på reklamasjon? Flensen på¨eksosbendet på hans Mercruiser 4,2/320 er også knekt av. Dette må vel også være reklamasjon? Han er forespeilet utgifter på +/- 50.000 for disse jobbene og Brunswick avviser reklamasjon opplyser forhandleren. Det var litt under 5 siden overtakelse av båten da han reklamerte på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 24.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Løfter denne igjen. Er det ingen som kjenner til dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Det er en pakning på toppen av akselen som kan lekke. Feil her skyldes gjerne korrosjon på styreaksel pga manglende skift av anoder eller feil på Mercathode modulen eller ikke vært tilkoblet. Eksos bendet er av alumnium og kan også ha korrosjons skader pga overnevnte. Er gjerne ikke garanti, men kan kanskje gå på forsikring om man har kasko. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Cruiseliner Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 (redigert) Han er forespeilet utgifter på +/- 50.000 for disse jobbene og Brunswick avviser reklamasjon opplyser forhandleren. Det var litt under 5 siden overtakelse av båten da han reklamerte på dette. Reklamasjon etter norsk forbrukerkjøpslov gjelder ikke internasjonalt, så Brunswick har ikke noe med dette å gjøre, med mindre de har gitt en garanti som gjelder i fem år. Er motor og drev derimot kjøpt av norsk forhandler, vil sistnevnte være omfattet av reklamasjonsansvaret. Han har derfor ikke anleding til å uten videre avvise reklamasjon med henvisning til Brunswick. Hvorvidt du når frem med reklamasjonen er for øvrig en annen sak. Å bruke 50 000 kroner på en slik reparasjon høres uansett lite lønnsomt ut. Hvis det er bensinmotor vi her snakker om skal det så vidt jeg vet være mulig å få byttet både drev og motor for under denne summen. Så det ble solgt et bravo III drev annonsert til 23 000 på Finn her forleden. En Mercruiser byttemotor kan du få for under 20 000. Redigert 24.August.2012 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 50 000 i sum for diss høres ut som landeveisrøveri. For å skifte tetningsringen, rengjøre og smørrre opp styreakslingen må motor flyttes fram ev løftes ut. Dette er avhengig av båt selvfølgelig og beregnes fra 7 timer(lite) til det doble. Skifte av eksosbend kan ikke være all verden. Pris for bendet alene uten arbeid vet jeg ikke, men dette kostet i underkant av 4 000 på yanmar for 4 år siden. Jeg har fått byttet tetningen 2 ganger. En gang på reklamasjon (2 1/2 år) og 1 gang for egen kost etter 6 år. Det var to forskjellige båter. Dialog er viktig. Men tidspunktet er også av betydning for vurderingen. Selv om 5 år høres ut som et absolutt tidspunkt, virker det som om man av og til må forhandle fram mellomløsninger. Bedre det enn ingenting. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Cruiseliner Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Når en norsk forhandler avviser reklamasjon med henvisning til produsent i USA, vet han enten ikke forskjell på reklamasjonrett etter norsk forbrukerlovgivning og garanti gitt av produsenten, eller så satser han på at kunden ikke vet det. At amerikanske Brunswick avviser norsk reklamasjonsrett er selvsagt, men den norske forhandleren kan ikke dekke seg bak dette. Imidlertid er reklamasjon en juridisk prosess hvor det ikke nødvendigvis er noen automatikk å få aksept for klagen. En seriøs forhandler vil normalt forsøke å strekke seg så langt det er rimelig. I verste fall må man gå til sak. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Reklamasjoner innen 5 år forutsetter a) at varen er ment å vare i perioden (ikke slitedel eller lagd for åpenbart kortere periode enn 5 år) og b) er brukt iht anvisningene (bruken må være riktig, vedlikeholdet riktig, etc). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 (redigert) Har kjøpt følgende to kit som burde løse slike problemer en gang for alle. Rustfri styreaksel med foringer, skiver og mutter, samt plug kit med hullsag, gjengetapp og plugger: Redigert 25.August.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Blanco Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Har kjøpt følgende to kit som burde løse slike problemer en gang for alle. Det er det vi er spent på. Løsningen er beskrevet i vedlikeholds manualen for å slippe å flytte motor. Ulempen er to nye hull i transom, og to forskjellige legeringer, plugg og transom. Verkstedene vil helst flytte motoren. Som reklamasjon er noe annet enn sistnevnte helt uaktuelt. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
lippert Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 (redigert) Han er forespeilet utgifter på +/- 50.000 for disse jobbene og Brunswick avviser reklamasjon opplyser forhandleren. Når skal forhandlere slutte med dette tullet med å henvise til importør/produsent når de avviser reklamasjoner. Det er forhandleren som hare alt ansvar i forhold til kunden. Hvordan de eventuelt får dekket sine kostnader er uinteressant for kunden. Redigert 25.August.2012 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Teerex Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Pluggene er i kunststoff så det blir neppe noe problem. Skal brukes tetningsmiddel i tillegg. Jeg har motoren ute men det er visst ikke nok for å slippe pluggene, ifølge boka. Inner transom eller gimbal housing må visst også av. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.