Jump to content

Reklamasjon lekkasje i rorkult Bravo 3 drev


Targa 23.1

Recommended Posts

Har en kamerat som har fått lekkasje via rorkulten inn i motorrommet. Han har et 2007 mod Bravo 3 drev.

Er det noen som har fått denne reparasjonen på reklamasjon?

Flensen på¨eksosbendet på hans Mercruiser 4,2/320 er også knekt av.

Dette må vel også være reklamasjon?

Han er forespeilet utgifter på +/- 50.000 for disse jobbene og Brunswick avviser reklamasjon opplyser forhandleren.

Det var litt under 5 siden overtakelse av båten da han reklamerte på dette.

Link to post

Det er en pakning på toppen av akselen som kan lekke. Feil her skyldes gjerne korrosjon på styreaksel pga manglende

skift av anoder eller feil på Mercathode modulen eller ikke vært tilkoblet.

Eksos bendet er av alumnium og kan også ha korrosjons skader pga overnevnte.

Er gjerne ikke garanti, men kan kanskje gå på forsikring om man har kasko.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Han er forespeilet utgifter på +/- 50.000 for disse jobbene og Brunswick avviser reklamasjon opplyser forhandleren.

Det var litt under 5 siden overtakelse av båten da han reklamerte på dette.

 

Reklamasjon etter norsk forbrukerkjøpslov gjelder ikke internasjonalt, så Brunswick har ikke noe med dette å gjøre, med mindre de har gitt en garanti som gjelder i fem år. Er motor og drev derimot kjøpt av norsk forhandler, vil sistnevnte være omfattet av reklamasjonsansvaret. Han har derfor ikke anleding til å uten videre avvise reklamasjon med henvisning til Brunswick. Hvorvidt du når frem med reklamasjonen er for øvrig en annen sak.

 

Å bruke 50 000 kroner på en slik reparasjon høres uansett lite lønnsomt ut. Hvis det er bensinmotor vi her snakker om skal det så vidt jeg vet være mulig å få byttet både drev og motor for under denne summen. Så det ble solgt et bravo III drev annonsert til 23 000 på Finn her forleden. En Mercruiser byttemotor kan du få for under 20 000.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post

50 000 i sum for diss høres ut som landeveisrøveri.

For å skifte tetningsringen, rengjøre og smørrre opp styreakslingen må motor flyttes fram ev løftes ut. Dette er avhengig av båt selvfølgelig og beregnes fra 7 timer(lite) til det doble. Skifte av eksosbend kan ikke være all verden. Pris for bendet alene uten arbeid vet jeg ikke, men dette kostet i underkant av 4 000 på yanmar for 4 år siden.

Jeg har fått byttet tetningen 2 ganger. En gang på reklamasjon (2 1/2 år) og 1 gang for egen kost etter 6 år. Det var to forskjellige båter.

Dialog er viktig. Men tidspunktet er også av betydning for vurderingen. Selv om 5 år høres ut som et absolutt tidspunkt, virker det som om man av og til må forhandle fram mellomløsninger. Bedre det enn ingenting.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Når en norsk forhandler avviser reklamasjon med henvisning til produsent i USA, vet han enten ikke forskjell på reklamasjonrett etter norsk forbrukerlovgivning og garanti gitt av produsenten, eller så satser han på at kunden ikke vet det. At amerikanske Brunswick avviser norsk reklamasjonsrett er selvsagt, men den norske forhandleren kan ikke dekke seg bak dette.

 

Imidlertid er reklamasjon en juridisk prosess hvor det ikke nødvendigvis er noen automatikk å få aksept for klagen. En seriøs forhandler vil normalt forsøke å strekke seg så langt det er rimelig. I verste fall må man gå til sak.

Link to post

Har kjøpt følgende to kit som burde løse slike problemer en gang for alle.

Rustfri styreaksel med foringer, skiver og mutter, samt plug kit med hullsag, gjengetapp og plugger:

 

img_0788.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har kjøpt følgende to kit som burde løse slike problemer en gang for alle.

 

Det er det vi er spent på. Løsningen er beskrevet i vedlikeholds manualen for å slippe å flytte motor. Ulempen er to nye hull i transom, og to forskjellige legeringer, plugg og transom. Verkstedene vil helst flytte motoren. Som reklamasjon er noe annet enn sistnevnte helt uaktuelt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Han er forespeilet utgifter på +/- 50.000 for disse jobbene og Brunswick avviser reklamasjon opplyser forhandleren.

 

Når skal forhandlere slutte med dette tullet med å henvise til importør/produsent når de avviser reklamasjoner. Det er forhandleren som hare alt ansvar i forhold til kunden. Hvordan de eventuelt får dekket sine kostnader er uinteressant for kunden.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post

Pluggene er i kunststoff så det blir neppe noe problem. Skal brukes tetningsmiddel i tillegg.

Jeg har motoren ute men det er visst ikke nok for å slippe pluggene, ifølge boka. Inner transom eller gimbal housing må visst også av.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...