Jump to content

Passer Volvo B23 bilmotor til et VP 280 drev?

Ole MP

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Volvo 240 1986 modell med en B23 motor.

Dette er en bil vi ikke bruker mer, men motor er i orden.

Og så har jeg en båt med et VP 280 drev, men mangler motor.

Derfor lurte jeg på om noen vet om denne motoren kan passe til dette drevet?

Jeg har også en del deler som kan brukes til ombygging av kjølesystem +++.

Håper noen kan gi meg svar på dette. :yesnod:

Marineutgavene av B21 + B23 (samme motor, med forskjellig sylinderstørrelse mener jeg) heter AQ140 + AQ145.

Svaret til deg er ja, men er en god del ting som kreves for ombygging. Hvis vi fokuserer på gearet og bakre del, regner jeg med at du har transomplaten og alt det der, da trenger du ett kløtsjhus til båt, du trenger akseltapp mellom gir og motor og du trenger monterinsutsyret som består av en tykk gummibelg + metall (Alu) klemring utenpå der.

Videre er jo ikke disse motorene ment for maritimt miljø, så du eter fort opp toppakningen fra bil, skal den gå i saltvann.

Utover det er det meste mariniseringsutstyr du trenger, riser, kne, eksosmanifold og kjøleutstyr. Disse motorene ble levert med lukket kjølekrets.(En annen ting er at kamen er annerledes på båt og bil, men hadde ikke jeg brydd meg med å skifte, heller leve med de færre hk du får i motoren)

Finnes masse tegninger om slike ombygginger og andre besrivelser her på forumet, bruker du søk funksjonen.

Mariniseringsutstyr til B23 og B230 er helt forskjellig og passer ikke om hverandre. Oljekjøler og eksosmanifold er det samme, de andre tingene er ulike. Mange myter omkring toppakninger. De er like på bil og båt og B23 og B230. Her brukes det frostvæske i kjølesystemet. Derimot brukes sjøvann i B18/B20, de krever "rustfri" pakning.

Det ligger rikelig med litteratur som innholder tegninger etc i dokumentarkivet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...