Ole MP Startet 22.August.2012 Link til dette innlegget Startet 22.August.2012 Hei Jeg har en Volvo 240 1986 modell med en B23 motor. Dette er en bil vi ikke bruker mer, men motor er i orden. Og så har jeg en båt med et VP 280 drev, men mangler motor. Derfor lurte jeg på om noen vet om denne motoren kan passe til dette drevet? Jeg har også en del deler som kan brukes til ombygging av kjølesystem +++. Håper noen kan gi meg svar på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Marineutgavene av B21 + B23 (samme motor, med forskjellig sylinderstørrelse mener jeg) heter AQ140 + AQ145. Svaret til deg er ja, men er en god del ting som kreves for ombygging. Hvis vi fokuserer på gearet og bakre del, regner jeg med at du har transomplaten og alt det der, da trenger du ett kløtsjhus til båt, du trenger akseltapp mellom gir og motor og du trenger monterinsutsyret som består av en tykk gummibelg + metall (Alu) klemring utenpå der. Videre er jo ikke disse motorene ment for maritimt miljø, så du eter fort opp toppakningen fra bil, skal den gå i saltvann. Utover det er det meste mariniseringsutstyr du trenger, riser, kne, eksosmanifold og kjøleutstyr. Disse motorene ble levert med lukket kjølekrets.(En annen ting er at kamen er annerledes på båt og bil, men hadde ikke jeg brydd meg med å skifte, heller leve med de færre hk du får i motoren) Finnes masse tegninger om slike ombygginger og andre besrivelser her på forumet, bruker du søk funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Ole MP Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Takk for nyttig innspill. Skal sjekke og søke etter tegninger og tips. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Motoren du har heter nok B230 og ikke B23. Denne kom i 1985 og har ikke smidd veiv og har andre råder. For marinisering tror jeg ikke dette har noe å si,men ikke alt som passer omhverandre fra b21\23 til b230. Sitér dette innlegget Link to post
Ole MP Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Det stemmer vel det at det er en B230 og ikke B23. Tar gjerne mot tips med link tegninger o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Mariniseringsutstyr til B23 og B230 er helt forskjellig og passer ikke om hverandre. Oljekjøler og eksosmanifold er det samme, de andre tingene er ulike. Mange myter omkring toppakninger. De er like på bil og båt og B23 og B230. Her brukes det frostvæske i kjølesystemet. Derimot brukes sjøvann i B18/B20, de krever "rustfri" pakning. Det ligger rikelig med litteratur som innholder tegninger etc i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.