Jump to content

Politianmeldt for å ha gitt gode råd ved manøvrering av båt

Bidevind

Recommended Posts

Tja, blir vel definisjonsspørsmålet om hvem som bare holder i roret (eller autopilot for den saks skyld) og hvem som er faktisk skipper selv om dette er fritidsbåt? Man kan da fint formelt føre en båt kun med muntlig kommando, selv om det fortvekk er mer vanlig på skikkelige skip...

EDIT:

Men vri på det motsatt vei: Det er vel intet i veien for å sette vilkårlig person (over 16 år) til å manøvrere en båt (selv med sertifikatplikt) så lenge det er en ansvarlig skipper tilstedet som formelt fører båten?

Redigert av LM 9725 (see edit history)

"Efter förhör ute till havs slutade parets fisketur med att de blev bogserade hem igen.

– Då bad de mig att peka ut grunden för dem i viken där vi bor. Men det kan jag ju inte göra, sa jag, för då gör jag ju om brottet. Men det slutade med att jag fick lotsa dem in, berättar Thure Andersen."

Hahaha.

Blir litt halvsvimmel av slikt!

Legg ellers merke til at det var en sak tidligere som nok har presedens i Norge, da ble en fører stoppet med 2,4 i promille - men slapp unna fordi han var Sjøkaptein av yrke, og de regnet som så at hans ferdigheter ikke var videre nedsatt av promillen!

Jeg har mange ganger gitt råd til den som får i oppdrag å føre min båt mens jeg tar et par øl. Det at jeg er den som kjenner båten best gjør meg ikke uskikket til å gi råd. Derimot er den som fører båten forpliktet til å benytte de hjelpemidlene han har til rådighet ihht sjøveisreglene.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Så om en fører en båt, og det er en mer erfaren ombord som er full. Så er det han som er skipper om han lirer av seg noen fraser i fylla...

Her er det såpass mange variabler at en rettssak er nok eneste løsning. Og den tror jeg fort kan svinge begge veier.

Hehe, kanskje retten må ta seg en båttur for å se at konen virkelig er kompetent nok til å kjøre selv. Det tror jeg blir en stressende tur for hennes del :)

Jara Wynja

Er dette rett og slett fordomsfull kjønsdiskriminering ?

Ville tilsvarende situasjon oppstått hvis far i huset førte båten og en full kone eller full kompis blandet seg inn med mas om hvordan han skulle kjøre båten ??

Å bli nervøs ved spaken når en poilitibåt dukker opp eller vel ingen helt uventet reaksjon selv man vanligvis har full kontroll.

Redigert av oslofjord (see edit history)

De får travelt politiet hvis de skal begynne å straffeforfølge alle berusede passasjerer som kommer med gode råd og festelige tilrop under kjøring.

Det seg være bil eller båt.

Denne saken bærer preg av tjenestemenn med en voldsom skepsis til kvinnelige båtførere.

Hva hvis damen hadde vert alene ombord?

Dette er mildt sagt latterlig.

Hele saken bunner vel i at politiet ikke anser kona som kompetent til å føre båten på egen hånd, og da blir jo mannen de facto skipper - full eller edru.

For noe tull.

Kona var gammel nok og edru. Hun skriver at hun føler seg umyniggjort og det gir jeg henne rett i.

At mannen som hadde over 0,2 i promille, fortalte at hun ikke hadde fått satt båten skikkelig i gear, gjør henne ikke ute av stand til lovlig å føre båten. Det er da ikke innført kompetansekrav til fører av båt. i så fall ville det vært kona som skulle vært annmelt og ikke mannen. Om du sitter ved siden av din kone i bilen på vei hjem fra en fest og forteller at hun bør skifte gear før en bratt bakke, er det ikke du som fører bilen. Det er fortsatt din kone og det er hun som er ansvarlig.

Om det er slik at Politiet kan reise tiltale mot alle som er litt klønete når de legger til på sjøen, er jeg redd de ikke får tid til så mye annet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Betyr dette at man aldri kan drikke hvis man drar på tur med gutta fordi politiet alltid antar at det er den personen som eier og som kjenner båtren best som anses som fører ???

Fører er jo ikke automatisk den som holder i rattet eller roret....så da blir det opp til politiet å selv definere hven de anser som fører....??

Redigert av oslofjord (see edit history)

..eller er det en som prøver å snike seg unna fyllekjøring og lar kona overta rattet når de ser politiet. Men det er mange x faktorer her, så å trekke en konklusjon den ene eller andre veien blir isåfall på mangelfult grunnlag. Det fremgår bl a ikke hva politiet vurderte i dette tilfelle. Kun avisen gjenfortelling og den skal man av og til ta med en klype salt..

Her det vel uten tvil en beruset mann som ikke tørr eller vil gi fra seg kommandoen over skuta til kona, slik de fleste menn til sjøs er... Der er det kone som er "hopp kjerring hopp" som må hoppe i land, fortøye samt hals og dra i tauverket, mens den feite gubben står bak "rorert" og kommanderer..

Om det er kona eller autopiloten som styre, så er det vel gubben som gir kommandoen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Større båter skal vel ha en klart definert skipper, men det er vel ikke krav til det i en Fritidsbåt ?

Kommer man i utlandet,(sørover) så blir det jo stillt spørsmål om hvem som er skipper ombord, og det blir skrevet ned. Mannskapsliste må leveres,

Men slikt er det jo ikke her oppe i nord.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Siden han overlot kommandoen til kona var han vel noe usikker på om han var i gråsonen. På tross av dette var det jo han som hadde "kommandoen" slik jeg har oppfattet dette i agurktiden.

Svensk Polis har vel også noe mellom øra og de agerte jo mot han/båten og tok reaksjon ut fra dette. Skjønner lite til de som ikke vil akseptere dette.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Forstår jeg det rett var konen i sin fulle lovlige rett til å føre denne båten, og det var da også det hun gjorde da situasjonen oppsto. At mannen - muligens med mye mer båterfaring (og ett par pils for mange innabords) - tillater seg å komme med et råd under en tilleggingsmanøver endrer etter mitt syn ikke på hvem som førte båten. Jeg har med min (nå solgte) båt - edru godt nok, men ville utvilomt ha gjort akkurat det samme selv om jeg hadde tatt en pils eller to - latt admiralen (har båtførenprøve og sertifikat ja) legge til en gang eller to - og da var det betimelig på et tidspunkt på vei inn i båsen å bestemt påpeke at det nå var på høy tid å begynne å slå bakk. Som flere har påpekt - jeg ville heller ikke akseptert en bot for slikt - det fikk bli rettsak.

Som en annen så slående sa lenger oppe i tråden - skal en full mannepassasjer f.eks. kunne straffes for å komme med gode kjøreråd til sin edrue kone som kjører bilen? Tror vi er på ville veier da gitt!

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...