Jump to content

Politianmeldt for å ha gitt gode råd ved manøvrering av båt

Bidevind

Recommended Posts

Etter den repotasjen så sitter jeg igjen med masse spørsmål:

- Kjørte Gunilla hele tiden?

- Har politiet noe mer enn bare en kommentar fra Thure?

- Kan Gunilla kjøre båt?

- Har Gunilla vært ute med båten uten gubben?

- Fikk Gunilla sjansen til å vise at hun kan kjøre båt?

- Hvis en som er fersk (og kan dra nytte av tips fra en annen) er ute på båttur, er det bedre å dra alene eller å få et tips eller to fra en som har drukket?

- Hva om Gunnilla hadde sluppet i land gubben og dratt rett ut igjen alene?

Det er vel bare paret i båten som har uttalt seg til avisen. Det kan jo hende at dette er et klasisk tilfelle av "Ta rattet kjerring, der kommer polisen".

Håper vi får høre fortsettelsen.

Gerhard

Gode spørsmål.

Har et til:

Har Politet som kom noen gang drukket alkohol og dermed vist hvor vanskelig det er å holde kjeft når man har drukket alkohol?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Det er vel bare paret i båten som har uttalt seg til avisen. Det kan jo hende at dette er et klasisk tilfelle av "Ta rattet kjerring, der kommer polisen".

Håper vi får høre fortsettelsen.

Gerhard

Du har nok et poeng her ja, men om sannheten kommer frem er vel en annen sak.. Det er alltid mere enn en side av en sak...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det bare meg som synest det er deiligt å nyte alkohol i egen båt mens andre føre båten??

Du skal ikke se bort fra det..... :giggle:

Men en annen ting jeg kom til å tenke på.... Om et ektepar eier båten sammen... Er det da fortsatt MANNEN, som må holde seg edru og holde kjeft?

Hva gjør da politiet om de kommer over et lespiskt ektepar?... bryter da politiet håndbak med ekteparet for å finne ut hvem av dem som er mest mann?

(Jeg holder fast ved tidligere uttalelser om at jeg støtter konen som følte seg umyndiggjort)

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Enig så enig RSL. Å ka med at fruen blir nervøs når politi dukker opp,mens mannen som har drukke å tar alt kuli. Ein annen ting.Mannen skrur på alle brytere for start og lys pluss pluss, vist fruen føre båten til fks kai og mannen skrur av visse ting, er det han som har ført båten da?? I egen båt så har eg opplevd at klikk til fri ikke alltid er fri. Og om fruen har ført båten til kai før så er det for å lære, ellers så er det mannen som gjør det. Så vist hu gjør ein feil når/vist hu er nervøs å mannen gjør ein positiv gjerning (som sette motoren i fri) Koffer ta mannen da?? er ett edru individ ombord som kan og overta vist andre parten ikke er skikka te å føre båten.

Endelig båt igjen

Akkurat det med at båten ikke alltid er i fri, er en gjenganger på min gamle svenske dame fra tid til annen..... om jeg (kaptein, eier og mest erfaren på sjøen) legger til (edru) og finner ut at båten faktisk er i gear mens jeg står der på brygga, mens dama og en venninde sitter ombord med hvert sitt vinglass. Skal jeg da ikke kunne be henne flytte gearspaken 4mm bakover (eller forover), fordi det da brått er hun som har lagt til båten og har kommandoen ombord?

Grmf.... Jeg kan strekke meg til at det nok kanskje er mer i denne saken enn det avisen har fokusert på, men om vi skal diskutere det som faktisk står i teksten, er politiets reaksjon både kjønnsdiskriminerende og har lite hold i lovverket.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Denne vurderingen kan ikke automatisk vurderes med norske juridiske øyne pga særskilte svnenske regler. Sjekk linken nedenfor med utdypende sak om aktuell sak samt sitat av hele den aktuelle loven:

http://bohuslaningen...bedomningsfraga

"Ändringen av sjölagen 20 kap.

:........För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt......."

"– Normalt har polis, åklagare och domstolar betraktat den som styr som befälhavare. Men de vanligaste riskerna på sjöss är inte att rorgängaren gör fel, utan tvärtom, att den som navigerar gör det, säger han.

Enligt Hugo Tiberg må meningen "fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss" i sjölagen vara ny. Men han säger att idén om att befälhavaren inte nödvändigtvis är den som står vid rodret går tillbaka ända till 1700-talet i svensk juridik."

Her har altså svenskene gitt blaffen i begrepet båtfører eller kaptein , men heller lovfestet at alle som har viktig betydning for sikkerheten om bord må være edru......må andre ord må vel det bety at samtlige bestningsmedslemmer på seilskute må være edrue...for alle som er aktivt med å hale i seil eller annet er vel viktige for sikkerheten ??

Hviis en lege fra vennegjengen bør han vel også være edru (?)....for er lege av yrke har vel vesentlig betning for sikkerheten om bord (???)

Hvis derimot Thure alternativt hypotetisk hadde drukket så meget at han hadde sovnet på dekk hadde det nok vert lovlig fordi en bevistløs eller sovende person kan da ikke ha vesenlig betydelse for sikkerheten ???

Den som kjenner motoren best og som kan fikse motoren hvis den fusker til havs er åpenbart pliktig til å være edru 24 timer i døgnet.

Nei å definere hvilke personer og funksjoner som er viktig for sikkerheten om bord blir jo håpløs..da kan jo alle og ingen defineres som pliktige til å være edrue

Redigert av oslofjord (see edit history)

http://bohuslaningen...-att-frun-korde

Bakgrund

De senaste veckorna har sjöfylleri varit på tapeten i media. För några veckor sedan gjorde en samling kändisar gemensam sak i ett debattinlägg där de rasade över att de inte fritt får välja måltidsdryck till havs. Samtidigt ställer sig en stor majoritet av befolkningen bakom tanken om nolltolerans mot alkohol till sjöss. Men sjölagen som kom i ny version 2010 ställer vissa juridiska spörsmål på sin spets. Är det bara föraren som kan åtalas för sjöfylleri? Och när anses man ha befäl över en båt? Bohusläningen har gjort ett nedslag i sjöfylleridebatten

Kan politiets handling sees som deres "debattlinnlegg" for å vise allmuen at loven praktiseres strengt ??

Redigert av oslofjord (see edit history)

Etter den repotasjen så sitter jeg igjen med masse spørsmål:

- Kjørte Gunilla hele tiden? Etter hva som kommer frem av artikkelen dorget de etter makrell, og frua førte båten

- Har politiet noe mer enn bare en kommentar fra Thure? Det ser slik ut.

- Kan Gunilla kjøre båt? Hun er bedre vant med en noe mindre båt til vanlig.

- Har Gunilla vært ute med båten uten gubben?i Det har forøvrig lite å si om hun ellers på lovlig vis kan føre båten.

- Fikk Gunilla sjansen til å vise at hun kan kjøre båt? De ble slept inn til land, så det tror jeg neppe.

- Hvis en som er fersk (og kan dra nytte av tips fra en annen) er ute på båttur, er det bedre å dra alene eller å få et tips eller to fra en som har drukket? Åpenbart!"

- Hva om Gunnilla hadde sluppet i land gubben og dratt rett ut igjen alene? Da hadde ikke politiet hatt noen sak.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjös vil jeg tolke dithen at båten ikke kan opereres trygt uten denne personens medvirkning. Dette vil jo være veldig situasjonsbetinget. Til havs i 20 sekundmeter er det rimelig å forlange at samtlige ombord er edrue, under en ettermiddagstur i godt vær vil neppe "säkerheten till sjös" bli uakseptabelt lav om noen av mannskapet drakk seg til 0.21 i promille.

Etter min mening må polisen i dette tilfellet få retten med på at det trengs minimum to personer for å operere en Searay Sundancer trygt i smult farvann og godt sommervær.

Ellers viser bare denne saken hvor galt det kan gå når alt skal lovreguleres til minste detalj - det tas for gitt at folk flest er totalt blottet for både dømmekraft og sunn fornuft. Og det lille man måtte inneha av kognitive og motoriske ferdigheter forsvinner som dugg for solen med en gang promillen passerer 0.2. Det er vel ikke kommet fullt så langt i Norge ennå som i Sverige, men det er nok bare et spørsmål om (kort) tid.

- Hva om Gunnilla hadde sluppet i land gubben og dratt rett ut igjen alene? Da hadde ikke politiet hatt noen sak.

Avhenger vel av om Gunilla var kompetent til å føre båten

...bli uakseptabelt lav om noen av mannskapet drakk seg til 0.21 i promille.

Det er vel ikke kommet fullt så langt i Norge ennå som i Sverige, men det er nok bare et spørsmål om (kort) tid.

Loven i Sverige sørger jo for at søta bror ikke skal overstige 0.2 og da må jo saken være klinkende klar for alle. Og det er jo ikke p.g.a. gubben og Gunilla loven er satt til 0.2, men alle oss andre som kan bli overkjørt av båten. Å teste ut grensen for hvor langt en kan strekke stikken over 0.2 blir noe tøvete etter min oppfatning.

Nå har vi 0.8 i Norge og da blir det jo opp til oss båtfører å sørge for at ingen overstiger nivået - med opplysning.

Hørte forresten på nyhetene idag at det nå legges ut på høring om sertifikat skal innføres i Norge for "hurtiggående" båter og dette ønsker jeg velkommen dersom dette blir et konstruktiv sertifikat og ikke bare et skrivebordsutkast.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...