Jump to content

Middagsbukta-tråden

oslofjord

Recommended Posts

Middagsbukta mellom Nordre Langåra og Brønnøya fortjener en egen tråd. Dette er i Asker kommune i Indre Oslofjord.

Gjenoppdaget dette flotte utfartsmålet fredag, søndag og tirsdag. Egner seg best for solskinndager, men takket være bartte stup på Nordre Langåra kan det vær blikkstille i sundet selv om det blåser friskt ute på fjorden.

Desverre tok jeg ingen bilder, men sist søndag var det en 17-mai-stemning og båtidyll der som jeg sljelden har sett maken til. Dette er stedet for å se og bli sett og slett ikke egnet for de som søker en øde ø.

På 80 tallet ble vel Middagbukta en slags klisje og symbol på båter, reker og hvitvin. Uansett er Middagsbukta anno 2012 minst like populær som den gang...vel og merke når solen skinner. Ellers er det plass til alle for hvis boltene på land er opptatt er det bare å slenge ut en dregg å ta fram solkremen.

Hadde faktisk den første turen etter at båten ble sjøsatt på søndag, akkurat gjennom middagsbukta.

Enormt med båter som lå ankret opp.

Det var helt klart at båtfolket i Oslo benyttet dagen til å være på fjorden.

Jeg så dessverre ingen andre båtplassenvimpler, men rakk ikke å sjekke alle båtene.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Ellers er jo Middagsbukta stedet der alle har god tid.....kan knapt huske noen plagsomme hekkbølger. Uansett lurt å ha krabbefart for det kan dukke opp badende hoder rundt alle båtene i sundet.

link til budstikkabilde: http://www.budstikka.no/nyheter/flere-forelegg-etter-travel-dag-pa-sjoen-1.7496878

2966150561.jpg

Redigert av oslofjord (see edit history)

Middagsbukta opfatter jeg primært som nordlige del av sundet der det vier seg ut i bukten selv om hele sundet forbi "butikken" i praksis omtales som Middagsbukta.

Finner ikke navnet på Finn-kartet så ordet "Middagsbukta" er muligens bare et folkelig navn tilsvarende "Fredagshølet" ved Fredrikstad som vel heller ikke er et offislelt navn ??

Uansett het i hvert fall Middagbukta "Middagsbukta" alerede på 60-70 tallet. Sikkert andre som kjenner Middagsbuktas historie bedre enn meg.

Sosialt, mye og se på og en veldig lun havn for de vanlig vindretningene om sommeren.

Det at det er gjennomfart er nettop det som gjør stedet så populært.

For de som uffer og æsjer seg over mye båter og folk, så er det fullt mulig å finne seg en holme hvor man kan være så asosial man bare vill ikke langt unna. Her har man hvertfall valget, kontra andre steder i landet hvor man møter en båt i uka om man er heldig. Det må være drepen kjedelig, det.

Mvh. SAP

Hadde faktisk den første turen etter at båten ble sjøsatt på søndag, akkurat gjennom middagsbukta.

Enormt med båter som lå ankret opp.

Det var helt klart at båtfolket i Oslo benyttet dagen til å være på fjorden.

Jeg så dessverre ingen andre båtplassenvimpler, men rakk ikke å sjekke alle båtene.

jeg var der med min vimpel. Langårasundet blir brukt mye fordi det er altid en lun havn. kort avstand fra de fleste havner. Er vel ikke noe værre og ligge der en andre steder. vi trives veldig godt og skjansen for og treffe gamle naboer eller venner betyr mye for oss.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Har egentlig ikke peiling på Middagsbukta, men forsøker meg likevel med en analyse av båtkulturen der.

ANALYSE AV BÅTKULTUREN I MIDDAGSBUKTA

(Takknemlig for alternative anlyser fra andre som kjenner båtkulturen der enda bedre.)

Min hypotese er at grunnen til at det er så hyggelig steming tross utrolig mange båter er antagelig at "alle" vanlige båtfolk setter kursen mot Middagsbukta, mens "bedre-viterne" holder seg unna. ( VIstnok i motsetning til Sandspollen og Fredagshølet hvor det i følge rykter er flere erfarne båtfolk...på godt og vondt.)

- I middagsbukta er det ingen som påberoper seg å ha har faste plasser tror jeg.

- I Middagsbukta reiser ikke sære pensjonister ut tidlig fredag for å holde av seg plass for egen og andres båter (tror jeg)

- I Middagsbukta er det ikke Narvestad-typer som tramper i klaveret.

- I Middagbukta er det ikke selvopnevnte ordensmenn som ergrer seg over støy og hvordan folk fortøyer.

- I Miiddagsbukta har folk båt for å nyte livet....og ikke et liv viet til båten !

- I Middagsbukta er båtfolket som ofte har VHF, men ikke ergrer seg over om ikke all andre har det.

- Til Middagbukta kommer folk uten kart, med bilkart, sjøkart eller kartplotter.

- Når de soler seg fram og tilbake i Middagbukta i 2 knop bruker ikke alle redningvest.

Det finnes ikke noe mer lavterskeltilbud enn Middagsbukta fordi alle i Indre Oslofjord kan putre dit uavhengig av hvor uerfarne man er med båt.

Dog er det vel IKKE stedet man lettest treffer nye båtvenner hvis man da ikke har så spesiell båt at f.eks. andre med samme type båttype vil slå av en prat. Nei i Middagbukta bør man helst ha med kjærste/kone, men aller helst hele gjengen eller noen gode vennepar.

Helst skal disse venneparrene komme i egne båter slik at man "tilfeldigvis" kan treffes, fortøye intil hveranandre og starte festen . Jo flere "vennebåter"intill hverandre jo bedre....

Med andre ord er MIddagsbukta en solskinnsdag et svært inkluderende tilbud for helt vanlige båtfolk i alle aldre, men kanskje et litt ensomt sted hvis man vil slappe av alene på fligtbridgen med en god bok.

Uansett et perfekt sted for bading, soling og god mat med familie eller gode venner uansett alder.

Håper lokallkente suplerer min Middagbukt-analyse !

tja, ikke si man ikke blir kjent med nye folk i bukta, har vel fått over 20-30 nye "båtvenner" (folk med egen båt) der siste årene, aldri noen som sier nei til å legge seg på de, og om man driver litt nærme, så lager man bare en lengre lenke

Nyttig og hyggelig info fra lokalkjent......vi har ikke vurdert å henge oss på andre båter når vi dregger mitt i sundet....føler vel at alle andre har så skrekkelig mange naboer og barndomvenner de fortøyer med.

Middagsbukta er herlig for oss som er interessert i båter. Å ta en runde gjennom og tilbake for å titte og så legge seg på anker og se båtene for går forbi. Herlig! Føler ikke at det er et sted for "å bli sett", men mye mer å se.

I middagsbukta er det i 99% av tilfellene vindstille selv om det blåser 7-8 m/s i fjorden. Var der for et par uker siden og dro ut da det var nær vindstille. Etter 4-5 timer var det på tide å dra hjem, og da vi kom ut av middagsbukta ble veldig overrasket. Det blåste som et helv......

Dersom det er mindre vind ligger mer og mer på "skauern" utenfor middagsbukta. På fine dager er det en eim av eksoslukt i middagsbukta, så om jeg skal ligge lenge kan det bli litt slitsomt...

Middagsbukta er konge. King Konge! ;-)

Kk

ANALYSE AV BÅTKULTUREN I MIDDAGSBUKTA

(Takknemlig for alternative anlyser fra andre som kjenner båtkulturen der enda bedre.)

Har ikke vært der på et par år, men jeg bruker nok middagsbukta mer i henhold til det navnet og tradisjonen tilsier - nemilg å spise middag.

Når solgangsbrisen friskner til ute på fjorden og sulten melder seg er det et naturlig sted å ankre opp for å spise middag. Det ser alltid veldig fullt ut der inne, når jeg ankommer en søndag ettermiddag, men jeg finner som regel en luke der jeg kan droppe ankeret. Starter gjerne med et bad, etterfulgt av middag og kaffe.

At det skulle være noen spesiell "kultur" i middagsbukta ifht andre steder kjenner jeg ikke til.

Det er neppe en særlig kultur for de som ligger oppankret i middagsbukten nå enn tidligere. Det å bade midt i hadde jeg vel kanskje droppet Bliss, har badet mang en gang og kommet opp med en dorull rundt halsen :lol:

Ellers bør det sies at det er en fantastisk lun plass om solen skinner og det blåser hatter og kaniner andre steder :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

- I Middagsbukta er det ikke Narvestad-typer som tramper i klaveret.

I går kjørte jeg på tomgang i ca 5 knop gjennom sundet og ble hysjet ned av en kar i en 35 fots campingbåt. Jeg lagde overhodet ikke bølger for han og farten var innenfor grensene. Båten min begynner å lage bølger først fra 6,5-7 knop og oppover. Så Narvestadtyper finnes :-) Jeg vinket pent tilbake og fortalte at "dette er tomgangshastigheten min, herr konstabel."

Lingefan

I går kjørte jeg på tomgang i ca 5 knop gjennom sundet og ble hysjet ned av en kar i en 35 fots campingbåt. Jeg lagde overhodet ikke bølger for han og farten var innenfor grensene. Båten min begynner å lage bølger først fra 6,5-7 knop og oppover. Så Narvestadtyper finnes :-) Jeg vinket pent tilbake og fortalte at "dette er tomgangshastigheten min, herr konstabel."

Var du der da gutta i sandstø 21 tusla forbi litt hurtig? Uansett god stemning! vi andre dro ikke inn før over midnatt, og ehh var vel helt oppi 1000rpm en liten stund på vei inn, var jo latterlig mørkt, savnet sånne bauglys du har da gitt...

klokker & båter, sunne interesser!

klarer du så lavt som 5 på tomgang egentlig? Og husk det bobler fært i vannet av den D6'en din, bråker vettøøø... du skled jo letttt fra meg på tomgang når jeg tusla 3-4 knuter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...