DieselDahl Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Har vel alltid ansett middagsbukta som det mest Harry stedet i indre Oslofjord og ikke noe yndet reisemål med min exelente yacht....... Til tross for at jeg tok med en venninne dit en fredelig maidag da det var ca tre andre båter der...... Men etter å ha lest innlegget til oslofjord ble jeg straks mere lettpustet. Nå går det bra. Tror jeg fint kan ha det helt knall i langårasundet. Kanskje det er bra der? Mange syns visst det..... Har prøvd å finne en plass å ankre der på st.Hans aften på båten til en kompis........ Vi ga opp. Tror faktisk det er et knallbra sted å legge seg, selv om mange andre også syns det! Lavterskel.... Ja hvorfor ikke? Er jeg så mye bedre enn andre? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 En gammel regel i middagsbukten er at en bruker kun 1 motor ved gjennomkjøring. Vekselsvis tomgang og fri Andersb Klarer du 5 kn på tomgang har du problemer med tomgangsturtallet på v8 en eller gal propell Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Fusebox Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Middagsbukta er både et naturfenomen og et hyggelig samlingssted. Når sønnavinden blåser, og stort sett ellers også, er det lunt og fint der. Du humper og spretter i bølgene iblant på vei inn, og kjenner at vinden stilner og sola tar ordentlig godt når du kommer innenfor "veggen". Alltid plass til en til, hyggelig turterreng på Langåra, fint å bade, og greit å sette grillen på land. "Se og bli sett" stedet, jada, på godt og vondt ;-) Har også mer enn en gang blitt overrasket av vinden på hjemveien, når vi runder neset og skal sydover. Hyggelig sted er det i alle fall, og ofte brukt av oss også. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 23.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 (redigert) Det er skarp skifer og hverken blanke svaberg eller finkornede sandstrender, men de fleste har jo uansett både solseng og badetrapp. Nest viktigste ombord (etter nødutstyret...) er å bunkre nok mat og drikke. Bortsett fra en sporadisk VG-båt er det langt til provianteringsmuligheter. Den såkalte "butikken" i sundet er ingen butikk lenger (men overnattingsmulighet) og altså langt til nærmeste kiosk..og som navnet sier så sitter folk gjerne å spiser midddag ( eller festlunch) om bord i båtene sine i Middagsbukta. Redigert 23.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 (redigert) Klarer du 5 kn på tomgang har du problemer med tomgangsturtallet på v8 en eller gal propell Forrige båt hadde vel i overkant av 7 knop på tomgang med raskeste oppsett avhengig av antall i båten og pargass... V8 700omdr 1,36gearing og 28p propell... 1000kg båt Lovbryter alle steder med 5 knop... Litt køddete inn i havner da mye inn/ut av gear før entring i båsen... I tillegg fri eksos fra høykompmotor så den hadde nok ergret narvestaene, bølger, fart og lyd... Hmm godt folk omkring der jeg hadde den var omgjengelige og mer opptatt av egen kos enn andres aktiviteter Redigert 23.August.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 En gammel regel i middagsbukten er at en bruker kun 1 motor ved gjennomkjøring. Vekselsvis tomgang og fri Andersb Klarer du 5 kn på tomgang har du problemer med tomgangsturtallet på v8 en eller gal propell Enig der, både lingefan sin marex, og en venn sin ghibli har d6-350, fellesnevnern er vel at de går 5+ på tomgang, litt rart, med begge mine maskiner i gir, kjører jeg 3-4knop ca på tomgang, med 1 maskin i gir, klarer jeg helt ned i 2.2knop på tomgang, dog er styringen litt kødden, men funker :) Jeg har tomgang stilt helt ned i 500-550 nå med varme maskiner, giring osv er en drøm med så lavt turtall, også tilegging i havner og lignende. Skal sies at jeg da har rekkevidde 500-4400? eller hva det er, så har vel endel mere turtall å gå på, d6 har vel 6-700 til 3700 ish? Litt rart at jeg både kan kjøre saktere enn de på tomgang, og dra 20 på topp på de ;) skal sies at marexen til lingefan gikk uforskammet bra rett frem i mini pokerrunnet vi hadde her om dagen Sitér dette innlegget Link to post
civicexe Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Ser ut som ein fin plass :) men altfor masse folk i følge min smak, :P Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 eller hva det er, så har vel endel mere turtall å gå på, d6 har vel 6-700 til 3700 ish? Tomgangshastigheten er for å være nøyaktig 4,2 knop og da lager den ikke bølger i det hele tatt, og i 5 knop (så vidt litt endring på gassen) er det knapt forandret med bølger etter båten. Den sklir ubemerket i denne hastigheten og de fleste ville tippet den gikk i 2-3 knop slik det ser ut. Turtallsvariasjonen på min båt er 700-750 opp til maks på 3 500 omdreininger. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Free Lillehammer Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Noen som har et Middagsbukta-bilde fra en solrik St.Hansaften? Skal visst være passe tettpakket da... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Kan man ikke gå tørrskodd over Middagsbukta på St. Hans Aften, da blir det sein vår... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Stjerneglimt Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Noen som har et Middagsbukta-bilde fra en solrik St.Hansaften? Skal visst være passe tettpakket da... Se innlegg #3 i denne tråden... Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
oslofjord Svart 23.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 (redigert) Det er litt pussig med Middagsbukta for selv på kjølige vårdager når det er få båter får jeg en litt andektig følelse når jeg putrer gjennom sundet. Ikke har jeg vert der så fryktelig ofte heller, men det er vel noe med at Midddagsbukta er båtlivets svar på Holmenkollen....ja nærmest riksanlegg for båtkos....og på samme måte som follk gikk mann av huse til ski-vm når de ryktes av det var totalt kaos med hundretusener i løyper og gater....ja så er folk så sosiale at de helt frivillig trekker til Middagsbukta spesielt på de solskinnsdagene de vet vet det masse båter der. Bereiste båtfolk som har passert Drøbaksundet kan sikkert med tyngde hevde at stemingen, svabergene og vannkvaliteten er bedre i en elller annen naturhavn... eller berette om partysteming på svenskekysten, men det er nå bare Middagsbukta som er Miiddagsbukta....og allerede mens det fortsatt er ettermiddagsrush gjennom Sandvika en tilfeldig hverdag kan man slenge ut dreggen i Middagsbukta. Mer ukomplisert kan ikke båtlivet blii. Redigert 23.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Om det er mye liv og røre i Middagsbukta i dag, er det peanuts i forhold til i tidligere tider. Bukta var et yndet utfartssted for fiffen allerede før motorenes tid, og det gjaldt å rekke tilbake til byen før solgangsbrisen ebbet ut. Vil tro at bunnsedimentet består av en meter eller to med tomme vinflasker av bedre årgang, samt med folkelige flasker fra de livlige 70- og 80-årene. Før det ble vanlig å ta med tomgodset tilbake. Og mens de velbeslåtte koste seg på vannet, var Langåra arbeiderklassens sommerbastion i Asker-arkipelet. Langåra ble besøkt av folk på helge- og ferieturer på hele 1900-tallet. På det meste var det om lag 4000 - fire tusen mennesker - på øya. Langåra er et kommunalt friområde, hvor det ikke er anledning til å bygge permanente hytter. Fra 1950-tallet utviklet det seg likevel et miljø av lemmehytter. Hyttenes vegger bestod av lemmer som ble montert hver vår, for på den måten å unngå hytteforbudet. På høsten ble hyttene demontert, pakket sammen og lagret med innbo på anviste plasser. Det samme skjedde på øyene rett utenfor byen. Nå skal det kun være lov med en tidsbegrenset telting. Redaktør Axel Nissen-Lie i Seilas har noen heftige beskrivelser fra 70-80-tallet: "St. Hans og Middagsbukta har hørt sammen siden denne journalisten var barn på 70-tallet. I går var det like tett med båter på fjorden som på 70-tallet, men kulturen er en helt annen – heldigvis. Middagsbukta St. Hans-aften var en annen verden før. Folk drakk mye mer alkohol, og datt i vannet i hopetall, og ofte var det en båt eller to som begynte å brenne. Selv om det var barn om bord, festet voksne akkurat på samme måte som om de var i Syden. På 70-tallet kunne vi barn tjene penger til bensin for hele sommeren ved å plukke tomflasker fra vannet på St. Hans. Ingen voksne pantet. Flaskene kastet alle i sjøen når de var tomme. Vi kjørte rundt i tifots With, eller GH 10 med trimma 9,9 hestere , og plukket søppelposer med tomflasker. Så lenge motoren var under ti hester var det nærmest fritt frem for oss unge på sjøen. På 70- og 80-tallet var det Langåra som gjaldt for ungdommen. Alle som var ferdig med barneskolen samlet seg der og drakk seg dritings for første gang. Ungdommen tok seg over til Brønnøya og fikk haik over sundet, de fleste i overfylte småjoller. Det endte med at fergen fra Nesøya til Brønnøya ble stengt på St. Hans, og det blir den i dag også, selv om det kun er familieidyll på øyene." Det er ikke nødvendigvis alt som var så meget bedre før. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 (redigert) lemmehytter. Om jeg ikke husker feil var mange av disse bygget av kassene biler kom i fra fabrikk. Redigert 24.August.2012 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
oslofjord Svart 24.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Om det er mye liv og røre i Middagsbukta i dag, er det peanuts i forhold til i tidligere tider. Takk for artig historikk. Har selv hyggelige barndomsminner fra 70-tallet, men som Oslo gutt med det aldri min barndoms dal... Også anno 2012 er det hyggelig å se at mange eldre ungdom og unge voksne tar turen dit i det som vel ofte er foreldrenes båter. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Morsom lesing selv om det er år og da vi går opp i fjorden. Middagsbukta har vi alle et forhold til. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Fusebox Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Gårsdagens "fangst" i middagsbukta. Fulgte med ankeret opp etter å ha ligget noen timer på svai... Noen som savner det ? Sjakkelbolten var borte, men sjakkelen hang der enda :-) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 27.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Livet på solsiden..... Flott badevær i Middagsbukten i dag og en del båter der selv på en mandag. Hvis man krampaktig skal hale ut siste rest av sommer er vel dette riktig sted. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Lå der i mange timer, og badet, god stemning! men ble ikke over midnatt akkuratt... kaldt nok halv 8. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Det er mye bra å si om Middagsbukta, men bading er ikke så fristende. Føler som det er et lag eller tre med diesel øverst. Og ordentlig morgenbad går jo ikke. Men fint å dra ut med venner , spise, se på livet, og nesten alltid godt le! Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 På RS Uni Oslofjord bruker vi ofte Middagsbukta som en slags temperaturmåler på fjorden. Hvis det er stille og trist på fjorden, og ikke en båt å se, da stikker vi innom Middagsbukta for å få bekreftet at det er en og annen båtfant som har tatt seg turen utpå :) Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Lingefan Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 (redigert) Lå ankret opp midt i middagsbukten langt fra midt-sundet, likevel godt innover med god plass på begge sider nå i kveld hvor det var tynt med folk utpå. Så kommer en ferge full av folk der kapteinen skriker til meg: «du ligger midt i skipsleia, kan du ikke legge deg til land». Jeg svarte at det «ikke kommer på tale under noen omstendighet» og skålte med vinglasset. Han kjørte bare videre og sneiet en Windy 32 som lå ankret opp lenger inn. Kan ikke ha vært mer enn en meter unna den neste båten, selv om det ar god plass å kjøre utenom båten. Er det skipsleie i middagsbukta, er det ikke vanlig at folk ligger ankret opp overalt der da? Både partybåtwr og ferger ellers kjørte pent og uforstyrret forbi. Dette har jeg aldri før opplevd i middagsbukten. Redigert 5.Juni.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
blueline Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Det er i allefall yrkestrafikk gjennom Langårsund(middagsbukta). Rigmor og Rigfar går i rutetrafikk til brygga på Langåra og Brønnøya. Hvordan du lå vet jeg ikke men jeg ser at det er endel bevistløs ankring midt i sundet. Somregel finner man ankringsplass slik at man ikke forstyrrer de som skal igjennom. I og med at det er så smult i sundet(bortsett fra ved nordøstlig vind) trenger man ikke legge ut så mye kjetting så de fleste klarer å ikke ligge i veien. Slik det har vært noen helger i sommer skjønner jeg at skipperne på disse båtene begynner å bli lei av å kjøre sikksakk. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 (redigert) Var masse plass på hver side av båten min, jeg lå jo ganske midt i, men såpass langt unna det smaleste at selv colour line hadde kommet forbi. Han ville vel bare gjøre et poeng av det. Det er mange andre enn fergene som også er «lei av sikksakk» i middagsbukten, men slik er det jo bare i den bukten hele sommeren og slik har det alltid vært. Og slik skal det jo være. Han gleder seg vel ikke til sankt hans, da er det mulig å gå tørrskodd fra Brønnøya til Langåra på båter. Redigert 6.Juni.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
ErikN Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Brønnøen og Langåren Thomas... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.