S.Kantun Startet 22.August.2012 Del på Facebook Startet 22.August.2012 Har nettop satt sammen en aq145 ved og bruke kjøling ifra en aq140 jeg hadde, gassere fra aq145 og b23 med 405-topp med K-kam. Motoren fungerer tilsynelatende bra men når jeg kommer over 4500rpm eller etter og ha kjørt enstund forsvinner tenninga delvis og tilslutt kutter helt (turtelleren detter ned og spretter litt opp og ned før det stopper helt) Har skiftet stift, kondensator, plugger, manifoil (overslag) prøvd og koble en ledning direkte fra pluss til pluss på coil for og utelukke feil i ledningsnett. Pluggledninger ser ut til og være ganske nye, fordelerlokket er nytt og renset, rotor ser ut til og være iorden. Coil er ifra b23E men skal være samme som fra A-motorene,coilen er bare en spole så hva man bruker som inn og ut av 1 eller 15 skulle vel ikke spille noen rolle? Selve fordeleren er ikke skiftet. Denne har ikke vakuum og ser ut til og ikke være annet en fast aksling som går fra tannhjulet på hjelpeakslingen og opp i fordeleren, kan noe være feil her? Tenning og stiftåpning er justert på gefylen (skal justeres på forgasserverksted når alt er iorden) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Hei. Har du sjekket at hovedsikring er ok? Dette skjedde med meg også. Det viste seg at hovedsikring var deffekt men holdt sammen til ett vist turtall å begynte å fuske før motoren døde. Etterpå kunne jeg starte den igjen å gå på samme leksa. Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 22.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2012 slik det startet før jeg skiftet motor, og faktisk enda er... kjører nå uten hovedsikring men bare vanlige sikringer på "svakstrømmen" uten at disse ryker , har skiftet alt utenom fordeler, fordelerlokk, rotor, pluggledninger da dette så ganske nytt ut, har satt inn en gammel coil fra b23e... når turelleren detter ned selv om jeg har lagt en safe ledning rett fra pluss til coilens positive side må dette bety at feilen ligger en plass imellom coil, fordeler, stift eller kondensator... kan det bli feil med en gammel enkel "fast" fordeler? eller kan b23e coilen være annerledes eller deffekt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Høres ut som en defekt coil. Jeg ville ha prøvd med en annen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Jeg kjører med biltemas høyeffektcoil og 123 ignition fordeler. Fungerer supert, og mange andre som bytter til tilsvarende løsning. Finnes noen tråder om dette, så ville bare nevne det når du vurderer videre feilsøk. Er ikke umulig det er coil, og en fra tema koster ikke mange kronene (200ca) Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Har prøvd med to forskjellige coiler men kan jo altids prøve en til, men først skal jeg undersøke om det kan være turtelleren som har vært koblet feil tidligere og nå kan ha fått overslag... Har en liten teori om at denne kan ha vært koblet feil fra en gang på 80-tallet, og etter jeg tok av kallesjen og det regnet et par dager kan den ha fått gjennomslag som leder minus ut på coilens positive side... Mener og ha lest at turelleren skal tilkobles coilens negative side (sammen med ledningen som skal gå til kondensatoren)? ihværtfall da jeg gjorde slik ga den ingen utslag, men da jeg flyttet den til pluss-siden sammen med tilførselsledninga ifra tenninga fungerte den. Med andre ord er turtelleren nødt til og ha minus ifra "panelet" og når det har kommet fukt har den gitt gjennomslag og da vil dette kunne skje. Tenkte og prøve og framprovosere problemet idag for så og koble ut turtelleren og prøve pånytt. Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 2.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2012 Skiftet til biltema høyeffektcoil, stift og kondensator fra Beru til orginal volvo og problemet ble løst :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.