LINO Startet 22.August.2012 Link til dette innlegget Startet 22.August.2012 Har en Princess V48 2008, som jeg kjøpte i sommer og lurer veldig på hvordan hva jeg skal gjøre ift vinteropplag av en slik båt. Har hentet inn priser på alt fra varmtlager til boblehall, og prisene varierer jo selvfølgelig enormt. Noe annet som varierer enormt også er graden av selvinnsatts:-) Varmtlager er selvfølgelig det beste, men det svir skikkelig i lommeboken, slik at jeg har begynt å tenke i litt alternative baner - hva er bra nok iom at varmtlager kanskje er supert, men kanskje også 'overkill'. Har lest ganske mange båt annonser siste 3 år, og ser at de fleste større båter legger veldig stor vekt på at båten er lagret inne i varmt lokale hvert år, slik at jeg derav er litt redd for at det kan bli vanskelig å evt. selge båten i fremtiden hvis jeg har båten i boblehavn eller ute - folk har jo så mange meninger om mangt, og varmt lokale høres veldig trygt ut for vanlig menigmann. Legger jeg båten i boblehavn, kan jeg ha den i umiddelbar nærhet til der jeg bor, og derav også mulighet til å fikse litt ila vinteren, og det er jo ganske gunstig for å utnytte 'tidsklemma' best mulig:-) Noen sa til meg at heller boblehavn enn utelager, da vannet hjelper til å holde båten 'varm' gjennom vinteren, men har stor angst for plastpest - berettiget? Takknemlig for alle råd! Sitér dette innlegget Mvh, Erling Reinemo Link to post
RSL Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Båter har det så godt i vann atte. Det er det de er laget for. Jeg ville helt klart hatt båten i boblehavn og heller spandert på meg å bruke en del strøm på å holde god lunk i båten. Da kan du bruke den enkelte dager helt frem til isen legger seg på fjorden og om du samtidig spanderer på deg en skikkelig luftavfukter, har båten det som plommen i egget. Du kan kjøpe MYE utstyr og bruke MYE strøm for hva det koster å lagre den inne. Dessuten har du jo mulighet til å bruke båten mye lengre utover sesongen. Nyttårsfeiring i båten feks.... Hva kan være mer kos. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
LINO Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Sikkert riktig at den har det bra i vannet, men det er også ganske viktig for meg å bevare verdien av båten da det fort er snakk om mange penger hvis den skulle bli mer tungsolgt av å ligge ute/boblehavn kontra inne. Kan ikke skjønne at det skal ha noe å si så lenge man holder båten skikkelig vedlike, men folk er forskjellige.... Er det forøvrig noen som har peiling på om jeg bør ta opp båten for å la den ligge og tørke en uke eller to samtidig som jeg bytter sink og legger på bunnstoff? Sitér dette innlegget Mvh, Erling Reinemo Link to post
Hulda Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Hulda ligger i isen hver eneste vinter. Litt varme ombord og luftavfukter nå og da. Den eneste ulempen ved å ligge i isen er at bunnstoffet blir gnagd vekke av isen i et belte rundt hele båten. Men når skipet fryser fast, så ligger hun dønn støtt, og været kan være hva det vil. Det tørker ikke noe særlig i løpet av en uke. Tenk dessuten på alle yrkesbåtene som ikke er på land mer enn maks noen dager hvert år. Noen lar det gå to år mellom hver gang de er på land. Redigert 22.August.2012 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Hei ER, meg kjener du, hehe Vent med å ta opp til våren, da strøm i vinter garantert vil være med på slite på sinken din. Holder at en nabobåt har feil i sitt anlegg, så vil dere alle i bobleanlegget merke at det eter sink. Er skremt over hvor mye sink som er borte på min, bare denne sesongen, der er det noe feil i nærheten hos en annen båt antar jeg. Kan prates på telefon vi om dette Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 De aller fleste båter ligger lagret kald. Enten i boblehavn eller på land. Båten har ikke vondt av det så lenge du sørger for skikkelig tildekking mot snø/is og sørger for god utlufting. Altid smart å ta ut så mye som mulig av tekstiler, eller kjøpe plastposer av den typen man kan benytte en støvsuger på slik at man suger ut luften(vakumpose). Jeg har alltid hatt mine båter under presenning på land og aldri vært plaget av noe muggsopp eller lignende. Motor må vinter-konserveres så klarer den seg fint også. Husk også å tappe av alt vann, eventuelt blåse slangene rene med trykkluft. Ved lagring på vannet skal bunnventiler være 1/2 åpne for ikke å få frostspreng(her er jeg litt usikker, men andre som ligger i boblehavn vet sikkert dette bedre). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Når det gjelder ting som halvåpne ventiler bør forsikringen sjekkes. Hos meg skal de være helt igjen om jeg skal ha dekning. Min båt skal alltid på land om vinteren. Heller kald utelagring enn i vannet. Skeptisk til å kjøpe båt som overvintrer i vannet. Innelagring er et pluss, men svindyrt. Jeg ville som kjøper ikke lagt veldig stor vekt på det. Veldig klar over at andre ser annerledes på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Hei Ang. innlegg nr. 5 ovanfor. Dersom du fryktar tæring er det viktig at båten har nok sink. Dvs. at du bør ta opp båten før vinteren og forvissa deg om at den har nok sink. Ask Sitér dette innlegget Link to post
LINO Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Min båt skal alltid på land om vinteren. Har du noe spesielle grunner som gjør at du heller tar land enn vann? Er jo kaldere på land enn i vannet, så det bør jo tale for vannet, men du har kanskje andre grunner som gjør at du tar båten på land?? Sitér dette innlegget Mvh, Erling Reinemo Link to post
Mariell Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Dersom du fryktar tæring er det viktig at båten har nok sink. Dvs. at du bør ta opp båten før vinteren og forvissa deg om at den har nok sink. Tar dykkermaske og føtter å sjekker sink situsjonen vår og høst. I år var det veldig bra Sink status på motoren sjekker jeg også 2-3 ganger i løpet av året Båten på land 1uke annet hvert år. Da byttes all sink uansett. Neste gang mars 2013. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Cruiseliner Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Har lest ganske mange båt annonser siste 3 år, og ser at de fleste større båter legger veldig stor vekt på at båten er lagret inne i varmt lokale hvert år, slik at jeg derav er litt redd for at det kan bli vanskelig å evt. selge båten i fremtiden hvis jeg har båten i boblehavn eller ute - folk har jo så mange meninger om mangt, og varmt lokale høres veldig trygt ut for vanlig menigmann. Fordelen med innelagring er selvsagt beskyttelse mot vær og vind som ellers ville slite på båten. Men om det er varmt eller kaldt er ikke så vesentlig dersom båten er frostsikret. Skal du jobbe på båten gjennom vinteren er det selvsagt behagelig med varme, men ellers har ikke dette noen hensikt å betale ekstra for. Sitér dette innlegget Link to post
LINO Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Skjønner at vær og vind muligens vil slite, men det blir vel i så tilfelle kun under fenderlist iom at man pakker inn båten over fenderlist. Har ikke noen store prosjekter som skal gjøres, slik at varme ikke er det store problemet slik sett. Litt lunk er det jo uansett, det vil være nok for den 'skruingen' jeg evt. skal gjøre. Sitér dette innlegget Mvh, Erling Reinemo Link to post
Cruiseliner Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Har du noe spesielle grunner som gjør at du heller tar land enn vann? Er jo kaldere på land enn i vannet, så det bør jo tale for vannet, men du har kanskje andre grunner som gjør at du tar båten på land?? Nå har ikke båter vondt av kulde bare de er frostsikret. Derimot vil båten være svært utsatt for vær og vind når den ligger på sjøen. Hvis du ikke har planer om å bruke båten gjennom vinteren kan du like gjerne ta den opp. Selv om den overvintrer på sjøen bør båten likevel tas opp for nødvendig vedlikehold til våren, så båten må jo opp før eller siden uansett. Dessuten er det behagelig å vite at båten ligger trygt på land når vinterstormene herjer som verst. Mange har imidlertid en ferdig betalt helårsbåtplass, og da kan det selvsagt være en del å spare på å la den ligge ute. Sitér dette innlegget Link to post
LINO Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Tar dykkermaske og føtter å sjekker sink situsjonen vår og høst. I år var det veldig bra Sink status på motoren sjekker jeg også 2-3 ganger i løpet av året Båten på land 1uke annet hvert år. Da byttes all sink uansett. Neste gang mars 2013. Båten ble lagt ut i Juni i år med ny zink og stoffing. Sier du med dette at du kun tar opp båten annet hvert år for og stoffe og bytte zink m.m? Hvis jeg går for boblelagring, blir planen å ta den opp til våren for å se over zink og stoffing, og evt, bytte alt og stoffe hele eller deler av båten, som rundt vannlinje etc. Kan ikke helt skjønne at det skal være nødvendig og stoffe hele båten hvert år, men her har jeg lite erfaring:-)) Og så har jeg jo endel pæng å bruke på polering etc. til våren hvis jeg lagrer ute i boblehavn, så i hodet mitt har jeg bilde av en båt som nesten vil være finere til sommeren ved lagring ute enn om jeg øser ut penger på innelagring og derav evt.må gjøre all polering etc. selv fordi kost ved lagring inne er såpass høy.......mange +er og -er her gitt:-)) Sitér dette innlegget Mvh, Erling Reinemo Link to post
LINO Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Nå har ikke båter vondt av kulde bare de er frostsikret. Derimot vil båten være svært utsatt for vær og vind når den ligger på sjøen. Hvis du ikke har planer om å bruke båten gjennom vinteren kan du like gjerne ta den opp. Selv om den overvintrer på sjøen bør båten likevel tas opp for nødvendig vedlikehold til våren, så båten må jo opp før eller siden uansett. Dessuten er det behagelig å vite at båten ligger trygt på land når vinterstormene herjer som verst. Mange har imidlertid en ferdig betalt helårsbåtplass, og da kan det selvsagt være en del å spare på å la den ligge ute. Båten ligger i Leangbukta og der er den veldig godt beskyttet mot vær og vind såvidt jeg har opplevd det. Nå skal det vel også sies at stormer kan medføre endel skader om man ligger på land også, her med referanse til de to siste vintrene og båter som har veltet på både Blommenholm og Solvik, så når det gjelder storm er vel innedørs det eneste reelle alternativet i mine øyne. Sitér dette innlegget Mvh, Erling Reinemo Link to post
LINO Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Noen som har greie på hvor mye vann GRP båter suger til seg og om man evt. når en mettning? Er det evt. greit å ha 'litt' vann i GRP'n eller bør dette tørkes ut ved jevne intervaller ved at båten lagres inne før man igjen kan 'mette' GRP'n med vann....and so on.... Noen med litt god teknisk innsikt på dette, og ikke bare synsing og oppfatninger? Sitér dette innlegget Mvh, Erling Reinemo Link to post
Cruiseliner Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Skjønner at vær og vind muligens vil slite, men det blir vel i så tilfelle kun under fenderlist iom at man pakker inn båten over fenderlist 30 års erfaring med båt har lært meg at det ikke er bruken som sliter ut båtene, men vær og klima. Selv en godt innpakket båt vil være utsatt for stor belastning fra et rått miljø på/nær sjøen om vinteren. Så innendørs lagring har absolutt noe for seg, men det betyr ikke at du nødvendigvis har noe igjen for å betale overpris for en fancy oppvarmet hall. Personlig pleier jeg å ha båten lagret på land utendørs under presenning, men jeg bruker til gjengjeld en del tid på rengjøring, rensing og polering om våren, samt at jeg liker å stå ute i vårsola å pusle med båten. De årene jeg valgte innelagring savnet jeg sjarmen ved å stå ute om våren. At belastningen på båten blir mindre ved å stå inne er det ingen tvil om, men dette blir en kost/nytte vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Hei Kva kostar det å ha ein slik båt i oppvarma hall ein vinter? Ask Sitér dette innlegget Link to post
LINO Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 30 års erfaring med båt har lært meg at det ikke er bruken som sliter ut båtene, men vær og klima. Selv en godt innpakket båt vil være utsatt for stor belastning fra et rått miljø på/nær sjøen om vinteren. Så innendørs lagring har absolutt noe for seg, men det betyr ikke at du nødvendigvis har noe igjen for å betale overpris for en fancy oppvarmet hall. Personlig pleier jeg å ha båten lagret på land utendørs under presenning, men jeg bruker til gjengjeld en del tid på rengjøring, rensing og polering om våren, samt at jeg liker å stå ute i vårsola å pusle med båten. De årene jeg valgte innelagring savnet jeg sjarmen ved å stå ute om våren. At belastningen på båten blir mindre ved å stå inne er det ingen tvil om, men dette blir en kost/nytte vurdering. Liker også veldig godt å pusse båt og biler, men må innse at tiden ikke alltid strekker til lengre med unger og div. andre materielle goder som skal holdes vedlike:-) Kan jo si det sånn at beste pris til nå for innendørs lagring med zink og stoffing + opp/ut og vask ved opptak ligger på 66 tusen, så har litt å kjøpe polerings tjenester for om jeg skulle velge utendørs lagring enten i eller ute av vannet. AV andre er jeg fortalt at denne prisen er helt 'grei'......og det tror jeg etter div sjekker rundt om på østlandet og i Sverige. Det store minuset med innendørs lagring er at jeg ikke får tilgang til båten og derav går glipp av mange kose stunder:-) Sitér dette innlegget Mvh, Erling Reinemo Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Rent kjemisk/fysisk vil jeg jo tro de fleste prosesser stopper opp/går saktere om båten ligger kaldt. Varme og rust/korresjon er jo feks veldig gode venner. Vil ikke oppvarmet lagring rett og slett slite mer på hele båten? Å putte båten i frysa/kjøleskapet må jo være det beste? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 I Leangbukta finner du vel ikke seilbåter med masten oppe på land og det har nok en viss betydning med tanke på båtvelt. Mener å huske at episodene både på Blommenholm og Solvik involverte seilbåter med masten oppe? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Deilig å ha båten godt forvart innendørs, tørt og beskyttet. Slippe å bekymre meg for vinterstorm og blytung sørlandssnø. Første gang jeg prøvde dette forrige vinter og verd de forholdsvis få kronene dette koster. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Båten ble lagt ut i Juni i år med ny zink og stoffing. Sier du med dette at du kun tar opp båten annet hvert år for og stoffe og bytte zink m.m? Hvis jeg går for boblelagring, blir planen å ta den opp til våren for å se over zink og stoffing, og evt, bytte alt og stoffe hele eller deler av båten, som rundt vannlinje etc. Kan ikke helt skjønne at det skal være nødvendig og stoffe hele båten hvert år, men her har jeg lite erfaring:-)) Ja, jeg byter sink hvert annet år, Sjekket dem i våres (30 mai)etter å ha ligget ute hele vinteren og de var ubetydlig tæret. Sjekket igjen 07.August fortsatt langt fra halvspist. Er de betydelig opptæret må de selvfølgelig byttes, men hos meg fungerer 2 års syklus rimelig bra. Ligger med strøm tilkoblet nesten hele året. Har i tillegg kun tatt vannlinja og flekket med bunnstoff. Det å legge nytt bunnstoff under hele båten hvert år er fullstendig bortkastede penger og arbeid. MEN der må jeg gjøre en jobb til våren. Nå er laget så tynt og tydligvis lite gift igjen. Var MYE groe i mai. Da brukte jeg en drøy time under med dykkerutstyr for å skrape av ruer i flak under hele båten Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Kan jo si det sånn at beste pris til nå for innendørs lagring med zink og stoffing + opp/ut og vask ved opptak ligger på 66 tusen, så har litt å kjøpe polerings tjenester for om jeg skulle velge utendørs lagring enten i eller ute av vannet. AV andre er jeg fortalt at denne prisen er helt 'grei'......og det tror jeg etter div sjekker rundt om på østlandet og i Sverige. Syns nesten den prisen for en V48 var rimelig. Er noen kvadratmeter som skal vaske og poleres der. Etter hva jeg har forstått har du ofte ikke lov å gjøre noe som helst selv med båten så lenge den er lagret inne i hallen. Du må eventuelt avtale at den tas ut fra hallen en uke eller to før sjøsetting om det er noe du vil gjøre selv. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
LINO Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Den prisen inkluderer ikke polering, kun høytrykk spyling av bunn samt vask av skrog ved opptak på høsten. Polering etc. på våren må jeg sørge for selv, eller legge til ca 20 tusen så er hele båten polert, hvor det er ca 8000.- for under fender og 12000.- for over.......:-) Sitér dette innlegget Mvh, Erling Reinemo Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.