Jump to content

Princess 48, vinteropplag i boblehavn vs inne i varm hall?

LINO

Recommended Posts

Helt på trynet LINO !

I en båtforening i Drammen med din båt betaler du følgende: Opplag Kr. 4700,- Løft opp med 90 tonn kran: Kr. 700,- (det samme for utsett)

Det vil si at du KAN betaler 59.900,- for zink/bunnstoff/vaskemidler, men jeg vil tro du får kjøpt dette for kr. 3-5000,- Da står du igjen med ca. 55.000,- som du kan leie hjelp for.

Jeg kjenner Polakker som jobber mange måneder for 55.000,-..........

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kr. 90 pr, m2.

Fordrer medlemskap, men det koster kr. 300 pr. år.

Du kan leie strøm med egen strømmåler og betale den samme prisen som foreningen.

Kanskje du skal sette boligen på land og bo der en vinter Mariell :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ser den :wink:

En av gutta i foreninga kjøpte en 47 fot tidligere "Lege-krysser" med treskrog. Han vil av naturlige grunner ikke sette den til tørk på land om vinteren.

Hans løsning er boblehavna i Horten. Det skal vist ikke være så ille priser der om man leier vinterplass.

Hører vel med til historien av vi truer med å bruke store bokstaver og lime "Skjærgårds-gynekologen" på skrogsiden hans(han er singel). :giggle:

Helt på trynet LINO !

Ja det kan du sagtens si, men det er nå det det koster da:-) Opplaget i Drammen hørtes veldig gunstig ut, men er det under E18, så ser vel båten ut deretter også til våren.....så kanskje 55' trengs for å få den ship shape igjen:-)

Såvidt jeg kjenner til, så tillater de ikke så store båter som min på land i Leangbukta, kun boblehavnen. Kanskje noen som vet om steder tilsvarende det du nevner i Drammen i Oslo området (tviler:-)), slik at jeg slipper å ta båten helt til Drammen og samtidig har kort vei til båten hele vinteren?

Kanskje du også kjenner noen med polsk opphav som gjør en skikkelig polerings jobb for en grei penge? ........For en vanlig dødlig nordmann finner man ikke uten at de skal ha veldig godt betalt, og da tar jeg like godt jobben selv og får gode ømme arm muskler gratis:-)

Mvh,

Erling Reinemo

Helt klart at vi er plaget av 3 broer som omgir foreningen, men det er jo presenning over båten som beskytter.

Når det gjelder poleringshjelp så dukker det til stadighet opp noen i porten som tilbyr sine tjenester. Flere som benytter seg av det.

Selv har jeg fremdeles ikke flere m2 enn at jeg tar det selv. Det handler jo litt om det sosiale også. Erfaring tilsier dog at om man skal få noen effektive timer lønner det seg å ta noen fridager og gjøre jobben på dagtid. På kveldstid blir det så mye kjattring og kaffedrikking at selve jobben kommer i 2dre rekke for mange. Men koselig er det da.....

Bare å sende PM Jori :thumbsup:

Skal jeg ta fri fra jobben, går vinninga fort opp i spinninga for min del, og vil heller prioritere turer på sjøen med madammen og ungene enn å stå og polere i flere dager. Sånn er livs situasjonen akkurat nå endel år fremover, så får bare spise den kamelen.....kan ikke rekke over alt. men så var det det å finne noen som gjør en skikkelig jobb uten at man må fotfølge vedkomne til enhver tid....

Mvh,

Erling Reinemo

Lino, det er flere grunner til å ha den på land

- den må på land en gang uansett i løpet av året, og jeg slipper å være uheldig med været på de få dagene man normalt er på land med boblehavnbåt

- ingen ventiler som kan tæres eller lekke. Kjenner desverre til enkelte kjedelige episoder med det

- ingen landstrømstæring på land. Har selv skiftet aksling og propeller av slikt, og har hatt nabobåt med 1,5 mill i landstrømstæreskader hvor forsikringen kun dekket 0,4 mill

- kaldt og tørt i båten, ikke mugg og sopp

- tørket skrog, evt plastpestprosess må starte på nytt og forsinkes vesentlig

- ingen fendre som blåser opp under stormene og medfører gnageskader etc

- båt på land, med grndig forarbeid på bukker og presenning står fjellstøtt umder storm og snø, altså ingen bekymring for tauverk, fendre og uteliggere som knekker og skafer båtene. Det siste skadet flwre båter sist vinter i min havn

Så jeg finner mange grunner for å ha den på land, og kun en for å ha den i vann: bedre vektfordeling/belastning for skroget. Og i sum har jeg derfor ikke et snev av tvil : min båt skal på land, boblehavn står ikke engang på vurderingslisten. Mulig jeg er sær, men denne beslutningen lever jeg ganske godt med.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Alle grunnene du nevner som positive ved å ha båten på land må jeg bare stemme i nordan family 27.

Jeg husker den perioden i livet hvor jeg hadde hytte i Stavern, i savnet at båt trøstet jeg med selv med at hytta tross alt var trygt fortøyd og ikke kunne synke........

Takk til nordan family 27 og VannTro for god input!!

Skal ringe og sjekke litt mer imorgen ang. muligheter for lagring på land i Leangbukta og evt. andre steder jeg måtte finne.

Sjekket Vallø Marina utenfor Tønsberg i dag også, og de hadde greie priser - rundt 10 lapper for usikret ute og 15 lapper for sikret, men da er båten langt unna og det blir mye mer styr rundt det å skulle følge opp gjennom vinteren og evt. små arbeider jeg gjerne skulle utført.

Får se hva jeg finner på Oksenøya eller tilsvarende steder. Har heller ikke sjekket Solvik, men lukter at de begge skal ha endel kroner.....

Mvh,

Erling Reinemo

Jeg har stått på Oksenøya de to-tre siste årene. Også stått hos Amundsen slipp på Nærsnes. Greit begge steder, men Oksenøya holder på med noe bygging på land som kanskje påvirker mulighetene der.

Hva er forskjellen på sikret og usikret på Vallø? Jarlsø Marine, rett ved Vallø, har oså stor hall og mye plass på land

Det er muligheter i Svelvik. Vil tro du i hvert fall kan få utendørs til 150,- pr. fot. Det skulle om kalkulatoren virker riktig bli 7200,- for 48 fot.

http://www.finn.no/f...nnkode=36462697

Det er i hvert fall nærmere enn Vallø.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...