Knu17hos Startet 22.August.2012 Link til dette innlegget Startet 22.August.2012 Hvordan regner man seg frem til masjfart på en båt?Båten gjør 32knop på fult. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 ca 300-400 omdreininger under max turtall motor er oppgit til Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
free Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Forskjellen er hvor behagelig å økonomisk turen blir, legg deg på full gass så du kommer godt i plan, så slipper du av så mye fart du synes du kan uten at båten faller ut av plan. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Det spørs hva du definerer som marsjfart. Noen (inkl. meg sjøl) definerer det som så fort som båten kan gå over et langt strekk. Den blir vanligvis begrenset i forhold til toppfart av motorspesifikasjonene. Det står alltid i instruksjonsboka elr på sjølve motoren hva som er max tillatt turtall over tid. Ligger vanligvis 2-500 O/min under max oppnådd turtall i en fritidsbåt. Det varierer med motortype/modell. Andre definerer marsjfart som beste økonomifart. Dvs den farten båten går billigst i liter drivstoff pr distanse. Vanligvis finner man dette i nedre til mitre planefartområde. Redigert 22.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Det er nok ingen klar definisjon på dette, men jeg har alltid innbilt meg at den folkelige oppfatningen av begrepet er 3/4 av toppfart (eller deromkring) eller, som du er inne på, turtallet som produsenten oppgir som forvarlig over tid. Overført til min båt vil ovennevnte definisjon tilsvare 30 knop. Dette er en hastighet som hverken er økonomisk eller behagelig. Jeg legger meg heller på det jeg kaller "cruiserfart" som er i området litt over laveste planehastighet, som jeg oppfatter som den mest behagelige og økonomiske hastigheten. For min båt er dette hastigheter rundt 22-23 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 I kommersiell skipsfart så er marsjfart den høyeste fart båten gjør når motorene belastes med hva produsenten sier at motorene kan gå over lang tid med begrenset/rimelig slitasje etc. Tommelfingerregel er ca 10% under toppfart. Økonomisk fart involverer verdien av bunkersforbruk/pris samt prisen på tiden så det blir et variabelt tall avhengig av markedsverdien på tiden på den aktuelle båt. For fritidsbåter blir dette noe annerledes. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 På vår båt er toppfart ca 32 knop på 3600 o/min, marsjfart er på ca 23-25 knop ca 3000-3100, da går motoren veldig uanstrengt og stille. Billigst går nok de fleste båter i ca 5-6 knop, det blir endel kjøring i denne hastigheten innaskjærs med fartsbegrensninger eller rett og slett " kosehastighet". Har det ikke alltid spesielt travelt på sjøen heller da.. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 På vår båt er toppfart ca 32 knop på 3600 o/min, marsjfart er på ca 23-25 knop ca 3000-3100, Sånn ca. 3/4 fart m.a.o. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Dette er bare surr. De aller fleste planende båter må gå såpass fort for å holdes i fint plan. Og de fleste av en viss størrelse topper også ut rundt 30 knop. Da blir minste planefart 3/4 uansett i snitt. Dette er vanligvis beste økonomifart. Så da kan en likegodt si marsjfart er 25 knop og det er i allefall bare tull.. Det finnes tross alt andre båter der ute med heilt andre fartsregister. Å slå alle over èn kam basert på hva båt en sjøl har er bare usakelig. Aller først må en definere hva en mener marsjfart er i forhold til alle andre begrep som herjer der ute. Redigert 22.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Du verden ja, hvorfor gjøre det enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Aller først må en definere hva en mener marsjfart er i forhold til alle andre begrep som herjer der ute. Er det ikke nettopp det vi alle forsøker å gjøre her? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 3/4 av maksfart blir jo bare usaklig tull. Det kommer jo helt an på skrogets form, lengde, motorisering m.m. Jeg har fått oppgitt at min windy har beste økonomiske hastighet på 28knop og det kan man faktisk kjenne. En annen helplaner av samme størrelse kan ha en annen. Et problem er at mange (særlig med dieselmotorer) havner i et ugunstig turtallsområde når båten er oppe i god planingsfart. "store nok" dieseler i helplanere blir gjerne ganske dyre og mange har da litt snaut med hester. 10% under maksturtall forteller jo ikke noe om båtens effektbehov. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 I mitt båthode og dermed min båtverden er det slik : Toppfart er noe man oppnår med optimale forhold på sjøen - gasshåndtaket så langt som det går - brennstoff forbruket på det høyest mulige og støynivået på topp. For meg er det feks 5500 rpm og 34 knop og 28 liter i timen. Siden de ferreste av nevnte tilstander er ønskelig ( feks støy) eller varige ( feks optimale forhold) Så er marsjfart den farten hvor de forskjellige kriterier bli akseptable :-) For meg blir det ca 4200 rpm og 23-24 knop og 16 liter i timen :-) Men det er jo bare slik jeg har det :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 hehe....for meg som i hvert fall enda har et muskedunder av en FordSabb i "kjelleren", er toppfart og marsjfart en ting av samme sak..... I følge instruksjonsboken har jeg en heavy duty motor og kan kjøre maks pådrag i 24 timer i strekk. Slik blir det selvfølgelig ikke i praksis, men det er veldig behagelig å vite at effekt-uttaket ikke er slik at jeg kan gjøre noe feil selv. Når det gjelder marsj-fart er det vel et uttrykk som blir veldig individuelt. For et deplasement-skrog skulle det være det man omtaler som "skrog fart". For en halvplaner blir det gjerne 90% av maks ytelse på motor. For en planende båt blir det gjerne der båten planer og går lett i vannet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kalle74 Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Slik jeg ser det for min båt, 30 foter som planer. Maks fart = Det raskeste båten noen sinne har klart, i medvind og med nesten tomme tanker. Topp fart = Så fort båten klarer og gå med fulle tanker og feriepakket. Marsj fart = Kjøring på det høyeste turtallet motorleverandør sier motoren klarer kontinuerlig. Økonomi fart = Den hastigheten båten går billigst (men i plan) Cruise fart = Den hastigheten båten er mest behagelig og kjøre i under de rådende forhold. Sjekte/snekke fart = 4-5 knop. Dramme fart = 0 knop og fortøyd Redigert 22.August.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Zitt Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 .....og sist nevnte er uten tvil den mest behagelige!?! Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 3/4 av maksfart blir jo bare usaklig tull. Beklager, men ditt resonnement underbygger neppe at din synsing rundt dette temaet er bedre enn andres synsing. Poenget her er at marsjfart er et tvetydig begrep. Jeg forsøker bare å redegjøre for hva jeg (og mange andre) legger i begrepet. At båttype og motor har betydning for hva som er naturlig marsjfart på den enkelte båt er opplagt, men det forhindrer selvsagt ikke at man også kan ha mer generelle oppfatninger av begrepet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Hvordan regner man seg frem til masjfart på en båt? Dette sier Sabb. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
DieselDahl Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 (redigert) Flott link! Jeg vil fortsatt minne om at dette er motorens instruksjoner, ikke båtens. I mitt tilfelle ville dette betydd ca. 34-35 knop og et unødvendig høyt drivstofforbruk, støy m.m. Dette beskriver altså hva som er akseptabel motorbelastning. Halvplanere og deplasementskrog har en annen effektbehovskurve som er noenlunde lineær opp til skrogfart for deretter å gå stadig brattere. På slike skrog kan altså to båter med svært ulike motorytelser ha nesten samme toppfart. Da stemmer tesen om 3/4 eller der omkring mye bedre. Redigert 23.August.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Hva mener du stemmer med tesen 3/4 der???? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Det var kanskje litt dumt skrevet. Men på en halvplaner kan du godt bruke 3/4 motorturtall uansett hvor stor motor du har. På en helplaner kan det hende at båten ikke planer ut ved denne belastningen. På hydroliften min kan jeg marsje behagelig (avhengig av sjø og vind) fra 20 til 50 knop. Hadde den hatt en MD22 hadde saken vært en annen. Håper det oppklarte litt. Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 oppsummert = du hører hvilken hast motoren trives best i Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Så du mener altså at definisjonen på marsjfart er hvordan en random dude oppfatter lyden av en motor ? du slette tid. Hva marsjfart er er allerede godt definert og etablert og trenger vel ikkje noe videre synsing om hva det er. Skulle man tro.. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Innlegg #15 synes jeg er det beste! Hittil. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
olpi Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 (redigert) Marsjfart kan være så mangt, avhengig av båttype, størrelse på motor, økonomisk smart fart og eiers komfortfart. Mao ken det være over et fartsområde for hver enkelt båt. Tar jeg utgangspunkt i vår nåværende båt regner marsjfart fra der båten "slipper vannet" (helgbølgen går ut i vifteform) og til maks kontinuelrlig maks turtall for (forutsatt at maks turtall oppnåes). Får vår båt er det da i fartsområde 11-12 knop til ca 23-24 knop litt avhengig av last. For en helplaner ville jeg sagt fra der båten planer til maks kontinuerlig turtall for motor. For en deplasementbåt ville jeg sagt opp til maks kontinuerlig turtall, selv om mest fornuftig er vel maks skroghastighet. Det vil jo også være noen motorturtall som ikke er de mest heldige å marsje på for de forskjellige motortyper. Det være seg pga turboområde, kompressororåde e.l. Redigert 26.August.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.