JaKM Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Marsjfart - den hastighet et mekanisk drevet skip, fly eller kjøretøy holder over lange avstander. Brukes også om den mest økonomiske hastigheten over lange avstander. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Enig med JarleM. Marsjfart på en bestemt motor vil jo variere fra båttype til båttype. Hvis en leser en test av en motor på en bestemt båt, vil en kunne lese ut fra testen hvilket turtall som gir mest økonomisk hastighet, dvs lavest forbruk pr nautisk mil. Dette selvfølgelig i planingsfart hvis en skal gå over lang avstand. I dagligtale vil en vel si at en "marsjer" i f.eks. 18 - 25 knop, dersom en selv opplever dette som mest harmonisk mtp støy, motorgange, komfort i sjø og gunstig forbruk. Jeg gikk som regel i denne hastigheten da jeg hadde Uttern D55 med 115 Optimax, selv om toppfart var 38 knop og den lett kunne marsjet i 30 knop. Så vil si at marsjfart er en individuell preferanse. En leser jo sjelden i båttester at marsjfart er klart definert. En burde kanskje heller sagt "mest økonomisk hastighet", hvis forbruk er eneste kriterium? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 (redigert) Marsjfart er som det blir beskrevet den farten du velger å holde over lengre avstander. Den er avhengig av båt, motor, bølge- og værforholdene og hva du ønsker. Det kan være flere kriterier for en marsjfart; er det å komme raskest mulig frem? Flest Nm pr l. drivstoff? Minst slitasje på motor? Mest behagelig (motorstøy / bølgeforhold mm.) Hvis store bølger gjør det umulig å plane komfortabelt, eller tåke gjør det umulig med høy marsjfart kan det være du velger en marsjfart på 5 knop selv om toppfarten er 32. Hvis det er mest økonomisk fart på flatt vann du er ute etter, vil du trolig kunne finne noen kurver fra motor og/eller båtprodusenten. Men som flere har svart ligger punktet et sted mellom planingsterskelen og toppfarten. 10% laver enn toppfart, 2/3 av toppfart er greit som utgangspunkt men du må nesten prøve deg frem for å finne hva som passer din båt. Vil du gå ”vitenskaplig” til verks kan du prøve å plotte kurven for antall Nm pr liter drivstoff (Hastighet / forbruk) ved ulike turtall på motoren, men da må du ha en måler for drivstofforbruk i tillegg til hastighet. Redigert 27.August.2012 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Mulig dette med å marsje forholder seg ulikt på planende motorbåter, men hva jeg opplever som mest behagelig fart når jeg lar seilbåten gå for motor, varierer en del etter forholdene på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.