Jump to content

Volvo Penta KAD 42 med varmgang samt manglende kjølevæske.

Jorg-1

Recommended Posts

Hei. Jeg har 2 stk Volvo Penta KA(M)D 42 fra 1991 i kjelleren og fikk i 5 knops fart plutselig en varmgang med alarm. Hopper ned i motorrommet med motoren i gang og sjekker om det er trykk på slangen fra termostathuset før jeg velger å åpne ekspansjonslokket. Slangen var myk men det gulpet liksom kjøleveske over fra ekspansjonsbeholder. Vel inne i bryggeanlegget på en motor så valgte jeg dagen etter å åpne ekpasjonslokket og fant ut at det manglet ca 8 liter kjøleveske!! Jeg fyller opp til topp i tanken. Skrur på lokket og starter. Slangen er like myk men det fortsetter å gulpe opp (kald motor) når man åpner lokket. Jeg øker turtallet for å feilsøke om det bygger seg opp trykk med tanke på defekt toppakning men slangen er like myk og ved åpning av lokket så fortsetter det å gulpe opp uten noe videre trykk. Kan holde lett igjen med hånden over tanken. Skutebunn er fri for lekkasje fra motor men har kjent en liten stank av frostveske ut eksosen for et par uker siden...så jeg er ganske sikker på at frostvesken/kjølevannet blir med ut i eksosen. Jeg har derimot ikke noe særlig tro på at det er toppakningen som er defekt.

Jeg står igjen med varmeveksler, eksosmanifold eller turbo. Det er ikke vann i oljen og motoren starter og går fint på alle sylindre.

Noen som har hatt en lignende opplevelse og som har forslag? Turboen er overhalt i våres og gangtiden på hele pakka er ca 2000 timer.

Jørgen

Jeg ville tippet lekkasje mellom salt og ferskvann i varmeveksleren - slik at ferskvannet blir med ut med saltvannet....men dette er du jo inne på selv....har 2xKAD 42 selv, men ikke opplevd dette....dersom du har varmtvannstank koblet på kjølesystemet kan du feks sjekke motsatt - er det saltvann i ferskvann systemet inn/ ut fra tanken? det kan tyde på lekkasje i veksleren...men dette er bare "ufaglært" synsing....lykke til.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Varmeveksleren er vel det letteste å begynne med.

Kan være eksosmanifoilen, men trodde, på bakrunn av erfaring at du ville få overtrykk i ferskvannsystemet ved lekkasje på eksosmanifoilen og dermed kjølevann i skutebunnen. Er høyere trykk i eksosmanifoilen enn i ferskvannsystemet.

Hadde selv begynt med varmeveksleren...

Lykke til! Hold oss oppdatert!

MVH Ktveiten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...