ashfirelate Startet 24.August.2012 Link til dette innlegget Startet 24.August.2012 Hei godtfolk. Bruker i dag båt til og fra jobb. En mindre sjærgårdsjeep med utenbordsmaskin ny nå i mai. Funker supert, men... Nå er jeg blitt godt vant med denne lettvinte måten å komme meg til og fra på, men når høsten nå kommer blir jeg grunnet været tvinget over til å bruke mer og mer bil. Dette tar meg betydelig mye lengre tid. Turen i bil tar nesten en time hver vei, i båt er det gjort på 7-8 minutter... Jeg lurte derfor på å selge bil nummer 2 og den nye skjærgårdsjeepen for få meg en båt som kan brukes bortimot hele året. Siden vi er på utkikk etter en ny familiebåt (her har vi tenkt diesel med aksling.) Blir det enten å bruke denne til og fra jobb. Lurte i den forbindelse om det er bra for en diesel å bli brukt til slik småkjøring dag ut og dag inn året gjennom? distanse ca 3-4 nautiske mil. evt. andre utfordringer dette vil by på? Alternativet blir da å kjøpe en god sjøbåt med større utenbordsmaskin, Hard Top og vindusvisker. Da blir prisen såpass høy at det vil gå utover familiebåten, og gjør det egentlig umulig å få kjøpt drømmebåten... Gode råd ønskes velkommen! Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Avstanden er nok litt for kort til at motoren (inkludert olje) oppnår riktig arbeidstemperatur. Oljen må da skiftes oftere, og jeg vil anta at motoren blir litt fortere slitt når den går så kort pr. kaldstart. Marsjfarten på familebåten er kanskje en del lavere enn skjærgårdsjeepen, og i så fall blir det ikke riktig så ugunstig. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 4 mil er da helt perfekt distanse.. Motor er varm da. Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 (redigert) Ja, 4 nm i 8 knop gir 30 min gange, og da er vel motor blitt varm. Men trådstarter marsjer i dag med omkring 30 knop slik at turen tar 8 min. Da er motor neppe varm nok, og kondensvann i oljen etter kaldstarten fordamper ikke i løpet av turen. Redigert 24.August.2012 av Lensepumpe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Trenger da ikke være kaldstart. En båt med en billig varmtvannsbereder i sløyfe med motor og en liten sirkulasjonspumpe og en liten varmluftsvifte vil jo gjøre at båten har lunk når han skal på jobb og motoroljen er varm nok til at det ikke kan kalles kaldstart. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lensepumpe Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Godt poeng! I så fall er jo innenbordsmotor mye bedre enn påhengsmotor med tanke på slitasje ved oppstart. En kan vel bruke strøm eller diesel til oppvarming avhengig av hva som er tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Motorvarmer er vel ikke bare forbeholdt bil Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
RSL Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Trådstarter er jo opptatt av å ikke bruke for mye penger på dette prosjektet, for at det ikke skal gå utover familiebåtdrømmen, men en varmtvannsbereder koster vel knappe 3 båtlapper og for alt jeg vet, kan det ordnes enda billigere med en god gammeldags "motorvarmer" som varmer oljen. Jeg for min del, er så trøtt om morran at jeg ville hatt varme i båten også. Om båten bruker ti eller 40 minutter, ville jeg gitt blaffen i. Hastighet = penger både på land og på vann. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Motorvarmer er vel ikke bare forbeholdt bil Du rakk det før meg gitt... og med langt færre bokstaver..... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ingvarjg Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 (redigert) Nå vet jeg ikke hvor mange båtlapper ting kan koste for trådstarter, men en dieselvarmer koblet til kjølevannskretsen må jo være genialt. Jeg har kjøpt en 5 kW Eber med SMS-start til Deltaen, må jo være like genialt i båt som i bil vinterstid når man vil ta vare på utstyret. Komforten får man på kjøpet. Skal det være billig og trådstarter har tilgang på strøm i begge havner så gjør vel en elektrisk blokkvarmer jobben den også. Redigert 24.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Utenbords blir vel uaktuelt med minusgrader og mangel på frostveske uansett. Hva med en rimelig dieselsnekke med motorvarmer og en 4kw diselvarmer for føreren? Motorvarmeren kan være enkel med en timer tilkoblet, snekker er jo billige. Eksempelvis en nord-west, da slipper man kalesjetullet, og de fåes rimelig... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35249343 Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Utenbords blir vel uaktuelt med minusgrader og mangel på frostveske uansett. utenbords tåler da å bli brukt om vinteren vel?? Så lenge man husker på å la motoren stå nedtiltet hele vinteren Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Utenbords blir vel uaktuelt med minusgrader og mangel på frostveske uansett. utenbords tåler da å bli brukt om vinteren vel?? Så lenge man husker på å la motoren stå nedtiltet hele vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Ville byttet til en eller annen billig HT "landstedsbåt", feks Rana eller tilsvarende. Fortsatt påhengs men man sitter tørt og godt og båtbyttet vil vel antagelig gi penger i lomma som kan brukes til å kjøpe en god varmedress og en termoskanne til å ha kaffe i. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 25.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 utenbords tåler da å bli brukt om vinteren vel?? Så lenge man husker på å la motoren stå nedtiltet hele vinteren Er ikke mange dagene med minusgrader her i Bergen uansett... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 25.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Ville byttet til en eller annen billig HT "landstedsbåt", feks Rana eller tilsvarende. Fortsatt påhengs men man sitter tørt og godt og båtbyttet vil vel antagelig gi penger i lomma som kan brukes til å kjøpe en god varmedress og en termoskanne til å ha kaffe i. Sett på bella 580 etc. men da blir prisen såpass høy at det vil gå på bekostning av familiebåten... Altså, om en dieselbåt med aksling kan brukes til slik småkjøring året rundt, så er det løsningen jeg tror jeg kommer til å gå for. Planen en båt som makser på rundt 20-23, så vil tro jeg vil ligge på rundt 13-15 knop over. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36015475 Hva med denne typen? Til vanlig pendling bruker du den lille kalesjen - trenger ikke store dieselvarmeren for å holde nogenlunde temp der :-) Sjødyktig sak. B-sertifisert Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
klikk Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Er det sjøegenskapene eller kulda du er bekymret for med skjærgårdsjeepen? Med en god overtrekksdress går det fint å bruke åpen båt året rundt uten å fryse. De største begrensningene for min del på vinteren er is og at det er mørkt på morgenen/kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Hvilket prisnivå snakker vi om? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 25.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Er det sjøegenskapene eller kulda du er bekymret for med skjærgårdsjeepen? Med en god overtrekksdress går det fint å bruke åpen båt året rundt uten å fryse. De største begrensningene for min del på vinteren er is og at det er mørkt på morgenen/kvelden. Helt soleklart sjøegenskaper, fjorden kan være tøff når det blåser over 13-14 meter, og det er bortimot 150 dager i året ;p Men dersom det ikke er problemer med diesel, så blir det skjærgårdsjeepen om sommeren og familiebåten om vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Styrmann79 Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Mulig du finner noen tips på denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/89036-beste-pendlerbt/ Den perfekte båten finnes ikke, det vil alltid være kompromisser i en eller annen retning. Jeg pendler en del med båt selv og har gått gjennom en del av de samme dilemmaene som deg og jeg har både skjærgårdsjeep og diesel båt... Jeg vet ikke hvilken pris du ser for deg, men mulig noe slikt ville passe? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36013230 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34720257 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36140323 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34686551 Mange pene båter ute til salgs:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.