Jump to content

Bensin eller Dieselmotor i pendlerbåt til småkjøring?


ashfirelate

Recommended Posts

Hei godtfolk.

 

Bruker i dag båt til og fra jobb. En mindre sjærgårdsjeep med utenbordsmaskin ny nå i mai. Funker supert, men... Nå er jeg blitt godt vant med denne lettvinte måten å komme meg til og fra på, men når høsten nå kommer blir jeg grunnet været tvinget over til å bruke mer og mer bil. Dette tar meg betydelig mye lengre tid. Turen i bil tar nesten en time hver vei, i båt er det gjort på 7-8 minutter... Jeg lurte derfor på å selge bil nummer 2 og den nye skjærgårdsjeepen for få meg en båt som kan brukes bortimot hele året. Siden vi er på utkikk etter en ny familiebåt (her har vi tenkt diesel med aksling.) Blir det enten å bruke denne til og fra jobb.

 

Lurte i den forbindelse om det er bra for en diesel å bli brukt til slik småkjøring dag ut og dag inn året gjennom? distanse ca 3-4 nautiske mil. evt. andre utfordringer dette vil by på?

 

Alternativet blir da å kjøpe en god sjøbåt med større utenbordsmaskin, Hard Top og vindusvisker. Da blir prisen såpass høy at det vil gå utover familiebåten, og gjør det egentlig umulig å få kjøpt drømmebåten...

 

Gode råd ønskes velkommen!

Link to post

Avstanden er nok litt for kort til at motoren (inkludert olje) oppnår riktig arbeidstemperatur. Oljen må da skiftes oftere, og jeg vil anta at motoren blir litt fortere slitt når den går så kort pr. kaldstart. Marsjfarten på familebåten er kanskje en del lavere enn skjærgårdsjeepen, og i så fall blir det ikke riktig så ugunstig.

Link to post

Motorvarmer er vel ikke bare forbeholdt bil

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Trådstarter er jo opptatt av å ikke bruke for mye penger på dette prosjektet, for at det ikke skal gå utover familiebåtdrømmen, men en varmtvannsbereder koster vel knappe 3 båtlapper og for alt jeg vet, kan det ordnes enda billigere med en god gammeldags "motorvarmer" som varmer oljen.

Jeg for min del, er så trøtt om morran at jeg ville hatt varme i båten også. Om båten bruker ti eller 40 minutter, ville jeg gitt blaffen i. Hastighet = penger både på land og på vann.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Nå vet jeg ikke hvor mange båtlapper ting kan koste for trådstarter, men en dieselvarmer koblet til kjølevannskretsen må jo være genialt. Jeg har kjøpt en 5 kW Eber med SMS-start til Deltaen, må jo være like genialt i båt som i bil vinterstid når man vil ta vare på utstyret. Komforten får man på kjøpet.

 

Skal det være billig og trådstarter har tilgang på strøm i begge havner så gjør vel en elektrisk blokkvarmer jobben den også.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post

Utenbords blir vel uaktuelt med minusgrader og mangel på frostveske uansett.

Hva med en rimelig dieselsnekke med motorvarmer og en 4kw diselvarmer for føreren?

Motorvarmeren kan være enkel med en timer tilkoblet, snekker er jo billige.

Eksempelvis en nord-west, da slipper man kalesjetullet, og de fåes rimelig...

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35249343

Link to post

Ville byttet til en eller annen billig HT "landstedsbåt", feks Rana eller tilsvarende. Fortsatt påhengs men man sitter tørt og godt og båtbyttet vil vel antagelig gi penger i lomma som kan brukes til å kjøpe en god varmedress og en termoskanne til å ha kaffe i.

 

Sett på bella 580 etc. men da blir prisen såpass høy at det vil gå på bekostning av familiebåten...

 

Altså, om en dieselbåt med aksling kan brukes til slik småkjøring året rundt, så er det løsningen jeg tror jeg kommer til å gå for. Planen en båt som makser på rundt 20-23, så vil tro jeg vil ligge på rundt 13-15 knop over.

Link to post

Er det sjøegenskapene eller kulda du er bekymret for med skjærgårdsjeepen? Med en god overtrekksdress går det fint å bruke åpen båt året rundt uten å fryse. De største begrensningene for min del på vinteren er is og at det er mørkt på morgenen/kvelden.

 

Helt soleklart sjøegenskaper, fjorden kan være tøff når det blåser over 13-14 meter, og det er bortimot 150 dager i året ;p

Men dersom det ikke er problemer med diesel, så blir det skjærgårdsjeepen om sommeren og familiebåten om vinteren :thumbsup:

Link to post

Mulig du finner noen tips på denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/topic/89036-beste-pendlerbt/

 

Den perfekte båten finnes ikke, det vil alltid være kompromisser i en eller annen retning.

 

Jeg pendler en del med båt selv og har gått gjennom en del av de samme dilemmaene som deg og jeg har både skjærgårdsjeep og diesel båt... Jeg vet ikke hvilken pris du ser for deg, men mulig noe slikt ville passe?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36013230

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34720257

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36140323

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34686551

 

Mange pene båter ute til salgs:)

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...